Dieta cholesterolowa – zasady, jadłospis i zalety

Cholesterol to związek tłuszczowy, z wyglądu przypominający trochę rozgrzany wosk – stanowi część składową błony każdej naszej komórki i jest im niezbędny do życia. Ze względu na pochodzenie cholesterol można podzielić na :

  • egzogenny – czyli pochodzący z zewnątrz organizmu i dostarczany do niego wraz z pokarmem,
  • endogenny – czyli wytwarzany wewnątrz organizmu, głównie przez wątrobę, jelita oraz skórę  – produkujemy go w ilości około 2 g na dobę.

Cholesterol wraz z krwią z wątroby przedostaje się do wszystkich komórek ludzkiego ciała. Wpływa znacząco na prawidłowy przebieg komunikacji międzykomórkowej i uodparnia te najmniejsze jednostki organizmów żywych na działanie patogenów. Jest ponadto wykorzystywany podczas tworzenia błon komórkowych, a także podczas procesu trawienia oraz wytwarzania hormonów takich jak testosteron i  estrogen. Prawie ¼ cholesterolu produkowanego
w naszym organizmie, znajduje miejsce w układzie nerwowym. Natomiast związek, który powstaje w wyniku nasłonecznia pochodnej cholesterolu, przekształca go w niezbędną dla organizmu witaminę D. Jak widać ta substancja tłuszczowa jest niezbędna i wyjątkowo istotna dla prawidłowego funkcjonowania organizmu –  problemy pojawiają się wówczas, gdy jej stężenie we krwi jest zbyt wysokie lub zbyt niskie.

Nieprawidłowy poziom cholesterolu

Gdy stężenie cholesterolu w organizmie przekracza prawidłową normę ponad 200 mg/dl, układ może przestać funkcjonować w sposób prawidłowy, powodując szereg zagrożeń:

  • pojawia się ryzyko wystąpienia miażdżycy – związek tłuszczowy odkłada się w tętnicach, a ryzyko zwiększa się szczególnie w przypadku odkładania się cholesterolu LDL – zwanego złym cholesterolem, który w lipoproteinach zawiera większe ilości tłuszczu,
  • występują problemy z prawidłową koncentracją uwagi,
  • nadmiar cholesterolu może również odkładać się w warstwie skóry, przyczyniając się do powstania złogów cholesterolowych czyli tzw. kępek żółtych – umiejscowione są zazwyczaj w okolicy powiek,
  • może rozwinąć się choroba wieńcowa i powiązane z nią nieodłącznie bóle w klatce piersiowej, podczas których pacjent odnosi wrażenie duszenia się,
  • pojawia się ryzyko zwiększonej śmiertelności w wyniku zawałów serca lub udarów mózgu.

Przy zbyt niskim poziomie cholesterolu we krwi mogą pojawić się problemy związane z układem płciowym – często występują trudności z zajściem w ciążę oraz jej utrzymaniem. Ponadto mogą pojawiać się zjawiska patologiczne związane z układem nerwowym, takie jak nadmierna agresja czy skłonności do depresji. Dzieci ze zbyt niskim poziomem substancji tłuszczowych mogą wykazywać problemy z prawidłowym rozwojem psychicznym oraz fizycznym. Niedobór cholesterolu dotyczy jednak stosunkowo niewielkiej grupy ludzi, zdecydowana większość ma problem z jego nadmiarem.


Szeroki wybór suplementów na cholersterol
Kliknij tutaj i sprawdź ceny!

Ułożenie diety i zmiana nawyków

Ułożenie diety cholesterolowej pomaga uniknąć większości schorzeń związanych z zawyżonym poziomem substancji tłuszczowych we krwi. Stosowanie jej  polega przede wszystkim na znaczącym ograniczeniu spożywania tłuszczów zwierzęcych – cholesterol nie występuje bowiem w produktach pochodzenia roślinnego. Zalecane jest spożywanie:

  • potraw gotowanych, najlepiej na parze,
  • pełnoziarnistych produktów zbożowych,
  • warzyw i owoców – w tym czosnku, zawierającego allicynę – substancję wpływającą szczególnie pozytywnie na układ krążenia, po przez zapobieganie miażdżycy naczyń krwionośnych,
  • tłuszczów roślinnych takich jak margaryny, bez domieszki masła, oliwy z oliwek, olej słonecznikowy, kokosowy, rzepakowy, z kiełków pszenicy, z pestek winogron,
  • chudego mięsa, takiego jak drobiowe, wołowe, cielęce oraz jagnięce,
  • migdałów,
  • orzechów włoskich,
  • ziaren słonecznika i sezamu,
  • chudego nabiału,
  • ryb morskich, głębinowych – sardynek, halibuta, dorsza i makreli,
  • produktów mącznych produkowanych bez dodatku jaj – szczególnie makaronów,
  • kasz i nieoczyszczonego ryżu,
  • produktów zawierających błonnik pokarmowy, takich jak rośliny strączkowe – soi, produktów owsianych i jagód.

Bezwzględnie należy unikać spożywania:

  • podrobów – największe stężenie cholesterolu występuje w mózgu wieprzowym, poza tym wątróbki gęsiej i kaczej, wątróbki drobiowej i wołowej, nerek wieprzowych, żołądków i serc indyczych, kurzych oraz wieprzowych,
  • żółtek jaja kurzego, kaczego, indyczego, gęsiego, przepiórczego,
  • ryb takich jak węgorz,
  • krewetek,
  • smalcu,
  • serów w tym szczególnie żółtego oraz twarogu tłustego,
  • tzw. serów topionych,
  • mleka pełnotłustego,
  • masła,
  • słoniny,
  • śmietany,
  • lodów,
  • czekolady i wyrobów czekoladopodobnych,
  • ciast i tortów,
  • wędlin – salami, parówek, boczku,
  • chipsów i śmieciowego jedzenia,
  • alkoholu z wyjątkiem czerwonego wina w rozsądnych ilościach,
  • słodyczy.

Uzupełnieniem diety powinny być ponadto zmiany w przyrządzaniu potraw – zdecydowanie niewskazane jest smażenie potraw oraz sporządzanie ciężkostrawnych sosów do ich polania. Warto za to spożywać produkty, bogate w antyoksydanty, chroniące układ odpornościowy oraz krwionośny. Do najpopularniejszych należą owoce jabłka, owoce aronii i  grejpfruta, liście sałaty oraz do picia – zielona herbata. Równie ważna jest pozbycie się złych nawyków, takich jak palenie papierosów oraz zmniejszenie masy ciała, w przypadku nadwagi. Nie bez znaczenia dla zdrowia osoby z podwyższonym poziomem cholesterolu we krwi, jest zwiększenie aktywności fizycznej – polecane są ćwiczenia związane z umiarkowanym wysiłkiem, takie jak szybki chód, pływanie, jazda na rowerze lub marsz z kijkami.

Zostaw odpowiedź

Twoj adres e-mail nie bedzie opublikowany.