Kwasy omega-3 – rodzaje, właściwości zdrowotne, źródła

Kwasy omega-3 – rodzaje, właściwości zdrowotne, źródła
5 (100%) 2 votes

O kwasach omega-3 i preparatach je zawierających jest ostatnio bardzo głośno. Lekarze uważają, że w diecie przeciętnego człowieka jest ich zbyt mało, przez co zwiększa się liczba zachorowalności na choroby związane z układem krążenia i choroby serca. Są to w ostatnich latach przyczyny aż 50% przypadków zgonów. Kwasy omega-3 pomagają przy wielu dolegliwościach i niezwykle korzystnie wpływają na ogólny stan organizmu. Produkty, które je zawierają są polecane wszystkim, młodszym i starszym, zdrowym i chorym. Sprawdź, co sprawia, że dostarczanie ich odpowiedniej ilości do organizmu jest takie ważne.

Kwasy omega-3 – rodzaje

Kwasy omega-3 należą do grupy wielonienasyconych kwasów tłuszczowych. Ludzki organizm nie jest w stanie ich samodzielnie ich syntezować, w związku z czym powinniśmy dostarczać je wraz z jedzeniem. Nazwa wiąże się z podwójnym wiązaniem przy trzecim atomie węgla. Kwasy omega-3 możemy podzielić na trzy główne grupy:

  • Kwasy ALA
  • Kwasy EPA
  • Kwasy DHA

Najważniejsze dla naszego organizmu są kwasy EPA i DHA, jednak warto zauważyć, że nasz organizm przekształca kwas ALA, w EPA i DHA.

Kwasy omega-3 – źródła

Polacy niestety jedzą mało ryb, aż o ponad 8 kilogramów mniej niż Europejczycy, dlatego specjaliści stworzyli szereg preparatów zawierających kwasy omega-3.

Największe ilości niezbędnych kwasów omega-3 znajdziemy w rybach, szczególnie morskich, do których należą na przykład: makrela, śledź, pstrąg oraz sardynki. Duże ilości omega-3 zawierają również oleje, takiej jak olej rzepakowy, sojowy czy też lniany. Dobrym źródłem są również orzechy włoskie. Aby dostarczyć do organizmu odpowiedniej ilości kwasów omega-3 możemy dodatkowo wzbogacić swoją dietę o owoce morza. Największe ilości kwasów znajdziemy w mięsie z kraba, krewetkach oraz ostrygach, które dodatkowo są uważane za afrodyzjak. Warto jednak wiedzieć, że najlepszym źródłem kwasów omega-3 jest niewątpliwie olej z wątroby rekina nowozelandzkiego bądź tasmańskiego. Można go pozyskiwać na różne sposoby, zarówno z całej ryby, kości, podskórnej tkanki oraz bezpośrednio z wątroby – wtedy mówimy o tranie ( oleje z wątroby charakteryzują się największą zawartością kwasów). W zależności od tego, w jakim wieku jest ryba oraz jaki jest jej stan zdrowia, możemy uzyskać z niej określoną ilość oleju.

Kwasy omega-3 – właściwości lecznicze

Kwasy omega-3 odpowiadają za szereg procesów, które zachodzą w naszym organizmie. Przede wszystkim wpływają korzystnie na funkcjonowanie układu krwionośnego i sercowego. Uważa się, że odpowiednia ilość dostarczanych do organizmu kwasów może zapobiegać występowaniu zwałów serca. Dodatkowo właściwości kwasów omega-3 sprawiają, że są one potrzebne do:

  • Minimalizowania występowania arytmii serca
  • Stabilizacji układu krwionośnego
  • Zapobiegania i leczenia żylaków
  • Ochrony organizmu przed białaczką szpikową
  • Zmniejszeniu liczby zgonów spowodowanych sepsą
  • Obniżania poziomu złego cholesterolu LDL i podwyższania poziomu dobrego cholesterolu HDL, co zmniejsza ryzyko rozwoju miażdżycy
  • Zapobiegania stanów zapalnych tętnic

