Odchudzanie – kto nie powinien być na diecie?

Większość z nas nie przygotowuje się do diety. Zazwyczaj wprowadzamy je niemalże w tym samym momencie, kiedy tylko pomyślimy, że warto byłoby pozbyć się nadprogramowych kilogramów. Nieprzemyślane działania w tym zakresie mogą przynieść nam jednak więcej szkody niż pożytku. Dodatkowo – mogą przynieść katastrofalne wręcz skutki dla zdrowia naszego organizmu.

Mnóstwo diet – którą wybrać?

Niektórzy chcąc się odchudzić rozpoczynają głodówkę.  Rezygnowanie z jedzenia nie jest jednak żadną dietą. Nie jest też wskazane dla naszego zdrowia i wiąże się zazwyczaj z niechcianym efektem jojo (po zakończeniu głodówki kilogramy wracają ze zdwojoną siłą).

Zanim rozpoczniemy dietę – warto się do niej odpowiednio przygotować. Można łączyć przyjemne z pożytecznym – to znaczy wypisać sobie na kartce zdrowe produkty, które bardzo lubimy i chętnie spożywamy. Wówczas łatwiej będzie nam wytrzymać w postanowieniu. Trzeba też przeanalizować wszystkie swoje żywnościowe grzeszki i przemyśleć jak można je wyeliminować. Warto też skorzystać z porad dietetyka, który podpowie nam co i jak jeść, by nie zaszkodzić swojemu zdrowiu i osiągnąć upragniony cel.

Odchudzanie może być szkodliwe

Złe odżywianie się może być bardzo niezdrowe. Warto wiedzieć, że jest wiele przeciwwskazań do przechodzenia na dietę. Źle skomponowane posiłki mogą przyczynić się do utraty masy mięśniowej. Dzieje się tak zazwyczaj wtedy, gdy  nasze posiłki są ubogie w białko. Wówczas dostarczamy naszemu organizmowi zbyt mało energii, więc dochodzi do sytuacji, że czerpie on ją z aminokwasów (są one budulcem naszych mięśni).

Jeśli mamy pracę, bądź wykonujemy jakieś zadania wymagające od nas bardzo intensywnej pracy umysłowej, to nieodpowiednia, czy też zbyt restrykcyjna dieta nie jest wskazana. Posiłki, które nie dostarczą nam odpowiednich składników żywnościowych mogą przyczynić się do wystąpienia problemów z koncentracją bądź skupieniem uwagi. Może też pojawić się znacznie gorsze samopoczucie, apatia, zły nastrój. Ciężej będzie również cokolwiek zapamiętać. Dlatego podczas diety należy pamiętać o dostarczaniu organizmowi odpowiedniej ilości węglowodanów (nasze komórki odżywiają się przede wszystkim glukozą).

Warto porozmawiać z lekarzem

Zanim przejdziemy na dietę – warto zasięgnąć opinii lekarza. Stwierdzi on bowiem czy stan naszego zdrowia pozwala na bardziej restrykcyjne diety. Specjalista stwierdzi czy nie mamy np. anemii. O złym stanie naszego zdrowia spowodowanym brakiem dostarczania organizmowi odpowiednich produktów żywnościowych świadczy m.in. dużo słabsza odporność, wypadanie włosów gorsza kondycja paznokci, czy blada cera.

Zanim przejdziemy więc na dietę odchudzającą warto zrobić kilka podstawowych badań – przede wszystkim morfologię (badania krwi). Wykaże one czy nie brakuje nam jakichś składników, jeśli tak to warto je uzupełnić i rozpocząć odchudzanie mając już dobre wyniki badań, ewentualnie wprowadzając do swojej diety pokarmy, które będą ten składnik zawierały. Jeśli nasza dieta trwa długo, to w trakcie niej także warto wykonać badanie krwi, by sprawdzić, czy nie doprowadziła ona do żadnych problemów zdrowotnych.

Jak obliczyć prawidło masę ciała?

Zanim rozpoczniemy odchudzanie powinniśmy obliczyć wskaźnik BMI (czyli z j. angielskiego body mass index). BMI obliczamy dzieląc liczbę naszych kilogramów przez wzrost i następnie podnosząc wynik do kwadratu.  Prawidłowy wynik wynosi od 18,5 kg/m2 do 25 kg/m2. Jeśli wartość jest zbyt niska – świadczy to o naszej niedowadze, a więc w żadnym wypadku nie powinniśmy się odchudzać i stosować diety, bowiem nie jest to wskazane dla naszego zdrowia. Jeśli wskaźnik jest wyższy – jest to dowód, iż mamy nadwagę.

Dieta w ciąży

Czy można się odchudzać w ciąży? Wiele przyszłych mama zastanawia się nad tym, czy może sobie pozwolić na wprowadzenie jakiejś diety, która zapobiegnie przed zbytnim przytyciem podczas ciąży. Paniom w stanie błogosławionym odradza się jednak wprowadzania restrykcyjnych diet, a już na pewno tzw. głodówek. Ogólnie ciąża nie jest momentem na odchudzanie. Spożywane posiłki powinny bowiem dostarczać odpowiedniej ilości składników, które zapewnią zdrowie dziecku.

W ciąży należy odżywiać się przede wszystkim zdrowo. Jeśli chcemy uniknąć zbytniego przytycia należy zrezygnować z podjadania między posiłkami, a jako przekąski zamiast ciastek czy czekoladek warto jeść owoce i warzywa. Natomiast zrzucanie zbędnych kilogramów należy rozpocząć dopiero po urodzeniu dziecka, ewentualnie po skończeniu karmienia piersią (dieta w trakcie karmienia może doprowadzić do utraty pokarmu).

