Sauna po treningu. Zasady korzystania z sauny.

Sauna tak samo jak odpoczynek po treningu ma dobroczynny wpływ na organizm. Dodatkowo regularne uczęszczanie na zabiegi pomaga w procesach adaptacyjnych, gdyż reakcje organizmu na działanie wysokiej temperatury są słabsze i poprawia się tolerancja na zabieg. Sauna hartuje organizm, przez co jest on bardziej odporny na choroby. Dodatkowo pomaga przyspieszyć regenerację po wysiłku. Sauna skraca czas zmęczenia i zwiększa wydolność całego organizmu. Podczas zabiegu zmniejsza się napięcie mięśni gładkich oskrzeli, co również zmniejsza opory oddechowe. Zabiegi parowe należy zaplanować około 1-2 razy tygodniowo. Żeby osiągnąć maksymalne efekty powinniśmy wyeliminować alkohol oraz ciężkostrawne posiłki. Sauna po treningu to świetny sposób na relaks i szybkie odzyskanie sił. Wysoka temperatura rozluźnia ciało, łagodzi bóle mięśni i stawów. W celu odniesienia korzyści z sauny musimy korzystać z niej bezpiecznie, aby nie obciążyć zmęczonego organizmu.
Warto wiedzieć, że przebywanie w saunie wpływa bardzo korzystanie na układ sercowo-naczyniowy, zwiększa się objętość wyrzutowa i pojemność minutowa serca, rozszerzają się naczynia krwionośne, zmniejsza się ciśnienie tętnicze, a zwiększa żylne. Wysoka temperatura prowadzi do wzmożonego ukrwienia mięśni szkieletowych, co bezpośrednio przekłada się na wzrost ich wydolności oraz przyspieszenie usuwania z mięśni kwaśnych metabolitów przemiany materii.

Czy sauna bezpośrednio po treningu jest zdrowa?

Obecnie praktycznie w każdym renomowanym fitness clubie znajdziemy saunę. Pamiętajmy jednak o bardzo ważnej zasadzie. Nie wchodzimy do sauny zaraz po skończonym treningu! Nasze ciało po utracie wody przebywając w pomieszczeniu, gdzie panuje bardzo wysoka temperatura i wilgotność nadmiernie poci się, traci wodę i elektrolity. Z kolei serce pracuje z szybkością dochodzącą do 140-160 uderzeń na minutę, a oddech spłyca się i przyspiesza. Wszystko to sprawia, że organizm męczy się. Dlatego wejście do sauny po wyczerpującym treningu, zwłaszcza aerobowym, zamiast dawać odpoczynek jeszcze bardziej nas osłabia. Po ćwiczeniach organizm powinien ochłonąć do optymalnej temperatury. Zamiast dogrzewać się w saunie, po treningu powinniśmy zastosować ćwiczenia schładzające oraz uzupełnić utracone płyny. W ten sposób nasz organizm odzyska równowagę. Natomiast my unikniemy przegrzania i omdlenia. Zanim udamy się korzystać z zabiegów parowych, z pewnością musimy musimy znać przeciwwskazania, którymi są:

  • miesiączka,

  • ciąża,

  • cukrzyca,

  • nadczynność tarczycy,

  • choroby skóry,

  • cera naczynkowa,

  • ostre stany reumatyczne,

  • niewydolność układu krążenia,

  • ostre stany zapalne,

  • nadużywanie alkoholu i narkotyków,

  • choroby: weneryczne, nowotworowe, epilepsja, jaskra, daltonizm.

Część z nas uważa, że sauna polecana jest zwłaszcza po treningu siłowym, gdyż wówczas czujemy większe napiecie mięśni, a zabieg ten pozwala rozluźnić wszystkie partie ciała. W trakcie ćwiczeń siłowych mięśnie zapamiętują określone bodźce i w późniejszym czasie są w stanie efektywniej pracować i szybciej przyzwyczajają się do większych obciążeń. Jest to zjawisko tzw. pamięci mięśniowej. Kolejnym ważnym procesem, który zachodzi tuż po treningu jest pompa mięśniowa – stan napięcia mięśni, w którym są one lepiej ukrwione i zaopatrzone w tlen, co sprzyja budowie masy mięśniowej. Udanie się do sauny po skończonym wysiłku znosi oba zjawiska i niweluje efekty treningu. Z sauny nie należy korzystać także przed treningiem. Przebywanie w gorącym pomieszczeniu odwadnia i osłabia organizm, przez co nie mamy siły na trening. Poza tym sauna nadmiernie rozluźnia mięśnie i obniża ich napięcie nerwowe, są więc mniej odporne na obciążenia i słabiej reagują na bodźce.

