Płatki jaglane – zdrowe, pożywne i uniwersalne

Płatki jaglane – zdrowe, pożywne i uniwersalne
5 (100%) 5 votes

Czym są płatki jaglane? Jest to produkt spożywczy wytwarzany ze zboża, a mówiąc dokładniej – ze zgniecionych ziaren prosa. Płatki jaglane nie mają co prawda zbyt wyrazistego smaku, niemniej jednak ich zdrowotne właściwości oraz uniwersalność w pełni rekompensują wszelkie inne niedogodnienia. Stanowią one źródło minerałów oraz witamin, a przyrządzić je można na wiele łatwych i praktycznych sposobów.

Jeśli chcesz dowiedzieć się więcej o płatkach jaglanych, to trafiłeś w odpowiednie miejsce! Niniejszy artykuł przedstawia sporo interesujących faktów na temat wartości odżywczych, właściwości oraz zastosowania płatków jaglanych.

Wartości odżywcze

Proso – czyli zboże, z którego tworzy się płatki jaglane – dostarcza ludzkiemu organizmowi wielu bardzo cennych składników. Oto najważniejsze z nich:

  • W pierwszej kolejności warto wspomnieć o witaminach z grupy B. Są one jednym z najważniejszych składników płatków jaglanych. Witaminy z grupy B wspierają pracę układu nerwowego oraz bardzo pozytywnie wpływają na stan naszych komórek.
  • Płatki jaglane to prawdziwe bogactwo witaminy E. Związek ten także bardzo pozytywnie wpływa na stan komórek naszego ciała. Przyjęło się, że witamina E hamuje procesy starzenia.
  • Ponadto płatki jaglane zawierają mnóstwo potrzebnych nam związków mineralnych. Zalicza się do nich kwas krzemowy, wapń, potas, fosfor, żelazo, magnez oraz cynk. Wszystkie te związki mineralne odgrywają niebywale ważną rolę w prawidłowym funkcjonowaniu naszego organizmu.
  • Warto wspomnieć w tym miejscu także o wysokiej zawartości lecytyny w płatkach jaglanych. Związek ten wspiera pracę mózgu oraz przeciwdziała niebezpiecznemu wzrostowi cholesterolu.
  • Oczywiście płatki owsiane są bogate także w błonnik, który bardzo dobrze wpływa na stan naszego układu trawiennego.

Właściwości płatków jaglanych

Dowiedzieliśmy się już co nieco na temat dietetycznych związków naturalnie występujących w składzie płatków jaglanych. Teraz nadeszła pora, by przyjrzeć się konkretnym dziedzinom, w których to płatki jaglane mają pozytywny wpływ na ludzki organizm oraz jego właściwe funkcjonowanie.

  • Dzięki wspaniałym związkom zawartym w prosie, płatki jaglane skutecznie wspierają pracę układu nerwowego. Jak to rozumieć? Spożywając regularnie płatki jaglane możesz mieć nadzieję na polepszenie koncentracji oraz uzyskanie lepszego snu. Korzystanie z tych zbożowych produktów poleca się szczególnie osobom cierpiącym na chroniczne zmęczenie oraz bezsenność.
  • Płatki jaglane mają także bardzo pozytywny wpływ na ludzki układ pokarmowy. Co to oznacza w praktyce? Jak wspomnieliśmy już wcześniej, proso (z którego tworzy się płatki jaglane) bogate jest w błonnik. Jest to jeden z najważniejszych związków biorących udział w trawieniu. Błonnik wspomaga odpowiednie wypróżnianie, perystaltykę jelit, a także wchłanianie niezbędnych związków znajdujących się w spożywanych przez nas pokarmach.
  • Z obecnością błonnika w składzie płatków jaglanych wiążą się kolejne, ogromne korzyści dla ludzkiego organizmu. Warto wspomnieć w tym miejscu chociażby o pozytywnym wpływie tego związku na stan naszej cery, włosów oraz paznokci. Nic zatem dziwnego, że to najczęściej Panie decydują się na włącznie płatków jaglanych do swojej diety.
  • Ponadto płatki jaglane posiadają właściwości przeciwgrzybiczne oraz moczopędne. Sprzyja to ogólnemu oczyszczaniu organizmu oraz dobrej kondycji nerek.

W tym miejscu rodzą się jednak pytania: W jakiej formie najlepiej jest spożywać płatki owsiane? W jaki sposób mogę urozmaicić nimi swoje posiłki?

Zastosowanie płatków owsianych

Tak jak zaznaczyliśmy już we wstępie tego artykułu, płatki owsiane generalnie rzecz ujmując są pozbawione smaku. Niemniej jednak dzięki ich umiejętnemu przyrządzaniu mogą one całkiem przyjemnie wzbogacić Twoje posiłki.

Najprostszą formą w jakiej można spożywać płatki jaglane jest zalanie ich mlekiem. W przeciwieństwie do większości płatków śniadaniowych płatki jaglane nie zawierają konserwantów oraz glutenu, dzięki czemu stają się one zdrowszą alternatywą. Niektórzy wykorzystują także płatki jaglane w formie dodatku do lekkich przekąsek. Ten zbożowy produkt świetnie wkomponuje się w musli, jogurty oraz dania o papkowatej konsystencji.

Ponadto płatki jaglane można z powodzeniem gotować na mleku oraz wodzie. Po ugotowaniu całość będzie miało konsystencję przypominającą budyń. Przekąskę można wzbogacić o dodatki takie jak dżem, miód, jabłka, cynamon – lub w wersji mniej zdrowotnej – płynną czekoladę.

Co ciekawe wielu ludzi używa płatków jaglanych w formie zdrowej, a zarazem unikalnej panierki do potraw mięsnych. Dzięki takiemu zabiegowi można uczynić swoje dania sporo lżejszymi oraz mniej tłustymi – i to bez utraty walorów smakowych.

Warto w tym miejscu wspomnieć, że płatki jaglane dodane do posiłku wspomagają pojawienie się uczucia sytości. Z tego też względu zaleca się spożywanie tego produktu zbożowego osobom będącym na diecie.

Podsumowanie

Bez względu na to, czy szukasz zdrowszej alternatywy dla niektórych produktów spożywczych, czy też po prostu chciałbyś urozmaicić swoją kuchnię, z pewnością warto korzystać ze wspaniałych właściwości płatków jaglanych. Rynek żywieniowy jest przebogaty w różne ich rodzaje, w związku z czym z pewnością uda Ci się znaleźć coś dla siebie. Życzymy Ci powodzenia!

Na podstawie tekstu:
Płatki jaglane – właściwości odżywcze i zdrowotne, jak i kiedy je przygotowywać