SAA – aminokwasy jedwabiu. Poznaj ich wpływ na wyniki sportowe!

SAA – aminokwasy jedwabiu. Poznaj ich wpływ na wyniki sportowe!
5 (100%) 2 votes

Gdybyśmy chcieli wymienić dobre źródła białka, zapewne ostatnią rzeczą, która przyszłaby nam na myśl jest jedwab.

Jedwabne aminokwasy są mieszaniną aminokwasów pochodzących z kokonu jedwabnika Bombix Mori. SAA są bogate w aminokwasy seryny i asparaginianu, a niektóre z nich w tyrozynę.

Białko można znaleźć w hydrolizowanej (wstępnie strawionej) formie, znanej jako Serycyna-S, lub w formie niestrawionej – Serycyna-L. Pierwsza z tych form wpływa korzystnie na funkcje metaboliczne, podczas gdy druga z nich działa ochronnie na oba jelita.

Serycyna wydaje się ponadto korzystnie wpływać na skórę. Ochrania ją (działając jako przeciwutleniacz i chroniąc ją przed promieniowaniem UV) a ponadto zwiększa jej wilgoć.

SAA – czym jest?

SAA to aminokwasy jedwabiu, SAA stanowi skrót od Silk Amino Acids. Ich głównymi składnikami są serycyna i fibroina.

W skład suplementów SAA wchodzą następujące aminokwasy:

  • L-Alanina – ok. 35%
  • Glicyna – ok. 27%
  • L-Seryna – ok. 10%
  • L-Walina – ok. 4%
  • L-Treonina – ok. 2%

Źródło SAA

SAA pochodzą z aminokwasów jedwabiu i posiadają specyficzną sekwencję bogatą w aminokwasy seryny.

SAA składają się ze struktur około 20 różnych aminokwasów.

SAA – interakcje z proliferacją komórek

Serycyna jest związana z właściwościami mitogennymi in vitro w komórkach ssaków. Powoduje to, że przyspiesza wzrost komórek w naszym ciele podczas stosowania jako białko.

Wpływ SAA na wyniki sportowe

Przeprowadzono badanie na myszach, którym podawano doustne dawki: 50, 160 i 500mh SAA na kilogram masy ciała dziennie. Myszy zażywające wyższą dawkę SAA radziły sobie znacznie lepiej w teście wymuszonego pływania. Użyte w tym badaniu SAA zawierało 34,36% l-alaniny oraz 9,58% seryny.

  1. L-Alanina

L-Alanina pełni kluczową rolę w budowie aminokwasów. Wraz z L-Glutaminą stanowi najważniejszy składnik odżywczy dla metabolizmu aminokwasów. Jest syntezowana przez komórki mięśniowe z kwasu mlekowego. Białko mięśniowe składa się w około 6% z L-Alaniny.

L-Alanina zapobiega utracie insuliny z krwi, umożliwiając tym samym szybkie dostarczenie energii przez pobudzanie natychmiastowego uwalniania glukozy do krwiobiegu. Energia jest w ten sposób wydajniej dostarczana, dzięki czemu nasze ciało może dłużej pracować na wysokich obrotach.

  1. Glicyna

Stwierdzono, że glicyna pomaga hamować rozkładanie się wartościowej tkanki białkowej, która tworzy mięśnie i polepsza ich regenerację. Pomaga utrzymać suchą masę mięśniową, a ponadto stymuluje wydzielanie ludzkiego hormonu wzrostu. Poprawia też poziom energii w ciągu dnia, zapobiega utracie chrząstki stawowej i wzmaga wydajność fizyczną.

Glicyna bierze udział w procesie syntezy kreatyna, która zapewnia mięśniom paliwo potrzebna w celu naprawienia uszkodzeń i regeneracji mięśni.

Glicyna pomaga także dostarczać komórkom w naszych mięśniach odpowiednich składników odżywczych, zwiększając tym samym ich wytrzymałość, siłę i wydajność.

Jej zalety przejawiają się ponadto w procesie produkcji i regulacji gospodarki hormonalnej. Pomaga naszemu ciału syntezować hormony steroidowe, które regulują stosunek tłuszczu do masy mięśniowej i kontrolują wydatki energetyczne.

  1. L-Seryna

Nasze ciało używa L-Seryny do produkcji kreatyny, dzięki której budujemy nasze mięśnie. L-Seryna może być przekształcana w pirogronian, który pozwala naszym mięśniom i wątrobie uwolnić przechowywaną w nich glukozę z glikogenu.

Można powiedzieć, że L-Seryna jest „dziadkiem” hemoglobiny – związku dostarczającego tlenu wszystkim komórkom w naszym ciele – w tym także komórkom mięśniowym.

  1. L-Walina

L-Walina jest używana w metabolizmie mięśni. Pomaga także w ich regeneracji. Zawarta w SAA L-Walina reguluje poziom azotu w naszym ciele. Jest w szczególności pomocna osobom uprawiających kulturystykę i sportowcom wytrzymałościowym. Działanie L-Waliny polega na dostarczaniu dodatkowej glukozy podczas dużego wysiłku fizycznego.

Najczęstszym objawem niedoboru tego aminokwasu jest utrata masy, a w szczególności masy mięśniowej.

  1. L-Treonina

Jest niezbędna do wytworzenia glicyny i L-Seryny, związków niezbędnych do budowy tkanki mięśniowej. Ma pozytywny wpływ na centralny system nerwowy. Jako iż jest niezbędna do produkcji kolagenu, utrzymuje nasze ciało i serce w dobrej kondycji. Odgrywa znaczącą rolę w procesie regeneracji mięśni.

f-fa-nutrition-saa-150-g SAA – aminokwasy jedwabiu. Poznaj ich wpływ na wyniki sportowe!

SAA
Kliknij i sprawdź ceny!

SAA – podsumowanie

Suplementacja SAA to dobry sposób na zapewnienie naszemu ciału wszystkich niezbędnych białek podczas intensywnych treningów. Aminokwasy zawarte w SAA powodują, że nasze mięśnie urosną szybciej, będziemy bardziej wytrzymali i silniejsi. Dzięki suplementacji aminokwasami jedwabiu przyspieszymy też proces regeneracji mięśni.

Badania nad SAA pokazuje, że obniżają one poziom kortyzolu, mając jednocześnie wpływ na wzrost produkcji testosteronu. SAA można polecić też osobom uprawiającym sporty wytrzymałościowe i wydolnościowe – już 6-tygodniowa suplementacja SAA powoduje wzrost wydajności tlenowej.

Można także wspomnieć, że aminokwasy jedwabiu wpływają też na naszą urodę. Są składnikami wykorzystywanymi do produkcji różnego rodzaju kremów nawilżających, antystarzeniowych i przeciwzmarszczkowych. SAA używane są też w preparatach mających na celu poprawę wyglądu i zdrowia włosów.

Na rynku istnieje wiele różnego rodzaju suplementów, które różnią się od siebie składem. Warto pamiętać, by wybierać te przebadane i pochodzące z pewnych źródeł.

Może ci się spodobać również Więcej od autora

Komentarze