Kazeina – bezpieczny suplement dla miłośników siłowni

Kazeinę stosuje się przede wszystkim w różnych gałęziach przemysłu, ale swoją popularność zdobyła przede wszystkim wśród miłośników siłowni, jest bowiem jednym z najpopularniejszych składników proteinowych odżywek przeznaczonych dla wszystkich uprawiających sporty siłowe. Kazeinie przypisuje się cechy antykataboliczne, chroniące tkankę mięśni przed rozpadem.

Kazeina, co to jest?

Kazeina to najważniejsze z białek występujących w mleku krowim, stanowi nawet 80% wszystkich białek zawartych w mleku i prawie 100% białek znajdujących się w twarogu. Jej budowa chemiczna składa się z kilku frakcji:

  • alfa-kazeina,
  • beta-kazeina,
  • kappa-kazeina,
  • gamma-kazeina.

Bardzo długo kazeinę traktowało się jako odpad powstały przy produkcji wyrobów mlecznych, nie potrafiono znaleźć dla niej wartościowego zastosowania. Kazeinę uzyskuje się poprzez oddzielenie jej od mleka i usunięcie z niego tłuszczu oraz laktozy.  Białko kazeiny jest niezwykle bogate w aminokwasy, podobnie jak białko serwatki, a to znaczy, że zawiera wszystkie niezbędne człowiekowi aminokwasy odpowiedzialne za proces syntezy białek mięśniowych.

Białka łączą się wiązaniami peptydowymi odpowiedzialnymi za połączenia aminokwasów w pary węgiel:azot. Podczas procesów trawiennych wiązania te się przerywają i z tego powodu poszczególne biała mają odmienny czas wchłaniania przez organizm.

Kazeina  – właściwości

Kazeinę docenia się przede wszystkim za właściwości niezbędne do syntezy hemoglobiny oraz białek osocza krwi. Jej przeciwnicy zwracają uwagę na brak zdolności rozpuszczania się w wodzie, na skutek czego kazeina tworzy w żołądku skupiska, skrzepy, a to dodatkowo wydłuża czas ich wchłaniania.

  • Białko zawarte w kazeinie posiada wysoką wartość biologiczną. Najnowsze badania wskazują na brak różnicy, czy też minimalne różnice pomiędzy białkami pochodzącymi z kazeiny a białkami otrzymywanymi z serwatki.
  • Kazeina zawiera glutaminę – aminokwas wspomagający funkcjonowanie układu immunologicznego i hamujący, pośrednio co prawda, nadmierny katabolizm białek w mięśniach.
  • Kazeina zawiera również aminokwasy egzogenne, czyli takie, które organizm musi samodzielnie wytwarzać, kazeina ewentualnie uzupełnia je, gdy organizm nie jest w stanie produkować ich w wystarczających ilościach.
  • Kazeina zawiera aminokwasy rozgałęzione BCAA z leucyną, czyli podstawowym aminokwasem odpowiedzialnym za cechy anaboliczne białka.

Dostępność kazeiny

Kazeina występuje w mleku krowim i jego przetworach. W samym mleku stężenie kazeiny jest stosunkowo niskie, wynosi bowiem ok. 2,5%. natomiast w przetworach mlecznych jest jej znacznie więcej. Szczególna obfitość kazeiny występuje w białym serze oraz młodych serach żółtych.

Kazeina – działanie

Gdy kazeina dotrze do żołądka, pod wpływem kwasów żołądkowych ulega koagulacji, czyli ścięciu. Wskutek tego procesu powstaje śluzowaty skrzep, który organizm trawi znacznie wolniej niż inne składniki. Proces trawienia może przebiegać nawet 5-7 godzin, a w tym czasie do układu krwionośnego stopniowo i powoli uwalniane zostają aminokwasy, które mają za zadanie zaopatrywać mięśnie w niezbędny dla nich budulec.

Powolne wchłanianie się kazeiny ma swoje wady i zalety. W trakcie procesu trawienia kazeiny, podaż białka w organizmie przez wiele godzin pozostaje na jednym i tym samym poziomie, chociaż, to wiadomość dla miłośników siłowni, poziom białek jest niższy niż choćby w przypadku białka serwatkowego, które wywołuje gwałtowny wyrzut protein do układu krwionośnego. W przypadku kazeiny jest to ciągły i powolny proces. Dlatego kazeina ma mniejsze znaczenie jako anabolik, ale za to zdecydowanie większe jako antykatabolik. Według szacunków kazeina może hamować rozpad tkanek mięśniowych nawet o 40%.

