Kilka podstawowych zasad suplementacji sportowej

Na rynku możemy znaleźć wiele różnych odżywek i suplementów. Jednak bardzo wiele osób, zwłaszcza początkujących, kupuje zupełnie niepotrzebne dla nich produkty! Zanim zdecydujesz się na zakup jakiejkolwiek odżywki, sprawdź, jakie są podstawowe zasady suplementacji sportowej. Pozwoli Ci to uniknąć wielu błędów! Odpowiednie dawkowanie nie będzie dla Ciebie zagadką, a ponadto staniesz się odporny na wszelki chwyty marketingowe! Przed Tobą kilka zasad suplementacji- jeśli będziesz ich przestrzegać możesz liczyć na najlepsze efekty zarówno w przyroście masy jak i w poprawie wyników sportowych! Zapraszamy do lektury!

Pierwszy krok

Bez wątpienia pierwszym krokiem, zanim kupisz wszystkie odżywki o których kiedykolwiek słyszałeś, jest zapoznanie się z zasadami poprawnej suplementacji sportowej. Kupowanie odżywek i suplementów diety „w ciemno”, bez elementarnej wiedzy o nich, w najlepszym przypadku może skończyć się wydaniem pieniędzy niepotrzebnie, a w najgorszym może skutkować poważnymi problemami ze zdrowiem.

Jeśli chcesz więc, aby Twoja suplementacja była zarówno skuteczna, bezpieczna jak i niedroga, przeczytaj nasz artykuł i dowiedz się jakich zasad powinieneś przestrzegać.

Zasada numer 1:

Odpowiedz na bardzo ważne pytanie: Czy, tak naprawdę, potrzebujesz suplementacji? Jeśli zaobserwowałeś zwiększone zapotrzebowanie swojego organizmu na substancje odżywcze lub budulcowe, bez problemu możesz zacząć suplementację odżywkami lub tabletkami. Jeśli jednak podejmujesz decyzje pod wpływem presji, lub zwyczajnie chcesz spróbować (bez żadnych przesłanek o konieczności dodatkowej suplementacji)- lepiej odpuść sobie zakup i zażywanie tych specyfików. Dobrze zbilansowana dieta pozwoli Ci dostarczyć do organizmu wszystkich niezbędnych składników mineralnych oraz składników budulcowych, bez chemicznych wspomagaczy. Każdy lekarz czy trener powie Ci, że naturalne środki są lepsze niż te syntetyczne. I ma rację!

Zasada numer 2:

Jasno określ cel suplementacji. Czy chcesz:

  • zrzucić zbędne kilogramy?
  • poprawić ogólną kondycję i sprawność Twojego ciała?
  • wyrzeźbić sylwetkę?
  • uzupełnić braki witamin i składników mineralnych?
  • zwiększyć masę ciała?

W każdym z wymienionych wyżej przypadków zalecane jest stosowanie innych suplementów.

Aby zapobiec „spalaniu” mięśni w czasie treningów, co pozwoli nam na nabranie muskulatury, należy przede wszystkim postawić na aminokwasy BCAA oraz białko. Jeżeli natomiast chcesz nabrać masy, obowiązkowo zaopatrz się w gainery (wszystko co musisz wiedzieć o odżywka białkowo-węglowodanowych znajdziesz tutaj). Jeśli natomiast chcesz zrzucić kilogramy powinieneś stosować termogeniki zawierające między innymi kofeinę, ekstrakty z zielonej herbaty, kapsaicynę czy CLA. Pamiętaj jednak, że dobrze skomponowana dieta jest obowiązkowa, nawet jeżeli stosujesz odżywki i suplementy diety. Osoby, które trenują amatorsko (dla przyjemności lub by poprawić kondycję i dbać o zdrowie), zazwyczaj wcale nie muszą zażywać suplementów.

Zasada numer 3:

Suplementy należy dobierać w zależności od naszego stażu treningowego. Jeżeli dopiero zaczynasz treningi, nie kupuj całej półki odżywek. Nie ma to większego sensu, a jest znacznym wydatkiem. Fachowcy często mówią, że podstawą są rozgałęzione aminokwasy (BCAA). Ta odżywka ma potwierdzoną skuteczność oraz dostarcza optymalną ilość składników niezbędnych do budowy masy mięśniowej. Jest zalecana zarówno dla osób początkujących, jak i zaawansowanych. Kolejnym zakupem może być białko serwatkowe (odpowiedzi na wszystkie pytania dotyczące suplementacji białkiem serwatkowym znajdziesz w tym naszym artykule). Mimo, że działanie tej odżywki zostało wielokrotnie potwierdzone, niestety nie zawsze jest ona dobrze tolerowana przez nasz organizm. Ponadto może zawierać szkodliwe substancje. Inne odżywki takie jak beta alanina czy GABA są dedykowane zaawansowanym sportowcom, którzy mają duże doświadczenie tak w treningach, jak i w układaniu diety.