Przeciwwskazania korzystania z łaźni parowej dotyczą czasu od kilku minut do kilkunastu godzin po treningu. Tyle potrzeba, aby organizm wrócił do siebie po wysiłku. Po upływie tego czasu korzystanie z sauny jest całkowicie bezpieczne. Chodzenie do sauny w dni wolne od treningów pozytywnie wpływa na organizm i zwiększa efekty ćwiczeń:

  • przyspiesza krążenie, dzięki czemu mięśnie są lepiej zaopatrzone w tlen i składniki odżywcze – to z kolei przyspiesza ich regenerację i wzrost;

  • łagodzi bóle mięśni i stawów;

  • sprzyja rekonwalescencji po urazach i nadwyrężeniach;

  • zwiększa objętość krwi przez co pozytywnie wpływa na wydolność;

  • hartuje organizm i sprawia, że staje się bardziej odporny na choroby;

  • oczyszcza organizm z toksyn;

  • odpręża i rozluźnia ciało.

Jak prawidłowo korzystać z sauny?

Każdy kto chce odpowiednio korzystać z sauny powinien poznać zasady korzystania z tego dobrodziejstwa. Sam proces składa się z trzech cykli, polegających na fazie nagrzania ciała, schłodzenia, a następnie wypoczynku. Cały zabieg powinien trwać około 15 minut. Kąpiel parowa to świetna okazja do relaksu zarówno duchowego jak i fizycznego. Nie zawsze musimy korzystać z sauny w dniu treningu, można wybrać się tam w czasie odpoczynku od zajęć. Najlepiej do sauny wybrać się wieczorem. Pozwoli ona ochłonąć nam po ciężkim dniu pełnym obowiązków. Przed pójściem do sauny dobrze będzie, jeżeli spożyjemy optymalny posiłek, czyli nie za duży, ale tez nie powinniśmy wchodzić tam na czczo. W innym przypadku grozi nam omdlenie.

i-isostar-koncentrat-400g (1)

ISOSTAR KONCENTRAT

Kliknij i sprawdź najniższe ceny.

Przed wejściem do sauny powinniśmy umyć się i wytrzeć do sucha. W saunie na skutek wysokiej temperatury pory skórne rozszerzają się, a gruczoły potowe zaczynają aktywniej pracować. Następuje wówczas przyśpieszenie procesu usuwania toksyn i zanieczyszczeń z organizmu. Przed skorzystaniem z łaźni parowej miejsce, na którym planujemy siedzieć powinniśmy spłukać wodą. To samo wykonujemy po zabiegu. W saunie powinniśmy przebywać nadzy, gdyż wysoka temperatura i wilgotność sprawiają, że materiały po chwili stają się mokre i ciężkie. Ręcznik potrzebny jest do łaźni suchej, gdzie sesja odbywa się w temperaturze niższej niż ta, która panuje w saunie parowej. W saunie suchej ręcznik rozkładamy pod całą powierzchnią ciała. Po zabiegu ważne jest nawodnienie organizmu. Po wstaniu z pozycji leżącej należy odczekać w pozycji siedzącej około 1-2 minut, aby w ten sposób zapobiec nagłemu odpływowi krwi z mózgu. Warto także pamiętać, że po wejściu do komory, należy stopniowo zajmować coraz wyższe stopnie łaźni. W ten sposób unikniemy szoku termicznego. Po zakończeniu kąpieli i wyjściu z sauny należy udać się pod prysznic w celu schłodzenia ciała. W momencie, gdy temperatura ciała wróci do normy, można się ubrać. Niewłaściwym jest ubranie się bezpośrednio po wyjściu z sauny. Może to skutkować przepoceniem ubrań, ponieważ ciało ludzkie długo oddaje ciepło, które skumulowało w saunie.

Zostaw odpowiedź

Twoj adres e-mail nie bedzie opublikowany.