Niacyna – niedobór, depresja, potencja, bezsenność, zdrowa skóra, koncentracja

Niacyna – niedobór, depresja, potencja, bezsenność, zdrowa skóra, koncentracja
5 (100%) 5 votes

Korzyści zdrowotne wynikające ze stosowania witaminy B3, znanej również jako niacyna, obejmują: utrzymanie dobrego krążenia krwi, zdrową i silną kondycję skóry, zwiększenie siły pamięci, wspomaganie przewodu pokarmowego w celu wchłonięcia wystarczającej ilości węglowodanów, białek i tłuszczów, zmniejszenie skutków zapalenia stawów oraz leczenie przyczyn depresji.

Niedobór niacyny, a ryzyko depresji

Niedobór niacyny może prowadzić do depresji, bezsenności i lęku. Nieleczony niedobór niacyny może powodować demencję i pelagrę, poważną chorobę przypominającą schizofrenię. Niacyna może przynieść korzyści osobom z depresją, łagodząc wszelkie objawy, które mogą być związane z niedoborem tej ważnej witaminy. Pacjenci z depresją często wykazują niedobór kompleksu witaminowego z grupy B. Co więcej, nasz organizm nie wytwarza sam niacyny, dlatego potrzebujemy jej suplementacji.

Niacyna a serotonina

Niski poziom serotoniny będący neuroprzekaźnikiem w mózgu jest związany z depresją. Jednym z elementów budulcowych serotoniny jest aminokwas tryptofan, a jednym z elementów budulcowych tryptofanu jest niacyna. Tryptofan pomaga również organizmowi w dostarczaniu niacyny. Jeśli tryptofan zostanie podzielony między produkcję serotoniny i produkcję niacyny, produkcja serotoniny prawdopodobnie będzie niewystarczająca. Uzupełniająca niacyna i tryptofan mogą poprawić objawy depresji.

Niacyna na dobry nastrój

Niacyna jest ważna dla prawidłowego funkcjonowania wszystkich komórek, w tym komórek mózgu i układu nerwowego. Gdy układ nerwowy działa prawidłowo, można zapobiegać objawom takim jak niepokój, lęk, wahania nastroju i bezsenność. Jesteśmy bardziej czujni i skoncentrowani, gdy nasz organizm jest odpowiednio zaopatrzony w kompleks witamin z grupy B, zwłaszcza niacynę.

Niacyna i jej źródła w pożywieniu

Niacyna znajduje się w mięsie, indyku, tuńczyku, jajach, produktach drobiowych, twarogu, drożdżach piwnych, orzeszkach ziemnych, roślinach strączkowych, ziemniakach, serze, brązowym ryżu, owsie, jęczmieniu, płatkach pszennych i mleku. Pokarmy takie jak chleb i zboża są również bogate w niacynę. Bogate w tryptofan produkty, takie jak jogurt i jajka, mogą podnieść poziom niacyny. Pokarmy takie jak ryby, orzechy, suszone ziarna, wątroba, kurczak, chude czerwone mięso, pełne ziarna i suszona fasola są dobrym źródłem witaminy B3. Witamina B3 uwalnia energię do komórek organizmu, ale jest używana przede wszystkim do obniżenia wysokiego poziomu cholesterolu.

Rola niacyny w organizmie

Niacyna odgrywa istotną rolę w leczeniu zaburzeń oddechowych lub naczyniowych oraz jako skuteczny suplement diety w leczeniu pelagry. Występuje głównie w 3 typach lub postaciach, które obejmują kwas nikotynowy, niacynamid i heksaniacynian inozytolu w postaci tabletek lub dawek uzupełniających. Kwas nikotynowy pomaga obniżyć wysoki poziom cholesterolu we krwi, natomiast niacynamid można znaleźć w suplementach diety. Jednak te korzyści niacyny to tylko wierzchołek góry lodowej.

Niacyna poprawia zdrowie skóry

Wiadomo, że niacyna zwiększa zawartość wody w skórze – można to osiągnąć, stosując miejscowo krem z niacyną. Stwierdzono również, że niacyna pomaga również leczeniu trądziku. Niacyna ma także korzystny wpływ na trądzik różowaty, który jest stanem skóry, powodującym zaczerwienienie twarzy, zaczerwienienie skóry, krosty i czerwone guzki. Niacyna ma korzystny wpływ w przypadku leczenia nowotworów skóry. Badania wykazały, że może zapobiegać zezłośliwienia komórek nowotworowych. Niacyna również odgrywa rolę spowalniając procesy starzenia. Jedno z badań wykazało, że miejscowo stosowany krem z niacyną pomógł zmniejszyć drobne linie i zmarszczki oraz inne problemy związane z elastycznością skóry związaną ze starzeniem.