Kazeina – rodzaje

Kazeina funkcjonuje na rynku w dwóch postaciach, jako:

  • kazeina micelarna
  • kazeinian wapnia

Różnica między nimi polega na sposobie jej pozyskiwania z mleka.

  • Kazeina micelarna

Pozyskuje się ją podczas procesu odtłuszczania i oczyszczania mleka z wszelkich zanieczyszczeń oraz laktozy. Proces przebiega w niskich temperaturach  za sprawą naturalnej mikrofiltracji, bez użycia środków chemicznych. Na koniec powstaje kazeina o nienaruszonej strukturze peptydowej i dużej zawartości L-glutaminy oraz BCAA. Ten sposób otrzymywania kazeiny, dążący do wykorzystania naturalnych jej właściwości jest kosztowniejszy i trwa dużo dłużej niż w przypadku drugiej wersji pozyskiwania, wskutek której powstaje kazeinian wapnia.

  • Kazeinian wapnia

Występuje w ofercie sklepów z odżywkami pod nazwą kazeinian i zawsze jest to kazeinian wapnia, a nie kazeina micelarna. Kazeinian wapnia to kazeina kwasowa powstająca podczas produkcji sera. Mleko poddaje się wysokiej temperaturze, czyli pasteryzacji. Pasteryzacja powoduje naruszenie struktury białka co pomniejsza jego aktywność biologiczną, niemniej pozostają w nim cały czas wszystkie zawarte wcześniej aminokwasy. Podczas kolejnego z etapów produkcji sera, do mleka dodaje się podpuszczkę. Aby wyodrębnić kazeinian wapnia należy do mleka, zanim się zsiądzie, dodać wodorotlenek wapnia. Jego rolą jest neutralizacja kwaśnego odczynu pH zakwaszonego już mleka. Kazeinian wapnia zawiera ponad 17% L-glutaminy. Sportowcy przede wszystkim stosują kazeinian wapnia ze względu na krótszy niż w przypadku kazeiny micelarnej, proces trawienia.

Kazeina dla sportowców

Ponieważ białka kazeinowe trawi się wolniej niż białka serwatkowe , te pierwsze będą znacznie korzystniejsze z uwagi na wydłużony okres dopływu aminokwasów, w tym BCAA do uszkodzonych treningiem wysiłkowym mięśni. Istnieje zatem przeświadczenie, obalane przez niektórych naukowców, że białka kazeinowe powinno się zażywać po ostatnim treningu a przed kilkugodzinnym nocnym odpoczynkiem. Tak by proces regeneracji mięśni przebiegał bez zakłóceń.

Ostatnie badania wskazują, że pora suplementacji kazeiną nie ma znaczenia dla organizmu, szczególnie w kontekście przyrostu masy mięśniowej i zmian cech składu ciała. Jedynym argumentem za wieczorną suplementacją przed snem jest fakt, że suplementy z zawartością kazeiny mogą ugasić wieczorny apetyt.

Kazeina
Kliknij i sprawdź ceny!

Kazeina – skutki uboczne

Kazeiny w każdej postaci nie powinny spożywać osoby uczulone na mleko. Najczęściej bezpośrednią przyczyną alergii na mleko jest właśnie białko zawarte w kazeinie. Ostrożnie ze stosowaniem kazeiny powinny postępować osoby o nadwrażliwości na wszelkie produkty mleczne oraz osoby z problemami trawiennymi, cierpiącymi na różnego rodzaju niestrawność. Powolny rozkład kazeiny w organizmie, przy nadmiernym spożyciu, może wywołać skutki uboczne nawet u zdrowej osoby, może ona doświadczyć:

  • zaburzeń trawienia
  • wzdęć
  • bólu brzucha
  • biegunki
  • wymiotów

Jednak przy zachowaniu ostrożności i dostosowaniu się do zaleceń kazeinę można bezpiecznie stosować.

Zostaw odpowiedź

Twoj adres e-mail nie bedzie opublikowany.