Bieganie w zaawansowanym wieku. Bieganie dla seniora

Bieganie jest doskonałym sportem nie tylko dla młodych ludzi, ale też dla tych w podeszłym wieku. Osoby nieco starsze muszą jednak inaczej podchodzić do uprawiania tej aktywności fizycznej niż nastolatki czy dwudziestolatki.

Forma spada w dół

Wiele osób starszych, które biegają od lat wciąż oczekuje coraz lepszych wyników. Po kilkunastu czy kilkudziesięciu latach intensywnego biegania, kiedy życiowe rekordy już padły, należy mieć świadomość, że wyniki prawdopodobnie będą coraz słabsze. Treningi powinny też z biegiem lat być mniej intensywne i coraz bardziej dopasowane do możliwości naszego organizmu, który z wiekiem ma mniejszą zdolność do regeneracji.

Specjaliści podkreślają, że osoby biegające od lat powinny dążyć w miarę możliwości do jak najdłuższego utrzymania swoich osiągnięć. Osoby, które jednak dopiero decydują się na rozpoczęcie swojej przygody z tym sportem powinny zacząć od spokojnych treningów i wraz z coraz lepszą formą zwiększać nieco ich intensywność (w miarę możliwości). Niewskazane jest zbyt duże obciążanie organizmu, w podeszłym wieku znacznie łatwiej o nabawienie się kontuzji. Szacuje się, że praktycznie każdy uraz u osoby starszej jest leczony dwa czy trzy razy dłużej niż u młodego człowieka. Jest też dużo groźniejszy dla zdrowia. Dlaczego? Chociażby ze względu na kości, które są dużo słabsze, zanika też masa mięśniowa.

Warto porozmawiać z lekarzem

Osoby po 50-tce zanim zaczną biegać (jeśli wcześniej nie uprawiały tego sportu) powinny skonsultować się z lekarzem. Warto wcześniej stwierdzić czy nie ma jakichkolwiek przeciwskazań.

Warto też dodać, że np. 60-latek oprócz biegania powinien odwiedzać także np. siłownie, by stosować ćwiczenia siłowe. Treningi ogólnej sprawności poprawią wydolność organizmu, zminimalizują ryzyko pojawienia się kontuzji itp. Niestety wiele osób starszych decydujących się na bieganie – ogranicza się tylko i wyłącznie do tej aktywności ruchowej. To z kolei powoduje, że coraz słabsze wyniki i szybszy spadek masy mięśniowej.

Trenerzy zwracają uwagę, że osoby w podeszłym wieku powinny podczas treningu wchodzić w bardzo dużą intensywność, a następnie długi odpoczynek.

Jeśli chcemy utrzymać zdobytą przez lara formę nie można też zapominać o tym, by uprawiać różne rodzaje biegów, a nie jeden. Monotonia może bowiem przyczynić się do spadku formy. Objawia się chociażby tym, że zarówno na długich, jak i krótkich dystansach utrzymujemy takie samo tempo.

Nieco starsi biegacze muszą też mieć świadomość, że powinni biegać rzadziej niż za młodu. Szacuje się, że osoba, która mając 30 lat biegała codziennie – jakieś dziesięć lat później powinna sobie robić przynajmniej dzień przerwy. Po ukończeniu 50 roku życia – przynajmniej dwa – trzy dni. A jeśli chodzi o intensywniejszy trening, to powinien pojawiać się nie częściej niż dwa razy w tygodniu.

buty do biegania

Duży wybór butów do biegania
Kliknij i sprawdź ceny!

Warto biegać w każdym wieku

Wiele osób starszych wstydzi się biegać twierdząc, że w pewnym wieku to już nie wypada itp. Nic bardziej mylnego. Jeśli ktoś czuje się na siłach i nie ma poważniejszych problemów zdrowotnych, to jak najbardziej powinien uprawiać jakikolwiek sport. Plusem biegania jest to, że ta aktywność praktycznie nic nie kosztuje i można ją uprawiać w dowolnej chwili.

Specjalistyczne badania wykazują też, że osoby, które biegają – dłużej żyją. Rzadziej też zmagają się z chorobami serca i układu krążenia. Łatwiej im utrzymać zgrabną i zdrową sylwetkę. Okazuje się też, że rzadziej zmagają się z depresją wynikającą z upływającego czasu.

Warto też pamiętać, że bieganie ma doskonały wpływ na serce, relaksuje, wzmacnia odporność i poprawia sen.

Zostaw odpowiedź

Twoj adres e-mail nie bedzie opublikowany.