Pilates – świetny sposób na odchudzanie

Czym jest Pilates?

Ostatnio bardzo popularne stało się Pilates.  Są jednak osoby, które niezbyt wiedzą na czym polega ten sport oraz jak i gdzie go uprawiać. I co ważne – nie są świadome też tego, jakim jest doskonałym sposobem na skuteczną walkę ze zbędnymi kilogramami i jak świetnie rzeźbi naszą sylwetkę.

Pilates jest stosunkowo młodym sportem – powstał na początku XX wieku. Wówczas Niemiec – Josef HumbertusPilates wymyślił system ćwiczeń fizycznych mających na celu rozciągnięcie oraz uelastycznienie wszystkich naszych mięśni. Pilates łączy w sobie balet, jogę oraz trening siłowy. W sumie w skład tego sportu wchodzi ponad 500 różnych ćwiczeń, które polegają na spinaniu i rozluźnianiu oraz rozciąganiu mięśni całego ciała.

Czym różni się Pilates od innych sportów?

Przede wszystkim – trzeba się go nauczyć i z nim oswoić. Nie wystarczy tu, tak jak w przypadku biegania, nałożyć buty i „przebierać nogami”. Aby poprawnie wykonywać ćwiczenia (które przyniosą oczekiwane efekty) potrzeba trochę czasu. Dużo zależy od już posiadanej kondycji fizycznej.  Dodatkowo podczas uprawiania tego sportu konieczny jest prawidłowy oddech (a dokładniej jego synchronizacja z wykonywanymi figurami), właściwe ustawienie czy kąt nachylenia. Liczy się tak naprawdę wszystko. Jeśli nie będziemy się odpowiednio przykładać – efekty naszych ćwiczeń nie będą piorunujące – a wręcz przeciwnie. Wszystkie ćwiczenia muszą być wykonywane dokładnie.

Dlaczego Pilates jest tak dobre dla naszej sylwetki?

Mało kto zdaje sobie sprawę z tego, że niegdyś Pilates stosowało się do rehabilitacji osób po wypadkach, które mają uszkodzony kręgosłup. Jest to dowód na to, że ćwiczenia są bardzo bezpieczne i mają zbawienny wpływ na nasze zdrowie. Wiele osób mających problemów udaje się na basen. Nie każdy jednak lubi pływać, niektórzy mają też uczulenie na chlor bądź źle się później czują. Dla nich Pilates do doskonała alternatywa i przede wszystkim – bardzo bezpieczna bez względu na wiek i formę.

Pilates powinno się też wykonywać pod okiem instruktora, który niemalże do zera zminimalizuje ryzyko pojawienia się kontuzji w postaci przeciążeń stawów czy naciągnięć mięśni.

Kto powinien zrezygnować z tych ćwiczeń?

Jak w każdym sporcie są też jakieś przeciwskazania. Pilates nie jest bowiem przeznaczone dla osób, które zmagają się z nadciśnieniem tętniczym. Dlaczego? Ćwiczenia te wymagają bowiem częściowego wstrzymania oddechu oraz długotrwałego napięci naszych mięśni. Następstwem tego może być więc podwyższone ciśnienie, które dla osób mających z nim problem nie jest wskazane.

pilates na odchudzanie

Piłka do Pilatesu
Kliknij i sprawdź ceny!

Jak Pilates zmienia ciało?

Marzysz o pięknej, smukłej i wyrzeźbionej zarazem sylwetce? Jeśli tak to Pilates jest idealnym sportem dla ciebie. Wzmacnia on bowiem niemalże wszystkie grupy mięśniowe naszego ciała. Systematyczny (jak w każdym sporcie istotna jest systematyczność treningów) rzeźbi nogi i ramiona. Możemy też liczyć się z wzmocnieniem gorsetu mięśniowego, brzucha oraz pleców. No i oczywiście Pilates ma zbawienny wpływ na wspomniany wcześniej kręgosłup. Wzmocnione mięśnie sprawiają, że nie doskwiera nam tyle dolegliwości w życiu codziennym – np. w przypadku osób spędzających dużo czasu w pozycji siedzącej (m.in. przed komputerem). Pilates sprawi, że zapomnimy o bólu pleców.

Jak Pilates wpływa na odchudzanie?

Pojawiają się głosy, że Pilates świetnie rzeźbi sylwetkę, ale nie sprzyja odchudzaniu. Jest to mylne stwierdzenie. Zbędnych kilogramów pozbędziemy się dopiero, gdy trening będzie odpowiednio długi. Dopiero po około pół godzinie kończy się spalanie węglowodanów. Wówczas nasz organizm zaczyna sięgać do rezerw. A więc po godzinie możemy być już zadowoleni z ilości spalonych kalorii.

Specjaliści doradzaj a jednak, by Pilates nie traktować jako jedynego sposobu na odchudzanie, a łączyć go z odpowiednią dietą. Efektywniej będzie też, jeśli przed uprawianiem tego sportu wykonamy odpowiednią rozgrzewkę, która niewątpliwie przyspieszy pracę naszego organizmu. Eksperci polecają, by Pilates poprzedzić ćwiczeniami cardio. Jeśli ćwiczenia poprzedzimy półgodzinnym bieganiem, jazdą na rowerze czy inną aktywnością fizyczną możemy spodziewać się znacznie lepszych efektów.

Dodatkowo osoby, które uprawiają Pilates mają znacznie mniej kontuzji na siłowniach itp. oraz są w stanie dłużej i efektywniej wykonywać ćwiczenia.

Plusem jest także fakt, iż dzięki regularnym rozciąganiom mięśni optycznie wysmuklimy całą swoją sylwetkę. To sprawi, iż będzie można odnieść wrażenie, że nasze ciało jest bardziej wydłużone. Kolejną zaletą jest to, że dzięki Pilates wyrabiamy nawyk prostowania się – kolejny powód, który sprawia, że sylwetka wygląda szczuplej.

Pilates powinno się ćwiczyć minimum 3 razy w tygodniu. Im dłuższe sesje – tym więcej spalonych kalorii. Konieczna jest też systematyczność. Istotne jest także ogromne skupienie w trakcie treningu – by każde ruchy wykonywać dokładnie i precyzyjnie. Początkujący nie powinni próbować Pilates oglądając filmiki w internecie czy telewizji. Warto nauczyć się ćwiczeń pod okiem instruktora, który doradzi nam co i jak robić oraz powie co należy poprawić.

Zostaw odpowiedź

Twoj adres e-mail nie bedzie opublikowany.