Na czym polega dieta paleo?

Dieta paleo, to dieta często określana mianem “diety jaskiniowców”. Polega na podejściu do odżywiania jak nasi praojcowie 10 000 lat temu. Ich jadłospis to menu myśliwych-zbieraczy. Skąd pomysł na powrót do przeszłości w żywieniu? Na czym polega dieta paleo? Wszystkiego dowiesz się z naszego artykułu.

Zmiana jadłospisu

Około 10 tysięcy lat temu w naszym jadłospisie zaszła prawdziwa rewolucja. Człowiek porzucił rolę myśliwego-zbieracza a zaczął uprawiać ziemię aby pozyskać pożywienie. Było to doskonałe posunięcie ponieważ pozwoliło wieść osiadły tryb życia oraz pozyskiwać znaczne ilości pożywienia przy niewielkim nakładzie pracy.

Z dań bogatych w tłuszcze i białka (upolowane mięso) przerzuciliśmy się na węglowodany (w postaci zbóż). W pierwszym przypadku organizm dostawał bardzo duże doładowanie składnikami odżywczymi oraz kaloriami, a więc i energią. Było to niezbędne aby wykonywać codzienne zadania- polowanie i ucieczkę, aby nie zostać upolowanym. Z kolei dieta bogata w węglowodany zawiera zdecydowanie mnie składników odżywczych, chociaż jest wysokokaloryczna. Dodając do tego coraz mniej ruchu w życiu codziennym otrzymujemy obraz dzisiejszego społeczeństwa obfitujący w chorobliwą otyłość, choroby układu krążenia, choroby metaboliczne (np.: cukrzyca) oraz wiele innych.

Nic więc dziwnego, że pojawiły się głosy aby wrócić do diety sprzed 10 tysięcy lat.

Dieta paleo- życie paleo!

Dieta paleo nie tylko ma na celu powrót do sposobu żywienia sprzed tysięcy lat ale również mówi się o specjalnym podejściu do jedzenia. Osoby będące na tej diecie wykazują większy szacunek do darów matki natury, zwracają szczególną uwagę na pochodzenie produktów. Starają się nie kupować żywności produkowanej masowo ale pozyskiwać żywność z niewielkich, lokalnych hodowli i upraw.

Zasady diety

Pierwsza zasadą diety paleo jest zupełna eliminacja produktów przetworzonych.

Lista produktów zupełnie zakazanych w diecie jest (pozornie) bardzo długa i niepokojąca. Jednak mimo wyeliminowania wielu produktów, kuchnia jest smaczna i zróżnicowana. Ta dieta umożliwia również poznanie wielu nowych składników, a więc i smaków.

W diecie paleo należy unikać:

  • cukrów rafinowanych,
  • większości zbóż oraz kukurydzy,
  • roślin strączkowych i warzyw zawierających skrobię,
  • niektórych tłuszczów roślinnych,
  • produktów mlecznych takich jak sery czy śmietana oraz samego mleka.

dierta paleo

Największy wybór przepisów paleo
Kliknij i przekonaj się sam!

Produkty dozwolone w diecie paleo

Podstawą diety paleo jest mięso, owoce morza i tłuszcze. Bardzo ważną role pełnią warzywa- są bogatym źródłem witamin i mikroelementów, wspomagają gospodarkę kwasowo-zasadową oraz trawienie. Kiełki i grzyby również zajmują ważne miejsce w piramidzie żywienia paleo.

W diecie paleo tłuszcze zwierzęce (np.: smalec) należy uzupełniać zdrowymi tłuszczami roślinnymi. Zdyskwalifikowana jest tu margaryna i inne tłuszcze utwardzane. Stawiamy na olej kokosowy, lniany i oliwę z oliwek.

Owoce znajdują się na przedostatnim szczeblu drabiny żywieniowej. Oczywiście można je jeść jednak z umiarem i w niewielkich porcjach.

Sam szczyt piramidy zajmują orzechy i nasiona (nasiona to nie ziarna). Rewelacyjnie sprawdzają się w roli przekąski w ciągu dnia. Łatwo można je zabrać ze sobą w dowolne miejsce- do racy czy na wycieczkę.

Przykładowe dania diety paleo

Śniadanie- sałatka winegret:

Marchewkę, seler, buraki i ziemniaki gotujemy na parze. Po ostudzeniu warzyw dodajemy pokrojone w kostkę ogórki kiszone (lub konserwowe). Następnie dodajemy odsączone kawałki śledzia oraz poszatkowaną cebulkę. Na sam koniec dolewamy octu i oliwy z oliwek oraz doprawiamy solą i pieprzem do smaku.

Obiad- gulasz wołowy:

Gulasz powinien składać się tylko z mięsa i cebuli oraz przypraw. Serwujemy go razem z podpieczonymi różyczkami kalafiora i brokułu.

W ciągu dnia można chrupać jabłka i marchewki, lub wycisnąć z nich sok.

Dieta paleo to nie chwilowe „widzimisię” ale cały styl życia. Oczywiście nie zostaniesz wyrzucony ze społeczności, jeśli zjesz na śniadanie ser żółty, a na obiad gulasz z kaszą gryczaną. Będąc częścią „ruchu paleo” zmieni się Twoje spojrzenie na żywienie. Chodzi tu o funkcjonalne podejście do tematu jedzenia i dostarczanie organizmowi niezbędnych do funkcjonowania składników w odpowiednich ilościach.

Zostaw odpowiedź

Twoj adres e-mail nie bedzie opublikowany.