Niacyna a praca układu nerwowego

Badania wykazały, że niacyna może pomóc w ochronie przed chorobą Alzheimera i innymi zaburzeniami mózgu związanymi z wiekiem, które powodują pogorszenie funkcji poznawczych. Dodatkowo, niacyna została powiązana ze zmniejszonym ryzykiem wielu problemów związanych z nieprawidłowym funkcjonowaniem mózgu lub utratą umiejętności myślenia związanego z wiekiem, w tym z utratą pamięci, migrenowymi bólami głowy, depresją, chorobą lokomocyjną, bezsennością, a nawet uzależnieniem od alkoholu. Niacyna jest również stosowana w leczeniu i zapobieganiu schizofrenii i halucynacjom. Badania wykazują również korelacje między zwiększonym przyjmowaniem niacyny a niższym ryzykiem wystąpienia zespołu nadpobudliwości psychoruchowej z deficytem uwagi (ADHD).

Niacyna leczy pelagrę

Niedobór witaminy B3 niacyny przypisywany jest powodowaniu choroby zwanej pelagrą. Objawy pelagry obejmują słabe mięśnie, problemy trawienne oraz zapalenie i podrażnienie skóry. Osoby cierpiący z powodu tej choroby zwykle mają bardzo niski poziom niacyny i innych witamin z grupy B, które przyczyniają się do choroby, ale inne przyczyny to problemy z metabolizmem białka i niezdolność do konwersji niektórych aminokwasów. Niedobór kwasu nikotynowego wynika najczęściej ze złej diety.  Powszechnym sposobem leczenia pelagry jest przepisanie wysokich dawek niacyny.

Niacyna pomaga w zaburzeniach potencji

Impotencja, zwana także zaburzeniami erekcji, to niezdolność mężczyzny do utrzymania erekcji. Może to zakłócać zdolność do satysfakcjonującego stosunku płciowego i może częściowo wynikać z niskiego przepływu krwi i złego krążenia, oprócz innych czynników, takich jak stres, zmęczenie i choroba. Uzupełnianie diety niacyną może pomóc w leczeniu impotencji, ponieważ niacyna działa jako środek rozszerzający naczynia krwionośne, który pomaga poprawić przepływ krwi do okolicy narządów płciowych.

Niacyna zapobiega wadom wrodzonym

Wykazano, że niacyna pomaga w zapobieganiu defektom wrodzonym.  Cząsteczki NAD mają kluczowe znaczenie dla magazynowania energii i syntezy DNA w komórkach, więc zwiększenie poziomów B3 u kobiet w ciąży może ogólnie zmniejszyć liczbę wad wrodzonych. Opublikowany w 2017 artykuł podkreślił, że zakłócenie tworzenia się cząsteczek NAD spowodowało wady rozwojowe u ludzi.

f-swanson-niacin-500-mg-niacyna-witamina-b3-250-kaps Niacyna - niedobór, depresja, potencja, bezsenność, zdrowa skóra, koncentracja

Niacyna
Kliknij i sprawdź ceny!

Niacyna i objawy jej niedoboru

Objawy kliniczne niedoboru witaminy B3 niacyny są zwykle klasyfikowane jako zapalenie skóry (wysypki skórne), biegunka lub demencja. Diagnoza ma zwykle charakter kliniczny, a suplementacja diety wysokimi dawkami niacyny zwykle redukuje objawy do których należą również:

  • Pelagra – charakteryzuje się stanami zapalnymi skóry, halucynacjami, zaburzeniami trawiennymi. Zwykle występuje u niedożywionych osób lub osób z alkoholizmem. Może również obejmować wysypkę, zapalenie jamy ustnej, biegunkę i problemy psychiczne
  • Obrzęk błony śluzowej – objawy, które dotykają języka, jamy ustnej, pochwy i cewki moczowej mogą powodować ból w jamie ustnej, zwiększone wydzielanie śliny, obrzęk języka oraz wrzody
  • Objawy skórne, które obejmujące kilka rodzajów zmian
  • Zaburzenia żołądkowo-jelitowe – objawy obejmują palenie w gardle i przełyku, dyskomfort w żołądku i jamie brzusznej, zaparcia, nudności, wymioty i biegunkę
  • Upośledzenie mózgu i zaburzenia psychiczne, osłabienie funkcji poznawczych (otępienie), dezorientacja, depresja, mania lub paranoja.