Dieta Kwaśniewskiego jako dieta alternatywna

Dieta Kwaśniewskiego jako dieta alternatywna
5 (100%) 5 votes

śród najnowszego rankingu diet za rok 2017 dieta Kwaśniewskiego nie znalazła się ani na początku ani na końcu stawki. Po okresie dużej popularności w naszym kraju zniknęła trochę zdominowana innymi pomysłami na odchudzanie. Ale samo to, że nie znalazła się wśród diet najgorszych może znaczyć, że pozostaje cały czas skuteczna i w dalszym ciągu znajduje swoich odbiorców.

Dieta Kwaśniewskiego, co to jest?

Dieta Kwaśniewskiego nazywana jest dietą optymalną lub niskowęglowodanową. Jej popularność bierze się głównie z tego, że nie wygląda na dietę. Zakłada bowiem zjadanie tłustych posiłków oraz ograniczenie warzyw, owoców. Każe też wyeliminować z jadłospisu pieczywo i słodycze. Została opracowana przez dr. Jana Kwaśniewskiego a polega na wprowadzeniu do codziennego jadłospisu potraw tłustych odrzucając z niego jednocześnie węglowodany. Zdaniem autora, takie produkty jak:

  • wieprzowina
  • smalec
  • podroby
  • masło
  • tłuste sosy
  • sery
  • jajka
  • śmietana

można jeść w sposób nieograniczony. Natomiast koniecznie należy odrzucić:

  • cukier
  • słodycze
  • pieczywo
  • owoce

Dieta Kwaśniewskiego bazuje zatem na produktach, o których od mniej więcej dwudziestu lat słyszy się, że należy je przynajmniej ograniczać. Autor diety obiecuje, że stosując się do niej w miarę restrykcyjnie można schudnąć nawet 5 kg miesięcznie. Każdego dnia, przestrzegając tego jadłospisu, zjada się 3 posiłki, w których stosunek białek do tłuszczów oraz do węglowodanów powinien wynosić odpowiednio: 1,0:2,5 – 3,5:0,5. Z upływem czasu jednak ilość białka w diecie powinna ulegać pomniejszaniu.

 Dieta Kwaśniewskiego – podstawowe zasady

Zasady i zalecenia diety Kwaśniewskiego wyglądają smakowicie. Bogate 3 posiłki dziennie oparte na jajkach, produktach mlecznych, mięsie, majonezie, serach czy maśle, ale bez chleba i tak wydają się opcją do zaakceptowania. Dieta każe unikać jednak węglowodanów, dziennie można zjeść 2 cienkie kromki chleba, czyli ok. 50 g węglowodanów. Dieta zawiera tłuszcze pochodzenia zwierzęcego, które zdaniem autora są zdecydowanie lepsze i zdrowsze niż tłuszcze roślinne.

Produktami zalecanymi w diecie są:

  • wszystkie rodzaje serów, preferowane tłuste
  • jajka, co najmniej 4 w ciągu doby
  • podroby, galarety mięsne, chrząstki, tłuste i esencjonalne rosoły
  • każdy rodzaj mięsa, tłuste mięso wieprzowe, wszystkie rodzaje wędlin, nawet te z tłuszczykiem
  • ryby, konserwy rybne, drób, najlepiej tłusta gęś czy kaczka
  • dużo tłuszczu a więc: masło, smalec, słonina, smalec gęsi, olej słonecznikowy, oliwa, dobra margaryna
  • tłuste mleko i śmietana w ilości do 1/2 litra na dobę
  • wszystkie jarzyny, pieczarki, grzyby do 300 g na dobę
  • jeden ziemniak dziennie, może być w postaci  frytek gotowanych na smalcu lub łoju
  • dużo płynów, jednak bez cukru
  • orzechy, słonecznik, majonez, przyprawy, kawa, herbata, soki owocowe niesłodzone

Produktami zakazanymi są:

  • cukier, słodycze oraz miód
  • owoce i przetwory owocowe, dżemy czy kompoty
  • ryż, kasze, pieczywo
  • ciasta, kluski, potrawy mączne
  • ziemniaki i mąka ziemniaczana
  • groch i fasola
  • inne produkty pochodzenia roślinnego
  • słodzone płyny
  • sól, którą należy stosować jak najmniej, aż do zupełnego jej odstawienia

Dieta Kwaśniewskiego- kilka zalet

Dieta Kwaśniewskiego ma wielu zwolenników i tyle samo przeciwników. Trzeba jednak przyznać, że wielu z jej użytkowników robi to od wielu lat a wszelkie wyniki badań są co najmniej poprawne. Z pewnością dieta ta odchudza i posiada kilka zalet, należą do nich:

  • brak słodyczy, cukru, słodkich napojów
  • zmniejszenie ilości i wyeliminowanie w końcu soli
  • sporo białka

f-dieta-aztecka-odchudzajaca-moc-cudownych-nasion-chia Dieta Kwaśniewskiego jako dieta alternatywna

Więcej diet alternatywnych
Kliknij i sprawdź ceny!

 Dieta Kwaśniewskiego – wady i skutki uboczne

O wadach diety Kwaśniewskiego można natomiast napisać wiele. Jest ona bowiem sprzeczna z aktualnie panującą doktryną zdrowego odżywiania. Nie ma żadnego związku pomiędzy jej zasadami a choćby uaktualnioną piramidą żywieniową WHO. Zawarte w niej tłuszcze nienasycone muszą obciążyć nerki i wątroby. Muszą też zakwasić organizm, który może mieć poważne problemy wraz z upływem lat. Ograniczona w diecie ilość produktów dostarczających w bezpośredni sposób witamin prowadzi do niedoborów witaminowych. Groźny dla organizmu może też być efekt ketozy, jego zakwaszenia, który może wywołać kumulowanie w organizmie kwasu moczowego.

Z pewnością nie jest to kuracja odchudzająca, którą zalecałoby się młodym ludziom, ostrożnie też powinny podejść do niej osoby z dolegliwościami nerek czy wątroby. Wydaje się, że jest to dieta przeznaczona dla osób “zdrowych jak koń”, o doskonałym metabolizmie, który radzi sobie ze wszystkimi negatywnymi skutkami diety. Tak wysoka zawartość tłuszczu w diecie może doprowadzić do miażdżycy, która warto o tym pamiętać, tworzy się bardzo powoli i u każdego potrzebuje innego czasu. Dieta niebezpieczna jest też dla ciśnienia a duża ilość białka będzie negatywnie oddziaływała na nerki.

Inną jej równie ważną wadą jest niewielka ilość błonnika. A błonnik to przecież produkt, która ułatwia m.in. wiązanie niepotrzebnych substancji i wydalanie ich z organizmu, zmniejsza wchłanianie cholesterolu i reguluje stężenie glukozy we krwi. Dorosła osoba powinna codziennie otrzymać ok. 30 g błonnika.Ponadto dieta składająca się z 3 dużych posiłków obciąża żołądek i cały układ pokarmowy.

Z pewnością dieta Kwaśniewskiego jest dietą alternatywną. Jej stosowanie może przynieść pewne korzyści dla zdrowia, ale jednocześnie niesie ze sobą ryzyko stworzenia niedoborów niektórych grup ważnych składników. Szczególnie wydaje się, że kobiety narażone są na braki cynku, wapnia, magnezu czy żelaza i będą wyraźniej odczuwały konsekwencje tych niedoborów. Tym bardziej, że uderza fakt, iż na podstawie wpisów w internecie, dieta Kwaśniewskiego ma więcej zwolenników wśród mężczyzn niż kobiet.

 

Komentarze