Kwasy omega-3 wpływają korzystnie na stan układu nerwowego oraz mózgu, którego skład stanowią one aż w 25%. Odpowiednia ilość kwasów w diecie odpowiada za usprawnianie procesów myślowych, poprawia proces zapamiętywanie oraz koncentracji. Wspomaga również kreatywne myślenie. Oprócz tego:

  • Wpływają na przekaźnictwo bodźców nerwowych.
  • Są stosowane przy leczeniu choroby Parkinsona.
  • Zwiększają stężenie serotoniny, która jest odpowiedzialna za dobre samopoczucie.
  • Pomagają w poprawie ogólnego stanu zdrowia w przypadku osób cierpiących na padaczkę.
  • Zmniejszają ryzyko zachorowania na chorobę Alzheimera i demencję starczą.
  • Zapewniają poprawny rozwój układu ruchowego u noworodków.
  • Pomagają w leczeniu objawów depresji.
  • Przeciwdziałają uszkodzeniom nerwów u chorych na cukrzycę czy stwardnienie rozsiane.

Kwasy omega-3 są również niezbędne do prawidłowego funkcjonowania układu pokarmowego. Są odpowiedzialne za zapobieganie powstawaniu stanów zapalnych oraz regulację procesów metabolicznych. A dodatkowo:

  • Zapobiegają powstawaniu wrzodów żołądka i dwunastnicy.
  • Dbają o dobry stan błon śluzowych układu pokarmowego.
  • Pomagają w leczeniu zaparć.
  • Są pomocne przy przewlekłym zapaleniu wątroby typu C.
  • Zmniejszają ryzyko zachorowania na cukrzycę.
  • Pomagają w odchudzaniu przez przyspieszenie przemiany materii.

Ponadto spożywanie kwasów omega-3 korzystnie wpływa na wzrok. Są szczególnie pomocne podczas leczenia suchości w oku oraz zwyrodnienia plamki żółtej. Dodatkowo u małych dzieci wspierają prawidłowy rozwój gałki ocznej.

Kwasy omega-3 wpływają także na stan naszej odporności. Przede wszystkim zwiększają ją, dzięki czemu znacznie spada ryzyko zachorowania na choroby takie jak: nowotwory, zapalenia różnych organów czy astmę.

Uważa się, że suplementacja kwasami omega-3 może okazać się pomocna przy walki z chorobami skórnymi takimi jak łuszczyca czy trądzik Dodatkowo może przyspieszyć procesy gojenia się ran i zabliźniania skóry. Ważną role kwasy odgrywają również przy dbaniu o kondycję włosów – zmniejsza ilość wypadających włosów. Walka z łamliwymi i rozdwajającymi się paznokciami również stanie się łatwiejsza, jeżeli będziemy stosować omega-3.

1-300x300 Kwasy omega-3 - rodzaje, właściwości zdrowotne, źródła
Kapsułki z omega-3
Kliknij i sprawdź ceny!

Okazuje się, że kwasy mogą pomóc również kobietom, które zmagają się z bolesnymi i obfitymi miesiączkami. Są potrzebne także podczas ciąży zarówno przyszłej mamie jak i dziecku. W przypadku pań przechodzących okres przekwitania, pomagają w łagodzeniu ataków duszności i zmian nastrojów.

Kwasy omega-3 są także pomocne przy leczeniu chorób układu oddechowego, takich jak zapalenie płuc czy oskrzeli. Zapobiegają także zachorowaniu na nowotwory płuc. Poleca się je przede wszystkim sportowcom, gdyż dzięki nim zmniejsza się zużycie tlenu podczas treningu.

Jak widać kwasy omega-3 usprawniają działanie każdego z układów naszego organizmu, dlatego tak ważne jest, abyśmy wprowadzili kwasy omega-3 do swojego jadłospisu. Nie ma większego znaczenia czy będziemy przyjmować je razem z pożywieniem czy specjalnie przygotowanych preparatów.

Może ci się spodobać również Więcej od autora

Komentarze