Niedobory witaminy B3 – przyczyny, objawy, suplementacja

Niedobory witaminy B3

Witamina B3, znana również jako niacyna, jest jedną z ośmiu witamin z grupy B. Odgrywa ona znacząco rolę w przekształcaniu żywności  w energię. Ponadto, pomaga organizmowi we wchłanianiu białek i tłuszczów oraz utrzymuje zdrową skórę, włosy i układ nerwowy.

Może również zmniejszyć ryzyko pojawienia się problemów sercowo-naczyniowych, ponieważ może być stosowany w leczeniu wysokiego cholesterolu. Co więcej, istnieją pewne dowody na to, że może obniżyć ciśnienie krwi poprzez rozszerzenie naczyń krwionośnych.

Co to jest witamina B3?

Witamina B3 jest również znana jako nikotynamid, kwas nikotynowy i witamina PP, ponieważ zapobiega tworzeniu się pelagry – choroby wywołanej niedoborem niacyny.

Każda niacyna, której organizm nie potrzebuje, jest wydalana z moczem. Nie jest ona magazynowana w ciele, związku z czym musi być dostarczana codziennie. Wszystkie zapotrzebowania organizmu na witaminę B3 można uzyskać dzięki zdrowej diecie i suplementacji.

Niedobory witaminy B3 są bardzo rzadkie na terenie Europy. Główną przyczyną niedoborów jest nadmierne spożycie alkoholu. Ponadto, osoby chorujące na bulimię oraz anoreksję także mogą posiadać braki tej witaminy.

Objawy braku witaminy B3

Osoba, która nie ma wystarczającej ilości witaminy B3 może doświadczyć następuję stany zdrowotne:

  • Zmęczenie,
  • Niestrawność,
  • Wymioty i nudności,
  • Problemy krążeniowe,
  • Depresję,
  • Zaburzenia psychiczne.

 Poważny brak witaminy B3 może powodować pelagrę. Cechy tej choroby obejmują problemy ze skórą, otępienie i biegunkę – choroba o znamionach śmiertelnych.

Zastosowanie witaminy B3 w medycynie

Wysokie dawki witaminy B3 zostały użyte do kontrolowania cholesterolu. Niektóre badania sugerują, że niacyna może pomóc spowolnić postęp choroby serca i miażdżycy , cukrzycy , choroby zwyrodnieniowej stawów, zaćmy , choroby Alzheimera i różnych chorób skóry. Jednak, aby to zastosowanie było pewne, należy przeprowadzić dalsze badania i analizy.

Działa na trawienie

Witamina B3, szczególnie w połączeniu z innymi witaminami z grupy B, wspomaga proces trawienia, pomagając w syntezie węglowodanów, tłuszczów i białka oraz przyczyniając się do metabolizmu energetycznego. Wystarczające spożycie może pobudzić apetyt.

Dodaje energii

Podobnie jak inne witaminy z grupy B, niacyna odgrywa kluczową rolę w przekształcaniu białek, tłuszczów i węglowodanów w energię. Organizm potrzebuje energii, aby wspierać najbardziej podstawowe funkcje ważnych narządów, takich jak serce, płuca i mózg.

Reguluje cholesterol

Witamina B3 (niacyna) zwiększa poziom cholesterolu HDL (dobrego) i obniża poziom LDL (złego) cholesterolu. Hojne spożycie diety niacyny (witamina B3), a także suplementy niacyny są wymagane w przypadku niższego cholesterolu LDL.

Walczy z bezsennością

Uważa się, że bogata dieta w witaminę B3 sprzyja relaksacji, a z czasem poprawia jakość snu, a nawet leczy bezsenność. Bardzo dobrze działa w trakcie zmęczenia, stresu czy złego samopoczucia.

Naturalny środek przeciw cukrzycy

Uważa się, że witamina B3 (niacyna) reguluje wysoki poziom cukru we krwi, a zatem może pomóc w zapobieganiu i leczeniu cukrzycy.

Poprawia pamięć

Wiadomo, że witamina B3 (niacyna) poprawia pamięć i wspomaga procesy poznawcze oraz ogólną aktywność mózgu. Łosoś, tuńczyk, wołowina i kurczak to dobre źródła niacyny.

Zapobiega pelagrze

Poważny niedobór witaminy B3 (niacyny) może prowadzić do pelagry, potencjalnie zagrażającej życiu. Objawy Pelagry obejmują: ciężkie zapalenie skóry (swędzenie, stan zapalny, zaczerwienienie, łuszczenie się skóry), obrzęk, nadwrażliwość na światło (zwiększona wrażliwość na światło), biegunkę, osłabienie mięśni, uszkodzenie nerwów i otępienie (ciężkie zaburzenie neurologiczne, które upośledza zdolność poznawczą pacjenta). Pelagra to choroba biednych i niedożywionych osób – głównie kraje afrykańskie. Gdy spełnione są dzienne zapotrzebowanie na witaminę B3, pelagra nie występuje.

Działania niepożądane

Wysokie dawki witaminy B3 mogą powodować działania niepożądane, w tym zaczerwienienie lub swędzenie skóry, nudności, wymioty i zaparcia. Może również podnosić poziom glukozy u osób chorych na cukrzycę. Co więcej może wywołać atak u osób z dną moczanową. Może to prowadzić do wysokiego poziomu enzymów wątrobowych i może zwiększać ryzyko uszkodzenia wątroby. Dlatego też, przed jakimkolwiek przyjęciem dodatkowej dawki witaminy B3 należy się skonsultować ze swoim lekarzem.

Ile można przyjmować witaminy B3?

Międzynarodowy Instytut Zdrowia rekomenduję spożywanie 20 miligramów witaminy B3 dziennie, zarówno u osób dorosłych, jak i dzieci (powyżej 4 roku życia), którzy dostarczają organizmowi co najmniej 2000 kcal. Zazwyczaj osoby, które prowadzą bardzo zbilansowaną dietę, spożywają odpowiednie ilości niacyny.

Witamina B3
Kliknij i sprawdź ceny!

Produkty o dużej zawartości witaminy B3?

  • Mięso wołowe i jagnięce,
  • Wątroba, serce i nerki,
  • Kurczak,
  • Ryby, takie jak anchois, tuńczyk i łosoś,
  • Pieczywo pełnoziarniste, wzbogacony makaron i płatki zbożowe,
  • Fasola i rośliny strączkowe,
  • Ser i mleko,
  • Jajka,
  • Warzywa liściaste,
  • Grzyby,
  • Orzechy i nasiona słonecznika.

Każdy nadmiar witaminy B3 jest eliminowany wraz z moczem, mimo to należy nie doprowadzać do takiego stanu. W przypadku niedoboru niacyny, warto wykonać badania krwi, by określić dokładne parametry, a następnie przeanalizować je z lekarzem pierwszego kontaktu.

Zostaw odpowiedź

Twoj adres e-mail nie bedzie opublikowany.