Powstrzymać katabolizm mięśni

Powstrzymać katabolizm mięśni
Oceń artykuł!

Uwaga sportowców-amatorów co jakiś czas skupia się na profesjonalnie brzmiących pojęciach, z których tak naprawdę nie do końca wynosimy to, co istotne. Z pewnością nie pomagają w tym producenci suplementów, którzy umiejętnie żonglują informacjami. Dlatego dzisiaj zajmiemy się dwoma często przewijającymi się informacjami: metabolizmem i anabolizmem. Podpowiemy także jak powstrzymać katabolizm mięśni, aby wysiłek wkładany w trening nie poszedł na marne.

Na początku rozprawmy się z pojęciami anabolizm i katabolizm. Pierwszy z nich oznacza dosłownie reakcję przemiany materii kończącą się wytworzeniem energii i wzrostem organizmu. Anabolizm dominuje u młodszych osób, natomiast z wiekiem zrównuje się on z katabolizmem czyli… reakcją przeciwną do anabolizmu.

Katabolizm to rozkład złożonych związków organicznych powstałych w procesie anabolizmu w celu uzyskania energii. Przemiany anaboliczne i kataboliczne nieustannie się przeplatają. Nie można powiedzieć, że w pewnym momencie mięśnie ulegają anabolizmowi a w innym reakcji odwrotnej.

Objawy katabolizmu mięśni

Jak rozpoznać moment, w którym nasze mięśnie ulegają rozkładowi? Dzieje się tak głównie podczas treningu, ale uspokajając wszystkich, którzy myślą, że ćwiczenia coś niszczą, przypominamy że wysiłek buduje mięśnie i wzmacnia siłę, ale kosztem przeciążenia. Przetrenowanie zmusza nas do skrócenia czasu i zmniejszenia jego intensywności. Negatywne objawy katabolizmu mięśni to:

  • Zmęczenie i senność towarzyszące nam nawet po dłuższym odpoczynku
  • Uciążliwe bóle mięśni i stawów
  • Objawy obniżonej odporności immunologicznej
  • Brak apetytu i niechęć do ćwiczeń

Należy jednak pamiętać, że każdy organizm funkcjonuje nieco inaczej, dlatego nie u wszystkich objawy przetrenowania będą takie same. U niektórych można wtedy zauważyć np. szybszą przemianę materii, u innych spowolnioną, a zamiast znużenia – problemy z zaśnięciem. Warto więc umiejętnie obserwować i reagować na sygnały dobiegające z ciała. To najlepszy sposób uniknięcia nadmiernego katabolizmu mięśni po treningu.

Jak zapobiegać katabolizmowi mięśni?

Osoba aktywna fizycznie będzie wbrew pozorom w większym stopniu narażona na katabolizm mięśni. Katabolizm nasila się w trakcie i po treningu a także w nasilonym stresie. Możemy spotkać się także z opiniami, że nasila się podczas snu, tzw. katabolizm nocny i tuż po przebudzeniu. Co bardzo ważne katabolizmowi możemy zapobiegać i o ile nie mamy znaczącego wpływu na wymienione dotąd czynniki wyzwalające, to reakcję powstrzymamy dietą. To ona ma największe znaczenie dla naszego zdrowia, wyglądu i samopoczucia. Dlatego stosuj się do kilku zaleceń:

  • Unikaj zbyt długich przerw między posiłkami

To nieprawda, że musisz spożywać 5-6 posiłków w ciągu dnia. Owszem, to ma znaczenie w przypadku osób przygotowujących się do zawodów, ale amatorzy dbający o ciało mogą poprzestać na 3-ech zdrowych daniach. Ważne jest to, aby dostarczać w nich odpowiedniej ilości białek, węglowodanów i tłuszczy.

  • Wspomagaj się suplementami

Odżywki tj. kreatyna i glutamina zmniejszają katabolizm mięśni, bo wspomagają odwrotny do niego metabolizm. Zalecamy spożywanie białka (szybko-wchłanialnego po treningu oraz przed snem wolno-wchłanialnego).

  • Unikaj picia alkoholu

Picie alkoholu na pewno nie pomaga w budowaniu formy. Najważniejsze jest aby zachować umiar w ilości i częstotliwości picia. Im rzadziej i mniejsze ilości pijesz, tym lepiej. Alkohol jest tuczący, odwadnia organizm i zwiększa apetyt, co jest zabójcze dla twojej sylwetki.

f-ostrovit-creatine-kreatyna-500g Powstrzymać katabolizm mięśni

Kreatyna na zmniejszenie katabolizmu
Kliknij i znajdź najniższe ceny!

Katabolizm a anabolizm mięśniowy

Katabolizm i anabolizm to procesy przebiegające bezustannie w organizmie, nawet w tym momencie. Nie jest możliwe, aby znajdował się on w permanentnym stanie anabolicznym. Dla twojego zdrowia powinny zachodzić oba stany jednocześnie, jednak to od ich proporcji zależy czy masa mięśniowa będzie malała (nasilony katabolizm) czy rosła (nasilony anabolizm). Katabolizm jest potrzebny do życia, bo spełnia wiele istotnych funkcji, m.in. dostarcza energii do mięśni, podtrzymuje temperaturę ciała, usuwa substancje szkodliwe i niebezpieczne z organizmu. To proces, w którym są niszczone mięśnie, by na ich miejsce powstała nowa tkanka.

Udzielając odpowiedzi na pytanie czy jest możliwe powstrzymać katabolizm mięśni, odpowiadamy, że nie. Nie ma takiej możliwości i potrzeby, bo katabolizm jest najbardziej naturalną reakcją chemiczną. Najlepszym sposobem powstrzymania katabolizmu jest dieta. Pomogą ci w tym dieta i suplementy diety, m.in. glutamina i HMB. Niestety nie wszystko zależy od ciebie, bo ludzki organizm to niezwykle skomplikowana maszyna, w której liczą się niezależne od nas witaminy, enzymy, minerały i hormony. Dbaj o swoje ciało, a z pewnością nie będziesz narzekał z powodu niezadowalających rezultatów. Wszystko przed tobą!

Może ci się spodobać również Więcej od autora

Komentarze