Nie da się uniknąć dodatkowych kilogramów w ciąży. Jest to naturalne – w naszym ciele rozwija się drugi człowiek. Rośnie też łożysko, macica i gruczoły piersiowe. Dlatego zaleca się, by w trzecim trymestrze kobieta przyjmowało około 2500 kcal.

indeks
Leczenie nadwagi
Kliknij i sprawdź ceny!!!

Choroby, które zakazują odchudzania się

Jest wiele chorób, które wykluczają możliwość wprowadzenia diety mającej na celu pozbycie się zbędnego tłuszczyku. Należą do nich wszystkie dolegliwości związane ze zwiększonym metabolizmem. Dlatego z odchudzania powinny zrezygnować m.in. osoby zmagające się z nadczynnością tarczycy.

Specjaliści odradzają także diety odchudzające (szczególnie bogate w białko) osobom mającym problemy z wątrobą i nerkami. Jeśli takie osoby do minimum zredukują przyjmowanie tłuszczów oraz/lub węglowodanów i w zamian będą przyjmowały dużo białka mogą mieć jeszcze poważniejsze problemy zdrowotne. Spowodowane jest to faktem, iż w wyniku trawienia bardzo dużej ilości przyjmowanego białka ma miejsce wytworzenia produktów metabolizmu. Produkty te zawierają azot. Nerki i wątroba odpowiadają zaś za metabolizm oraz eliminację tego azotu z organizmu. Organy te są więc jeszcze bardziej obciążone.

Z diet odchudzających muszą zrezygnować też wszystkie osoby zmagające się z chorobami nowotworowymi. Dolegliwości te (bardzo poważne) z reguły i tak doprowadzają do nadmiernej utraty wagi ciała. Wykluczanie w diecie wartościowych produktów może doprowadzić do jeszcze większego i szybszego wyniszczenia organizmu. Dlatego osoby zmagające się z chorobami nowotworowymi powinny być szczególnie wyczulone na to, że ich posiłki powinny być pełnowartościowe i dostarczać organizmowi wszystkich potrzebnych składników.

Drastyczne diety nie są dobre

Wiele osób, szczególnie pań chce schudnąć jak najszybciej  i najlepiej w ciągu kilku dni osiągnąć efekty, na które powinno się czekać miesiącami. Nie jest to ani mądre, ani zdrowe i  może być przyczyną wielu późniejszych dolegliwości.

Jeśli z dania na dzień ograniczymy ilość spożywanych kalorii np. o połowę, to nasz organizm doznaje szoku. O ile pierwszy czy drugi dzień jakoś daje sobie radę, o tyle później może być gorzej. Po kilku dniach możemy poczuć tak silny głód, że nie będziemy w stanie się powstrzymać i pochłoniemy wszystko co jest pod ręką. Wtedy całe nasze starania pójdą na marne.

Jeśli jednak będziemy drastycznie ograniczać ilość spożywanych kalorii dłużej możemy spodziewać się, że nasz organizm zacznie się bronić. Jak? Np. w ten sposób, że będziemy zbyt zmęczeni, by wykonywać wiele czynności, które dotychczas były dla nas normą (organizm broni się przed nadmierną utratą energii, której ma bardzo mało). Dlatego ciężko nam będzie podnieść się z łóżka, a każda rzecz będzie nas bardzo męczyć. Następnie dochodzi do „zjadania mięśni”. Organizm zaczyna brać z nich energię, której potrzebuje, by móc utrzymać funkcje życiowe. W ten sposób nie sprawimy, że schudniemy i osiągniemy ładną sylwetkę. Z czasem będziemy wyglądali dosłownie „jak skóra i kości”.

Takie diety nie uczą też zdrowego odżywiania się i właściwych nawyków żywieniowych. Wiele osób, gdy straci już zaplanowaną ilość zbędnych kilogramów wraca do swoich złych przyzwyczajeń sprzed odchudzania. Wtedy niemalże natychmiast dopada nas słynny efekt jojo i później mamy więcej tłuszczyku niż z czasów, kiedy jeszcze nie zaczęliśmy się odchudzać.

Odchudzanie nie jest wskazane nastolatkom

Diety bardzo często interesują nastoletnie dziewczyny, które marzą by wyglądać jak poprawione w Photoshopie idolki, których zdjęcia znajdują się na pierwszych stronach gazet. Dlatego dziewczyny szukają wszelkich sposobów, by osiągnąć upragnioną, najczęściej bardzo chudą, sylwetkę.

Lekarze apelują jednak, by rodzice zwracali uwagę na dietę ich pociech. Nastolatki jeszcze rosną i ich organizm potrzebuje wielu składników odżywczych, by móc się prawidłowo rozwijać. Dieta w tym wieku może więc doprowadzić do katastrofalnych skutków na przyszłość. W tym wieku można wprowadzić zdrową dietę, a więc zadbać o przyjmowanie posiłków bogatych w wartościowe składniki. Chcąc zadbać o swoją sylwetkę i zdrowie należy też wyeliminować słodycze i zastąpić je zdrowymi przekąskami.

Odchudzanie jest też całkowicie zakazane dzieciom – w ich przypadku, jeśli pojawia się nadwaga należy zwracać uwagę na to co jedzą i zadbać, by przyjmowane pokarmy były pełnowartościowe bez tzw. pustych kalorii, które znajdują się w słodyczach.

Z odchudzania powinny też zrezygnować osoby, które zmagały się z problemami łaknienia np. anoreksją i bulimią. Wprowadzanie jakiejkolwiek diety może doprowadzić do nawrotu choroby, a w rezultacie nawet do śmierci. Obie te dolegliwości, które mają podłoże psychiczne, są skutkami nieakceptowania siebie, swojej sylwetki i często długiej, restrykcyjnej diety.

Zostaw odpowiedź

Twoj adres e-mail nie bedzie opublikowany.