Zasada numer 4:

Mimo, że to stwierdzenie wydaje się być oczywiste- wiele osób popełnia ten błąd. Suplementy należy dobierać do diety, a nie dietę do suplementów! Odżywki i suplementy są uzupełnieniem naszego jadłospisu. Nigdy nie powinny zastępować posiłków i normalnego, racjonalnego odżywiania się. Z zakupem jakiejkolwiek odżywki należy wstrzymać się do czasu aż będziemy mieli w pełni ułożony plan żywieniowy! Po dokładnej, szczegółowej i bardzo wnikliwej analizie składu diety (jej kaloryczności, ilości dostarczanych składników odżywczych- protein, tłuszczy i węglowodanów) możemy rozważyć zakup odpowiednich preparatów.

Zasada numer 5:

Masz plan treningowy i plan żywienia, więc dlaczego nie miałbyś ustalić planu suplementacji? To kolejny krok, który należy uczynić. Wiele suplementów ma ściśle określone pory przyjmowania, na przykład białko serwatkowe należy zażywać po treningu, a kazeinę przed snem (jeśli chcesz dowiedzieć się czegoś o suplementacji kazeiny, przeczytaj nasz artykuł!). Jeżeli będziesz przyjmować suplementy i odżywki o losowych porach dnia, znacznie zmniejszysz ich skuteczność. Mniejsza skuteczność to spowolnienie efektów i pieniądze wyrzucane w błoto, a nie o to w tym chodzi, prawda?

Aby przyjmować określone preparaty o odpowiedniej porze warto przygotować sobie rozpiskę. Powinna znajdować się na niej nazwa suplementu, jego dawka oraz pora zażycia. Im więcej preparatów stosujesz, tym bardziej potrzebna robi się taka rozpiska.

białko

Największy wybór odżywek i suplementów!
Kliknij i sprawdź najniższe ceny!

Zasada numer 6:

Uważnie czytaj etykiety (i małe druczki). Pamiętaj, że sprzedaż odżywek i suplementów jest biznesem takim samym jak sprzedaż kosmetyków kobietom- sprzedawca zrobi wszystko żebyś kupił właśnie jego produkt. Chwyty marketingowe są na porządku dziennym! Sugestywne slogany („Najlepszy na rynku!”, „Wybór sportowców!”), atrakcyjne opakowania wcale nie oznaczają najlepszego produktu. Należy uważnie czytać etykiety i sprawdzić skład danej odżywki. Często też producenci zachwalają swój produkt ze względu na dodatki. Warto sprawdzić na którym miejscu w składzie znajduje się cudowny, reklamowany środek. Niestety, może się okazać, że za znikomy dodatek, który nie przyniesie efektu, zapłacimy podwójną cenę za odżywkę.

Zasada numer 7:

Zawsze należy przestrzegać zalecanych dawek! Każde opakowanie suplementu ma nadrukowaną informację o dawkowaniu. W takich ilościach należy przyjmować dany preparat. Nigdy samodzielnie nie można zwiększać dawki! Myślenie, że im więcej zażyjesz, tym szybciej zobaczysz efekty jest błędne (a jednak bardzo często spotykane zwłaszcza u mniej doświadczonych osób)! Dzięki temu możesz zwiększyć jedynie szansę na wystąpienie skutków ubocznych. Należy konsekwentnie stosować wybrane suplementy o właściwych porach oraz bezwzględnie przestrzegać zalecanych dawek. Resztę załatwią regularne treningi. Same odżywki, bez ćwiczeń, nie przyniosą żadnych efektów.

Rynek oferuje nam szeroki wybór odżywek i suplementów diety. Warto jednak przy ich zakupie i stosowaniu kierować się kilkoma prostymi zasadami, które pozwolą nam uniknąć nieprzyjemnych sytuacji, zwiększą skuteczność tych preparatów, a nam pozwolą cieszyć się rewelacyjnymi efektami. Mamy nadzieję, że po lekturze naszego artykułu nie popełnisz błędów rozpoczynając suplementację jakimkolwiek preparatem. Życzymy Ci udanych treningów i szybkich efektów.

Zostaw odpowiedź

Twoj adres e-mail nie bedzie opublikowany.