Gumy/taśmy do ćwiczeń – jakie wybrać?

Gumy/taśmy do ćwiczeń – jakie wybrać?
Oceń artykuł!

 

Ćwiczenia w domowym zaciszu lub pod okiem instruktora mogą być znacznie wydajniejsze i ciekawsze, jeśli sięgnie się po różnego typu akcesoria. Niezastąpione do intensywnych ćwiczeń wielu partii mięśni są gumy oraz taśmy. Te niepozorne akcesoria sportowe znajdują uznanie w oczach coraz większej liczby osób, a ich poprawne wykorzystanie gwarantuje zdecydowanie lepsze wyniki podczas treningu. Jak je wybrać?

Trening z taśmami i gumami treningowymi – zalety

Jeszcze przed sięgnięciem po portfel i złożeniem zamówienia na taśmy treningowe, warto zastanowić się, jakie właściwie są zalety ćwiczeń z zastosowaniem tego typu akcesoriów. Dopiero po upewnieniu się, że wybrany rodzaj akcesoriów będzie dla nas przydatny, można będzie z czystym sumieniem uznać zakup za udany i uzasadniony.

Treningi z zastosowaniem taśm, gum i tym podobnych akcesoriów jest bardzo chwalony przez osoby, które go praktykują, ale też przez trenerów. Zalety trenowania z taśmami i gumami są bardzo wyraźne:

  • Taśmy i gumy są stosunkowo niedrogimi akcesoriami sportowymi, a przy tym prawie nie zajmują miejsca. Można ćwiczyć przy ich użyciu w domowym zaciszu, na sali treningowej, a także w plenerze. Same w sobie są lekkie, nieduże, łatwo je przenosić i przechowywać w przeciwieństwie do większych sprzętów i urządzeń treningowych.
  • Ćwiczenia z taśmami i gumami fitness mogą wyglądać bardzo podobnie do ćwiczeń bez tych akcesoriów, ale przynoszą zauważalnie lepsze efekty. Ćwiczenia z taśmami i gumami polega, w uproszczeniu, na ich mocnym rozciąganiu podczas wykonywania skłonów, wymachów i tym podobnych działań. To samo ćwiczenie wykonane z taśmą lub gumą, która stawia określony opór, mocniej oddziałuje na mięśnie.
  • Ćwiczenia z akcesoriami tego typu są dobrym urozmaiceniem i sposobem na treningową nudę. Jeśli zwykłe ćwiczenia zaczęły już być nużące, można odmienić je i zmodyfikować poprzez wprowadzenie tego typu akcesoriów.

Jakie taśmy/gumy treningowe wybrać? Co warto wiedzieć?

Chociaż taśmy i gumy treningowe nie należą do drogich akcesoriów, to i tak nie warto kupować ich w ciemno – szkoda zachodu i pieniędzy. Jeśli ćwiczyliśmy już z taśmami, mamy zdecydowanie ułatwione zadanie, ale nawet początkujący poradzą sobie z kompletowaniem zestawu taśm do treningów, jeśli wezmą pod uwagę kilka porad.

  • Jedna taśma/guma nie wystarczy – nie sposób kupić takiej taśmy, która sprawdziłaby się przy każdym jednym ćwiczeniu. Każda taśma (w zależności od szerokości i grubości) będzie stawiała określony opór, a to oznacza, że warto posiadać kilka rodzajów taśm do różnych rodzajów ćwiczeń.
  • Im szersza i grubsza taśma, tym większy opór stawi – taśma o szerokości 13 milimetrów zapewni mały opór w okolicach 9 kilogramów, a taśma o szerokości 64 milimetrów może stawić opór równy 55 kilogramom. Różnice są znaczące i warto wziąć to pod uwagę przy zakupie.
  • Taśmy, gumy, ekspandery, taśmy TRX – trzeba się na coś zdecydować. Najtańszym rozwiązaniem, które będzie dobre na początek są proste taśmy i gumy. Nieco droższe będą ekspandery oraz taśmy TRX.

Rodzaje taśm i gum treningowych

Wizyta w sklepie sportowym może przyprawić laika o zawrót głowy. Na półkach można znaleźć taśmy i gumy treningowe w wielu kolorach tęczy, a przy tym również ekspandery oraz taśmy TRX. O ile o zwykłych gumach i taśmach już wspomniano powyżej, o tyle pozostałe akcesoria mogą budzić zainteresowanie i wątpliwości, które warto rozwiać przed zakupami.

  • Ekspandery mogą przypominać gumy treningowe, ale odróżnia je fakt zastosowania uchwytów. Część służąca do naciągania może być i w tym wypadku wykonana z gumy, ale może też być metalową sprężyną. Ekspandery są godne uwagi, jeśli zależy nam na akcesoriach do bardzo konkretnych i sprecyzowanych ćwiczeń (na przykład na klatkę piersiową). Są nieco mniej uniwersalne w zastosowaniu od gum treningowych z uwagi na uchwyty, ale niektóre modele oferują naprawdę solidny opór.
  • Taśmy do treningu TRX – powinny być zakończone uchwytami i być przystosowane do treningu w zawieszeniu. Trening TRX to specyficzna forma ćwiczeń, która została opracowana przez byłego amerykańskiego komandosa. Taśmy tego typu są dostępne w zestawach z uchwytami i akcesoriami, jak również można je kompletować z pojedynczych komponentów. Można znaleźć je w ofercie wielu znanych marek sportowych.

Jakie mięśnie można trenować z użyciem taśm i gum treningowych?

Choć trudno w to uwierzyć osobom początkującym, to jednak ćwiczenia przy pomocy niepozornych gumowych taśm mogą być niezwykle przydatne w wielu dyscyplinach sportowych. Przykłady:

  • Treningi ogólnorozwojowe – to właśnie w tym rodzaju treningu najczęściej sięga się po taśmy i gumy. Akcesoria tego typu mogą być użytkowane do wzmacniania wielu partii mięśni (nóg, ramion, pleców), co poprawia ogólną muskulaturę, sylwetkę oraz kondycję.
  • Trening pływacki – taśmy treningowe świetnie sprawdzają się w kształtowaniu i wzmacnianiu mięśni rąk, ramion, pleców i nóg, a więc wszystkich tych grup mięśni, które są tak intensywnie eksploatowane podczas pływania.
  • Trening siłowygumy z wyższym obciążeniem mogą być alternatywą dla treningów typowo siłowych. Są wręcz wskazane dla osób początkujących.

Gumy i taśmy do ćwiczeń przenoszą aktywność sportową na zupełnie inny poziom. Opór, który stawiają, doskonale działa na mięśnie i przyczynia się do lepszych efektów treningowych. Więcej markowych produktów znajdziesz w sklep-presto.pl.

Może ci się spodobać również Więcej od autora

Komentarze