Kto i kiedy może przebiec maraton? Najczęstsze grzechy biegaczy

Wydawałoby się, że biegać może każdy – jak chce i ile chce. Okazuje się, że niekoniecznie. Jeśli zaczniemy uprawiać ten sport intensywnie bez odpowiedniej wiedzy i świadomości, to zamiast poprawić swój stan zdrowia – możemy je pogorszyć.

Dla kogo maratony?

Maratony stały się ostatnio niezwykle popularne. Biorą w nich udział wszyscy – młodzi, starzy, osoby na co dzień pracujące fizycznie oraz te siedzące całymi dniami przed komputerem. Jak to więc jest – czy każdy może wziąć udział w maratonie? Odpowiedź brzmi tak – o ile pozwala mu na to stan zdrowia i jest odpowiednio przygotowany fizycznie.

Dziś wszystko dzieje się szybko. Tempo życia powoduje, że także szybko chcemy biegać niczym zawodowcy i pokonywać coraz życiowe rekordy. Nie wystarczą jednak chęci do przebiegnięcia maratonu. Trzeba przede wszystkim mieć świadomość swoich słabości i tego, czy nasz organizm jest w stanie przebiec kilka czy kilkanaście kilometrów. Przygotowanie do maratonu powinno potrwać, a o udziale w nim nie decyduje się z dnia na dzień.

Lekarze alarmują – coraz więcej osób trenuje ponad swoje siły. Bieganie stało się w ostatnich latach bardzo modne, co jest też gratką dla producentów odzieży sportowej, którzy prześcigają się w propozycjach ubioru dla biegaczy. I w ten sposób ludzie po kilku dniach biorą udział w półmaratonach, później w maratonach. Nie zważają na to, że takie działanie jest dla ich organizmu ogromnym szokiem. Takie nieodpowiedzialne podejście sprawia, że po kilku miesiącach taki biegacz nabawi się kontuzji i będzie musiał odwiedzić lekarza. Okazuje się, że najczęściej tego typu biegaczy dopadają takie kontuzje jak: zapalenie ścięgna Achillesa, przeciążenie pasma biodrowo-piszczelowego czy chodromalacja rzepki.

Jak się odpowiednio przygotować do biegania?

Przede wszystkim nasz organizm powinien być stopniowo przygotowywany do wzmożonego wysiłku. Jeśli aktywni fizycznie byliśmy „od czasu do czasu”, to nie wolno porywać się od razu na maratony. Wówczas może dojść do przeciążenia organizmu i poważnych kontuzji.

buty do biegania
Buty do biegania
Kliknij i sprawdź ceny!!!

Od tego ile obciążeń jest w stanie wytrzymać nasze ciało zależy zawartość kolagenu. Na to, ile go jest wpływa odpowiedni tryb życia i odżywiania się. Dlatego powinniśmy zadbać o odpowiednią ilość spożywanych witamin i składników mineralnych. Dużą uwagę należy zwrócić na witaminę C (dlatego w diecie powinny znajdować się np. cytrusy) oraz witaminę D. Brak tej drugiej przyczynia się do słabszych kości, a co za tym idzie częstszych urazów i złamań. Większość zapomina o tym, jak istotna jest witamina D, okazuje się, że jej prawidłowy poziom ma zaledwie kilka procent osób aktywnych fizycznie.

Jeśli chcemy w przyszłości wziąć udział w maratonie, to powinniśmy co kwartał zwiększać treningowe obciążenia średnio o 10-20%. Szacuje się, że zaczynając niemalże od zera, będziemy mogli w nim pobiec po około 1,5 roku. Po takim przygotowaniu nie powinniśmy doznać kontuzji. I nie ma też tu mowy o jakichś zaskakujących wynikach – zbyt silne obciążenie to ogromne obciążenie naszego organizmu, które raczej na zdrowie nam nie wyjdzie.

Niektórzy żartują, że większość biegaczy popełnia trzy grzechy główne, jakimi jest pycha, chciwość oraz nieumiarkowanie w bieganiu. Chcemy pokazać innym na co nas stać i obciążamy swój organizm ponad siły. Jeśli się w porę nie opamiętamy, prawdopodobnie będzie nas w przyszłości czekała długa i męcząca rehabilitacja.

Zostaw odpowiedź

Twoj adres e-mail nie bedzie opublikowany.