Dieta Atkinsa – co to jest, jak to działa, cztery fazy, skuteczność

Celem diety Atkinsa jest utrata wagi poprzez unikanie węglowodanów i kontrolowanie poziomu insuliny. Oznacza to, że osoby na diecie mogą jeść tyle tłuszczu i białka, ile chcą.

Dr Robert Atkins, amerykański kardiolog, stworzył dietę Atkinsa we wczesnych latach siedemdziesiątych ubiegłego wieku. Z czasem, dieta ewoluowała i zmieniała się pod kątem ilości spożywanych produktów. Obecnie opiera się ona na dużej ilości warzyw o wysokiej zawartości błonnika w połączeniu z regularną aktywnością fizyczną.

Co to jest dieta Atkinsa?

Dr Atkins był amerykańskim kardiologiem. To człowiek, który opracował dietę mającą na celu znaczne zmniejszenie spożycia węglowodanów. Dieta Atkinsa ma cztery podstawowe zasady. Jej głównym celem jest utrata wagi lub jej utrzymanie oraz osiągnięcie dobrych wyników zdrowotnych z wyłączeniem ryzyka na zachorowania. Według dr Atkinsa głównym powodem wysokiej wagi jest spożywanie rafinowanych węglowodanów, zwłaszcza cukru, syropu kukurydzianego o wysokiej zawartości fruktozy i mąki.

Jak to działa?

Kiedy dana osoba znajduje się na diecie Atkinsa, metabolizm jej ciała zmienia się z redukcji glukozy lub cukru, jako źródła energii do spalania własnego tłuszczu. Taki manewr nazywa się ketozą. To właśnie unikanie spożycia produktów z wysokim poziomem glikemicznym jest główną zasadą diety.

Gdy poziom glukozy jest niski, poziomy insuliny są również niskie. W tym momencie pojawia się ketoza. Innymi słowy, gdy poziom glukozy jest niski, organizm przełącza się do korzystania z własnych zapasów tłuszczu jako źródła energii.

Przed jedzeniem poziom glukozy jest niski, więc poziom insuliny również jest niski. Kiedy człowiek je, poziom glukozy rośnie. To powoduje wzrost poziomu insuliny.

Indeks glikemiczny jest skalą, która ocenia węglowodany w skali od 0 do 100, w zależności od tego, jak szybko zwiększają one poziom cukru we krwi po jedzeniu.

Rafinowane węglowodany, takie jak biały chleb i słodycze, zawierają wysokie poziomy glukozy. Nazywa się je pokarmami o wysokiej zawartości glikemii. Węglowodany szybko dostają się do krwi i powodują szybki wzrost poziomu insuliny.

Inne rodzaje węglowodanów, takie jak owies, nie wpływają na tak szybki lub zły poziom glukozy we krwi. Mają niski indeks glikemiczny. Oczywiście, unikanie spożycia niektórych produktów z wysokim indeksem glikemicznym wiąże się z niedoborem pewnych związków istotnych dla funkcjonowania organizmu. Związku z czym, dieta Atkinsa zachęca do stosowania witamin i suplementów mineralnych.

Cztery fazy diety Atkinsa

Dieta Atkinsa ma cztery fazy:

Faza 1: Indukcja

Zużycie kalorii z węglowodanów jest ograniczone do mniej niż 20 gramów  każdego dnia. Węglowodany pochodzą głównie z sałatek i warzyw o niskiej zawartości skrobi. Osoba na diecie spożywa wysokotłuszczowe, wysokobiałkowe pożywienie z warzywami o niskiej zawartości węglowodanów, takimi jak liściaste warzywa.

Faza 2: Równoważenie

Pożywne i bogate w błonnik pokarmy są dodawane jako dodatkowe źródła węglowodanów. Należą do nich orzechy, warzywa o niskiej zawartości węglowodanów i niewielkie ilości owoców.

Są one dodawane stopniowo:

  • 25 gramów dodaje się podczas pierwszego tygodnia fazy 2,
  • 30 gramów w drugim tygodniu, do momentu, gdy osoba przestaje tracić na wadze -kiedy osoba przestaje tracić na wadze, zmniejsza dzienne spożycie węglowodanów o 5 g, aż do ponownego uruchomienia procesu chudnięcia.

