Magnez w diecie – co warto sobie uświadomić?

Magnez jest bardzo ważnym pierwiastkiem dla naszego organizmu. Zajmuje drugie miejsce zaraz po potasie i głównie magazynowany jest w kościach, mięśniach oraz tkankach miękkich. Wpływa on na funkcjonowanie całego organizmu ludzkiego, dlatego jego niedobór może być naprawdę groźny.

Magnez i jego właściwości

Magnez odpowiada między innymi za właściwe funkcjonowanie oraz przekazywanie sygnałów w układzie nerwowym. Stanowi wyjątkowo istotny budulec tkanki kostnej i dba o prawidłowe ciśnienie krwi. Chroni przed licznymi chorobami związanymi z układem krążenia, wspiera pracę serca, żył i zapobiega wystąpieniu choroby niedokrwiennej oraz arytmii serca.

Dostarczanie odpowiedniej ilości magnezu sprzyja naszej odporności, zmniejsza ryzyko podatności na wirusy, bakterie i inne zakażenia. Dodatkowo ma ogromny wpływ na rozwój chorób układu oddechowego np. astmy. Powinien  być regularnie uzupełniany przez kobiety w ciąży i karmiące – ochrona przed rzucawką. Ponadto jest niebywale ważnym pierwiastkiem w diecie osób cierpiących na cukrzycę. Powala zmniejszyć insulino odporność i ryzyko wystąpienia poważnych powikłań cukrzycowych, m.in. uszkodzenie narządu wzroku.

O czym należy pamiętać suplementując magnez?

Wchłanianie magnezu z układu pokarmowego zależy od tego, jakie mamy na niego zapotrzebowanie. Zazwyczaj osoby cierpiące na różnego typu choroby, będące po długotrwałej farmakoterapii, bądź poważnej operacji mają dość mocno osłabiony organizm, wówczas powinni rozpatrzeć dodatkową suplementację magnezu. Magnez wchłaniany z pożywienia jest najzdrowszym i najlepiej przyswajalnym rozwiązaniem, lecz niekiedy niewystarczającym. Warto pamiętać, aby uzupełnianie magnezu było regularne – systematyczne przyjmowanie małych dawek.

Niedobór magnezu i jego przyczyny

Niedobór magnezu w organizmie jest łatwo zauważalny, lecz może być często mylony z nadmiarem stresu bądź długotrwałym zmęczeniem. Brak odpowiedniej ilości pierwiastka szybko daje o sobie znać. Najczęściej objawia się problemami ze snem, bólami głowy, skurczami kończyn, drżeniem rąk i powiek, jak również kruchością paznokci i włosów. Dodatkowo osoby dostarczające małą ilość magnezu do organizmu często mogą być ospałe, zmęczone i rozdrażnione.

Magnez  to pierwiastek, który niestety jest łatwy do „wypłukania”, usuwa się z naszego organizmu, gdy spożywamy duże ilości kawy, herbaty i alkoholu. Jak już wcześniej wspomnieliśmy, jego poziom potrafi drastycznie spaść w wyniku długotrwałej antybiotykoterapii, antykoncepcji hormonalnej, czy np. trakcie przyjmowaniu leków moczopędnych. Ponadto jego ilość szybko spada u osób żyjących w ciągłym stresie i mocno przepracowanych.

Jeżeli czujemy się osłabieni, a nasze wyniki krwi nie są zbyt dobre warto zadbać o odpowiednią dietę bogatą w magnez. Zbilansowana i zróżnicowana dieta z całą pewnością przyniesie pozytywne skutki, lecz potrzeba na do czasu, aby szybciej cieszyć się efektami kuracji można wspomóc się suplementami diety. Sprawdź, jak wybrać dobry magnez i cieszyć się pełnią życia!

Zostaw odpowiedź

Twoj adres e-mail nie bedzie opublikowany.