Batony białkowe – smaczne przekąski dla aktywnych

Batony białkowe – smaczne przekąski dla aktywnych
5 (100%) 1 vote

Batony proteinowe to popularna przekąska wśród osób aktywnych fizycznie. Po intensywnym treningu, organizm potrzebuje sporej dawki białka, niezbędnego w procesie budowania masy mięśniowej. Batony proteinowe dostarczają do organizmu pełnowartościowe białko, które nie tylko stymuluje wzrost i odbudowę mięśni, ale też powoduje, że organizm zyskuje dodatkową energię i jest w stanie szybciej zregenerować się po wyczerpujących ćwiczeniach. Jakie właściwości mają batony białkowe i po jakie ich rodzaje najlepiej sięgać?

Batony proteinowe – najlepsze źródło białka

Białko to podstawowy składnik odżywczy, który jest niezbędny do prawidłowego funkcjonowania człowieka. Żeby zapewnić organizmowi odpowiednią podaż białka, a także stworzyć optymalne warunki do wzrostu mięśni i regeneracji tkanek, od 10 do 35% dziennej porcji kalorii, powinno pochodzić z produktów bogatych w proteiny. Dla kobiet, dawka ta wynosi ok. 46 gramów, natomiast dla mężczyzn, będzie to 56 gramów.

Osoby, które regularnie poddają się aktywnościom fizycznym, potrzebują diety z większą ilością białka. Do jadłospisu powinny zatem wprowadzić takie produkty, jak mięso, nabiał, jaja, ryby, rośliny strączkowe oraz tofu. Pomocne okażą się także batony proteinowe bez cukru, które stanowią znakomite uzupełnienie białka po treningu. Warto pamiętać o tym, by rodzaj produktów białkowych w jadłospisie odpowiednio zrównoważyć. Najlepiej, żeby ilość spożytych owoców, warzyw i produktów zbożowych była zbliżona. Co ważne, organizm jest w stanie wykorzystać do regeneracji lub budowy mięśni maksymalnie 20-30 gramów białka z jednego posiłku, czyli tyle, ile zawierają batoniki proteinowe. Zdecydowanie lepiej rozłożyć dzienną porcję białek na kilka posiłków, gdyż będzie to korzystniejsze dla organizmu.

Batony białkowe – idealna przekąska po treningu

Batony proteinowe bez cukru to doskonała przekąska dla osób, które chcą zwiększyć masę mięśniową. Chętnie sięgają po nie osoby, które uprawiają sporty siłowe, jak również wytrzymałościowe i szybkościowe. Nadają się również dla sportowców po intensywnych treningach oraz tych, którzy uczęszczają na fitness. Spożywanie batonów proteinowych zaraz po treningu, pozwala szybko zaspokoić zapotrzebowanie organizmu na białko. Ta niepozorna przekąska jest bardzo sycąca, dlatego może z powodzeniem zastąpić posiłek, dostarczając organizmowi niezbędnych składników odżywczych i przyspieszając jego regenerację po wykonanym wysiłku fizycznym. Sięgając po batony proteinowe bez cukru, należy zachować umiar. Mimo, że to produkt polecany sportowcom, spożywanie go w nadmiernej ilości może być szkodliwe dla zdrowia: powodować zakwaszenie organizmu oraz wpływać negatywnie na pracę wątroby i nerek.

Najlepsze batony proteinowe – jaki powinny mieć skład?

Podstawowym składnikiem batonów proteinowych jest białko, które występuje w różnych proporcjach, od kilku do kilkudziesięciu procent. W produktach tego rodzaju można znaleźć białko serwatkowe WPC 80, które jest łatwo przyswajalne przez organizm i pozytywnie wpływa na wzrost masy mięśniowej. W składzie batonów znajduje się również błonnik. Oprócz tego, batony białkowe są bogate w tłuszcze roślinne, liofilizowane owoce oraz migdały. Jednak nie wszystkie batony proteinowe stanowią zdrową dawkę energii dla organizmu. Żeby były zdrową przekąską, tak jak produkty GoOnNutrition, a nie dawką pustych kalorii, trzeba dokładnie sprawdzać ich skład.

Tylko batony proteinowe o odpowiednio dobranym składzie (dostępne na przykład na tej stronie: https://www.goonnutrition.pl/batony-proteinowe), które spełniają powyższe kryteria, dostarczą do organizmu optymalną ilość energii i białka.

Batony białkowe – czy mogą zastąpić regularny posiłek?

Batony proteinowe to ostatnia deska ratunku dla sportowców, którzy z różnych względów nie mogą spożyć regularnego posiłku. Wszystko dlatego, że ich skład jest w stanie w pełni zaspokoić zapotrzebowanie organizmu na wszystkie niezbędne składniki odżywcze. Dobrze jest jednak pamiętać o tym, że zbyt częste sięganie po batonik jako substytut regularnego posiłku, nie jest najlepszym rozwiązaniem. Dlaczego? Nadużywanie batoników proteinowych może powodować zakwaszenie organizmu oraz wywołać choroby układu pokarmowego i nerek. Warto pamiętać o tym, że o ile batoniki doskonale sprawdzają się, jako drobne przekąski, o tyle nie są w stanie być permanentnym zamiennikiem zbilansowanej diety i posiłków złożonych z naturalnych i świeżych produktów.

Może ci się spodobać również Więcej od autora

Komentarze