Jakich witamin potrzebują mężczyźni?

Odpowiednia suplementacja witamin i składników odżywczych jest niezbędnego do prawidłowego funkcjonowania organizmu każdego człowieka – bez żadnych wyjątków. Większość publikacji analizuje potrzeby kobiet, ich problemy i rozterki. A co z mężczyznami? Jakich witamin najczęściej potrzebują?

Dlaczego człowiek potrzebuje witamin?

Znane wszystkim powiedzenie „jesteś tym, co jesz” nie dotyczy tylko jedzenia, ale również nawiązuje do zapotrzebowania organizmu na witaminy i składniki odżywcze.  To przecież zrównoważona dieta z różnorodnymi produktami żywnościowymi zapewnia organizmowi witaminy niezbędne do prawidłowego funkcjonowania.

Witaminy są niezbędne do odżywiania i zdrowego funkcjonowania organizmu. Są dla człowieka ważne, ponieważ korzystnie oddziałują na pracę wszystkich układów znajdujących się w organizmie. Są dobre, ponieważ:

  • Wpływają na prawidłową funkcję komórek,
  • Dają bodźce do prawidłowego wzrostu i rozwoju,
  • Pomagają wchłaniać inne składniki odżywcze,
  • Zapobiegają chorobom,
  • Zwiększają ogólne samopoczucie.

Większość mężczyzn może uzyskać poziom codziennego, zalecanego spożycia witamin z jedzenia, które spożywają i nie potrzebuje suplementów diety, ale niektórzy mężczyźni mogą wymagać określonych witamin ze względu na chemię ciała, chorobę lub inne schorzenia.

Jakie są najważniejsze witaminy?

Ilość witamin, które są wymagane do prawidłowego funkcjonowania organizmu jest ogromna. Jedne z nich są bardziej odpowiedzialne za niektóre procesy, inne mniej. Jednak, to co je łączy to niezbędność. Tak więc, następujące witaminy są konieczne do prawidłowego funkcjonowania organizmu:

  • Witamina A jest niezbędna dla utrzymania zdrowego wzroku i zdrowego układu odpornościowego.
  • Witamina B-1 (tiamina) pomaga komórkom zamieniać węglowodany w energię.
  • Witamina B-2 (ryboflawina) pomaga komórkom wytwarzać energię.
  • Witamina B-3 (niacyna) wspomaga trawienie i funkcjonowanie układu nerwowego.
  • Witamina B-6 pomaga organizmowi produkować hemoglobinę i kilka neuroprzekaźników w mózgu, wspomaga prawidłową pracę nerwów, rozkłada białka i pomaga utrzymać poziom glukozy we krwi.
  • Witamina B-12 pomaga w tworzeniu czerwonych krwinek, pomaga w utrzymaniu układu nerwowego i wspomaga pracę metabolizmu.
  • Witamina C wspiera zdrowe dziąsła i zęby oraz pomaga ciału leczyć rany i wchłaniać żelazo.
  • Witamina D pomaga organizmowi wchłonąć i utrzymać prawidłowy poziom wapnia we krwi.
  • Witamina E jest przeciwutleniaczem i chroni komórki przed niektórymi rodzajami uszkodzeń. Wpływa również na właściwości witaminy K.
  • Witamina K ma kluczowe znaczenie dla krzepnięcia krwi.
  • Biotyna pomaga rozkładać białka i węglowodany i ma kluczowe znaczenie dla produkcji hormonów i cholesterolu.
  • Kwas pantotenowy pomaga w ten sam sposób, co biotyna, a więc pomaga rozkładać białka i węglowodany oraz ma udział w produkcji hormonów i cholesterolu.
  • Kwas foliowy wspomaga tworzenie czerwonych ciałek krwi i jest niezbędny do produkcji DNA.
  • Cynk jest ważny dla odporności i rozwoju układu nerwowego.

Szeroki wybór suplementów dla mężczyzn
Kliknij tutaj i sprawdź ceny!

W jakich produktach jest najwięcej witamin?

Wiele ważnych witamin można znaleźć w żywności, głównie w warzywach i owocach, ale także w wyrobach mlecznych, są to na przykład:

  • jaja: witamina A, B-1, B-3, B-12, K, biotyna, kwas pantotenowy
  • awokado: witamina E, B-3, B-6, kwas pantotenowy
  • mleko i wzbogacone mleko: witamina A, B-2, B-12, D, biotyna, kwas pantotenowy
  • kalafior: witamina K, C
  • owoce cytrusowe: witamina C, kwas foliowy
  • orzechy i nasiona: witamina B-3, B-6, E, biotyna
  • ciemnozielone warzywa, takie jak brokuły, szparagi i brukselka: witamina C, E, K, kwas foliowy
  • ciemne warzywa liściaste: witamina A, K, kwas foliowy

Ograniczenia żywieniowe

Jeśli mężczyzna jest wegetarianinem, musi upewnić się czy posiada wystarczającą ilość witaminy B12 i witaminy D. Wzbogacone zboża i produkty zbożowe zawierają B-12, ale mogą być niewystarczające by uzupełnić niedobory. Dlatego warto zaopatrzyć się w suplementy. Wegetarianie są również narażeni na niedobór żelaza i cynku, ponieważ nie są one łatwo absorbowane z materiałów roślinnych. Podczas diet wegańskich warto pamiętać o spożywaniu dużych ilości ciemnych owoców i warzyw, aby nie doprowadzić do niedoboru witaminy A. Wzbogacone w wapń zboża lub produkty sojowe mogą również pomóc uzupełnić wapń znajdujący się w produktach mlecznych.

Kiedy wymagana jest suplementacja?

Istnieją pewne grupy mężczyzn, którzy mogą potrzebować uzupełnienia diety o dodatkowe witaminy, ale jest to sytuacja bardzo rzadko występująca. Suplementacja witamin powinna być ostatecznością, ponieważ najlepszym źródłem składników odżywczych są świeże produkty, a nie różnego rodzaju tabletki. Teoretycznie, starsi mężczyźni, szczególnie ci po 50 roku życia, potrzebują więcej witamin i minerałów niż młodzi mężczyźni. Osoby starsze powinny zwrócić szczególną uwagę na niedobory następujących witamin:

  • witamina B-12, która pomaga utrzymać zdrowe komórki nerwowe i czerwone krwinki,
  • witamina B-6, która pomaga tworzyć czerwone krwinki,
  • wapń i witamina D, które pomagają utrzymać kości w dobrej kondycji.

Witaminy z grupy B pomagają również w trawieniu i są ważne dla starszych mężczyzn, ponieważ metabolizm spowalnia z wiekiem. W przypadku witaminy D jej przyjmowanie jest konieczne w okresie jesienno-zimowym, kiedy ilość słońca jest stanowczo ograniczona.

Witaminy są niezbędne dla prawidłowego funkcjonowania organizmu. Najlepszym sposobem, aby je zdobyć jest jedzenie, ale suplementy są również bardzo popularne. To czy lekarz zleci ich spożywanie, zależy od indywidualnych wyników i poziomów zawartych w przeprowadzonych badaniach krwi.

Zostaw odpowiedź

Twoj adres e-mail nie bedzie opublikowany.