Siemię lniane – właściwości lecznicze i wartości odżywcze

Siemię lniane – książę medycyny naturalnej to nasiona lnu zwyczajnego od wieków używane jako zielarski środek leczniczy. Płaskie nasiona w kolorze szarobrązowym w kontakcie z wodą pęcznieją powiększając wielokrotnie swoją objętość otaczają się warstwą śluzu. I to głównie tenże śluz ma tak dobroczynne skutki dla organizmu. W nowoczesnym podejściu do żywienia fit, siemię lniane zalicza się do superfoods.

Właściwości odżywcze siemienia lnianego

Największą zaletą siemienia lnianego jest  obecność w nim błonnika i to zarówno rozpuszczalnego w wodzie jak i nierozpuszczalnego. Błonnik rozpuszczalny w wodzie ma właściwości żelujące i pęczniejące dzięki czemu powoduje długie uczucie sytości. Siemię lniane wyraźnie obniża poziom glukozy we krwi oraz cholesterolu. Natomiast błonnik nierozpuszczalny w wodzie wiąże masę kałową, dzięki czemu ułatwia prace jelit i tym samym reguluje wypróżnianie, zapobiegając zaparciom.

Siemię lniane zawiera również lignany z grupy fitoestrogenów, posiadające właściwości estrogenów – hormonów płciowych. Ich ilość jest tak duża, że mają realny wpływ na równowagę hormonalną u kobiet, zwiększają również płodność oraz łagodzą objawy menopauzy. Lignany zawarte w siemieniu ograniczają ryzyko zachorowań na chorobę wieńcową oraz miażdżycę ,a także chorób hormonozależnych, m.in raka piersi czy raka jajnika. Siemię lniane reguluje również poziom złego cholesterolu i glukozy, a także chroni przez osteoporozą.

Siemię lniane jest również doskonałym źródłem kwasów tłuszczowych omega -3, które są nie do przecenienia, mimo że nie każdy organizm jest w stanie je odpowiednio zaabsorbować. Tłuszcze omega- 3, również te charakterystyczne dla siemienia:

  • wspierają układ krążenia
  • zmniejszają stany zapalne
  • redukują ryzyko powstania miażdżycy
  • redukują ryzyko powstania zakrzepów
  • pozytywnie wpływają na pracę mózgu, pamięć i koncentracje
  • chronią przed nowotworami

Siemię lniane zawiera tak ważne dla człowieka minerały i witaminy, m.in:

  • Wapń
  • żelazo
  • magnez
  • fosfor
  • potas
  • sód
  • cynk
  • witaminy B6, E i K

Siemię lniane dla układu pokarmowego

Popularność siemienia lnianego wynika z jednej podstawowej cechy, łagodzenia dolegliwości trawiennych. Błonnik rozpuszczalny w wodzie zapobiega zaparciom i poprawia perystaltykę jelit, pomaga w oczyszczaniu jelit z zalegających tam złogów. Żel powstający w wyniku kontaktu z wodą ma właściwości osłonowe i łagodzi ból pojawiający się w wyniku dolegliwości żołądkowo-jelitowych.

Równie istotnym składnikiem mającym wpływ na funkcjonowanie układu pokarmowego ma zawarty w siemieniu kwas tłuszczowy ALA. Pozytywne oddziaływanie na śluzówkę żołądka sprawia, że roślina ta jest tak pożądana przez pacjentów chorych na chorobę Leśniowskiego-Crohna. Kwas tłuszczowy ALA zmniejsza również stany zapalne powstałe w jelitach.


Siemię lniane
Kliknij tutaj i sprawdź ceny!

Aby siemię lniane było w tym właśnie obszarze najskuteczniejsze najlepszym sposobem użycia siemienia jest picie odwaru z nasion lnu. Łyżkę siemienia lnianego zalewa się szklanką wody i gotuje na małym ogniu, pod przykryciem przez ok. 15 minut. Po zdjęciu z ognia siemię musi wystygnąć, po czym należy je odcedzić. Siemię lniane, gęste i maziowate pite systematycznie tworzy osłonę dla błony żołądka i całego układu trawiennego przed szkodliwym wpływem kwasów żołądkowych i innymi wydzielinami układu trawiennego.

Siemię lniane a cholesterol

Badania wykazały, że spożywanie codziennie minimum 150 mg nasion lnu, czyli ok. 3 łyżek, wpływa wyraźnie na obniżenie cholesterolu, przede wszystkim u mężczyzn. U kobiet skuteczność ta jest nieco mniejsza, jednak wykazuje działanie siemienia poprzez obniżanie złej frakcji LDL przy większej porcji lnu. Niemniej zarówno u kobiet jak i mężczyzna siemię lniane nie wywołało żadnych skutków ubocznych i negatywnych konsekwencji zdrowotnych.

Siemię lniane a choroby hormonozależne

Eksperymenty naukowe i prowadzone cały czas badania wykazują właściwości ochronne siemienia przed zachorowaniami na raka piersi, jajników, prostaty czy jelita grubego. Przede wszystkim dzięki zawartości kwasu tłuszczowego ALA, którego właściwości antyoksydacyjne hamują rozwój guzków. Natomiast lignany blokują odpowiednie enzymy biorące udział w procesach metabolizmu hormonów. Istnieją badania, które wykazują, że zjedzenie porcji siemienia lnianego choćby raz w tygodniu już zmniejsza ryzyko zachorowania na nowotwór piersi nawet o 18%. Siemię lniane jest równie korzystne dla mężczyzn chronią ich przed rakiem prostaty.

Właściwości kosmetyczne i dietetyczne siemienia

Oprócz tych sztandarowych, siemię lniane posiada wiele innych właściwości odżywczych i zdrowotnych, m.in:

  • wspiera osoby walczące z nadwagą dzięki błonnikowi wywołującemu uczucie sytości i przedłużającemu czas pomiędzy posiłkami
  • poprawia urodę poprzez oddziaływanie na skórę i włosy, ale to też przede wszystkim za sprawą błonnika, który regulując metabolizm oczyszcza organizm z niepożądanych substancji
  • łagodzi objawy menopauzy, przede wszystkim przeciwdziała uderzeniom gorąca
  • wycisza i łagodzi stany zapalne w organizmie

Zostaw odpowiedź

Twoj adres e-mail nie bedzie opublikowany.