Faza 3: Wstępna konserwacja

Osoby na diecie Atkinsa zwiększają spożycie węglowodanów o 10 g co tydzień, dopóki nie zaczną bardzo powoli tracić na wadze.

Faza 4: Dożywotnia konserwacja

Osoba na diecie zaczyna dodawać szerszy zakres źródeł węglowodanów, jednocześnie uważnie monitorując swoją wagę, aby upewnić się, że nie dochodzi do wzrostu wagi.

Produkty dozwolone

Tak jak w przypadku każdej diety, również ta Atkinsa wymaga wyrzeczenia się pewnych produktów. Oczywiście, istnieje lista pokarmów, które wręcz należy włączyć do planu żywienia, ponieważ są one zasadniczym źródłem energii. Podczas takiej diety należy jeść:

  • Awokado, które jest źródłem zdrowych tłuszczów,
  • Mięso: wołowina, wieprzowina,
  • Tłuste ryby i owoce morza,
  • Jajka,
  • warzywa niskowęglowodanowe, takie jak jarmuż, brokuły i szparagi,
  • pełnotłuste produkty mleczne,
  • orzechy i nasiona,
  • zdrowe tłuszcze, takie jak oliwa z oliwek z pierwszego tłoczenia, olej kokosowy i olej z awokado.

W aspekcie napojów wskazanymi są duże ilości wody, kawy oraz zielonej herbaty.

Produkty niedozwolone

Podczas diety, zdecydowanie należy unikać spożywania:

  • cukru, zawartego w napojach gazowanych, cukierkach, ciastach czy ciasteczkach,
  • zbóż, głównie pszenicznych, orkiszowych oraz ryżu,
  • rośliny strączkowe, takie jak soczewica, fasola i ciecierzyca

Podczas indukcji należy unikać stosowania wysokowęglowych owoców, takich jak banany, jabłka, winogrona i warzywa o wysokiej zawartości węglowodanów, takie jak marchew.

Przeczytaj o tym więcej
Kliknij i sprawdź ceny!

Skuteczność Atkinsa

Dieta Atkinsa ma na celu zapobieganie schorzeniom zdrowotnym, takim jak zespół metaboliczny, cukrzyca, wysokie ciśnienie krwi i choroby układu krążenia. Jednak są to schorzenia, których można uniknąć przy zastosowaniu innych diet.

Dieta Atkinsa jest sposobem żywienia zazwyczaj stosowanych krótkoterminowo. Zwykle jest ona przerywana, gdy osoba zauważy, że pozbyła się kilku, nadmiernych kilogramów. Badania statystyczne wykazały, że najdłuższym okresem czasu stosowania diety były 3 lata.

Jednak skuteczność diety Atkinsa jest zauważalna. Osoby, które restrykcyjne przestrzegały zaleceń żywieniowych uzyskały przede wszystkim: spadek ciśnienia krwi, obniżony poziom cholesterolu i zmniejszenie masy ciała.

Skutki uboczne

Zdarzało się, że osoby będą na diecie Atkinsa, podczas pierwszej fazy odczuwały pewne dyskomforty w postaci:

  • bólu głowy,
  • zawrotów głowy,
  • słabości i zmęczenia,
  • zaparć.

UWAGA

Ze względu na to, że dieta Atkinsa opiera się na ograniczaniu spożycia węglowodanów może to spowodować nagromadzenie ketonów. W konsekwencji, niekiedy doprowadza to do nudności, bólu głowy, zmęczenia psychicznego i nieświeżego oddechu.

Warto zaznaczyć, że osoby stosujące leki moczopędne, insulinę lub doustne leki przeciwcukrzycowe nie powinny stosować diety Atkinsa. Ponadto, dieta ta nie nadaje się dla osób z chorobą nerek, również kobiety w ciąży lub karmiące piersią nie powinny stosować tej diety.

Zostaw odpowiedź

Twoj adres e-mail nie bedzie opublikowany.