Jak szybko nauczyć się pływać?

Wakacje mają się ku końcowi a Ty nadal nie umiesz pływać? Miesiące na basenie nie pomogły i w tym sezonie znowu skończyło się na moczeniu nóg? Boisz się zanurzyć w wodzie? Nie wiesz jak równomiernie oddychać ani jak utrzymać się na powierzchni? Chcesz wreszcie nauczyć się pływać? Ten artykuł napisaliśmy specjalnie dla Ciebie!

Zalety pływania

Korzyści wynikające z regularnego pływania można wyliczać w dziesiątkach!

  • Jest to jedyna dyscyplina sportowa, forma ćwiczeń zalecana dla wszystkich- tak niemowląt, jak i osób starszych.
  • Nie ma tu też dyskwalifikacji ze względu na stan zdrowia, zarówno osoby w pełni sprawne fizycznie jak i te niepełnosprawne odnajdą się jak ryba… w wodzie.
  • Pływanie zwiększa wytrzymałość ciała oraz koordynację ruchową.
  • Pozytywnie wpływa na układ oddechowy- zwiększa pojemność płuc.
  • Minimalizuje ryzyko wystąpienia zawału serca, udaru mózgu czy cukrzycy.
  • Rewelacyjnie dotlenia organizm.
  • Wpływa na elastyczność stawów oraz poprawia ich ruchomość.
  • Pomaga obniżyć ciśnienie krwi.
  • Pływanie łagodzi dolegliwości ciążowe.
  • Koi i relaksuje.
  • Łagodzi ból stawów.
  • Przyspiesza regenerację ciała po wysiłku.
  • Pływanie kraulem aktywuje 44(!) mięśnie naszego ciała.
  • Poprawia humor ponieważ podczas pływania wydzielane są endorfiny- hormony szczęścia.

Nauka pływania

Jeśli w dzieciństwie nie udało ci się opanować sztuki pływania, możesz skorzystać z prezentowanych poniżej rad. Tych kilka ważnych, naszym zdaniem, informacji na temat nauki pływania, pozwoli Ci szybciej osiągnąć lepsze efekty w wodzie oraz sam poczujesz, że zaczynasz lepiej dawać sobie radę z pływaniem. Im lepiej sobie radzisz, tym większą przyjemność (wręcz frajdę!) zacznie sprawiać Ci zgłębianie tajników tej aktywności fizycznej.

Samodzielnie czy z instruktorem?

Odpowiedź na to pytanie jest prosta- na pewno nie samemu.

Najszybciej efekty nauki zauważysz uczęszczając na zajęcia z profesjonalnym instruktorem. Trener obserwując każdy Twój ruch będzie w stanie na bieżąco skorygować błędy. Dzięki temu nauczysz się pływać poprawnie technicznie oraz nie wyrobisz sobie niewłaściwych nawyków pływania, które są bardzo trudne do wyplenienia później.

Nauka pływania z instruktorem pozwoli również szybko opanować techniki oddechu. Szybciej też opanujesz właściwą koordynację ruchów kończynami i oddychania.

Jeżeli jednak nie chcesz wydawać pieniędzy na lekcje pływania z profesjonalnym trenerem, zawsze o pomoc możesz poprosić przyjaciela, znajomego czy członka rodziny, który umie pływać. Niestety często osoba umiejąca pływać, nie zna nawet podstaw prawidłowej techniki pływania. Możliwe, że nikogo wcześniej nie uczyła przez co nie ma wyrobionego sposobu, metody przekazywania wiedzy i umiejętności. Efekty nauki będą dużo wolniejsze niż w przypadku zajęć z trenerem. Warto jednak tez zauważyć, że nauka pływania ze znajomym może okazać się świetną zabawą i powodem do mnóstwa śmiechu.

Samodzielna nauka pływania nie jest niemożliwa. Wymaga jednak wiele samozaparcia, determinacji oraz dyscypliny.

Ułatwienia na początek

Bardzo przydatne w nauce pływania mogą okazać się płetwy oraz deska czy „makaron”. Płetwy pomagają utrzymywać ciało w pozycji horyzontalnej, ponadto zwiększają efektywność pracy nóg (zamachy wydają się być większe, co wpływa też na szybkość poruszania w wodzie) oraz ułatwiają opanowanie techniki pływania.

Deska i „makaron” znacznie ułatwiają utrzymanie się na powierzchni wody. Równocześnie pozwalają doskonalić pracę nóg i rąk oraz koordynację ruchową (zwłaszcza „makaron”, który włożony pod pachy nie blokuje rąk).

nauka pływania

Wszystko do nauki pływania
Kliknij i sprawdź ceny!

Woda morska

Każdy człowiek ma wrodzoną zdolność do utrzymywania się na tafli wody, wystarczy tylko opanować sztukę spokojnego i regularnego oddychania. Powietrze wciągane do płuc sprawia, że doświadczeni pływacy mogą utrzymać się na powierzchni wody niemal w bezruchu przez dłuższy czas.

Słona woda morska zapewnia zdecydowanie lepszą pływalność, to może znacznie ułatwić naukę pływania zwłaszcza na samym początku. Pływając w morzu czy oceanie należy zachować szczególną ostrożność! Nigdy nie należy pływać samotnie. Obowiązkowo trzeba sprawdzić wcześniej głębokość i rodzaj brzegu. Siła i rodzaj prądów morskich czy oceanicznych mogą sprowadzić poważne kłopoty na głowę niewprawnego pływaka.

Zanurz głowę!

Często najtrudniejszą przeszkodą z którą musza się zmierzyć początkujący pływacy to zanurzenie twarzy i położenie się horyzontalnie na wodzie. Najłatwiej przezwyciężyć strach i niechęć wykonując takie zanurzenia przy krawędzi basenu (lub trzymając drugą osobę), tak długo aż nasz organizm przyzwyczai się do nowych, nietypowych warunków.

Styl pływania

Stylem najchętniej wybieranym przez nowicjuszy jest styl klasyczny, powszechnie nazywany „żabką”.  Ten styl nie wymaga dużego nakładu siły oraz pozwala utrzymać głowę nad wodą (co jest bardzo istotne dla niektórych pływaków). To świetny styl do pływania rekreacyjnego! „Żabka” wymaga jednak dobrej koordynacji ruchowej oraz odrobinę techniki. Prawidłowo wykonana jest symetryczna i pięknie zsynchronizowana.

Kraul na piersiach, często nazywany tez stylem dowolnym (zawodnicy startujący w zawodach stylem dowolnym zazwyczaj wybierają kraul)  umożliwia najszybsze poruszanie się wpław. Jest to styl wymagający większego nakładu siły niż „żabka” oraz zmusza pływaka do zanurzenia głowy, co często przeraża niektórych nowicjuszy.

Styl motylkowy czy też „delfin”, opracowany został najpóźniej. Jego oficjalna prezentacja miała miejsce dopiero w 1952 roku. Trzeba przyznać, że wygląda bardzo efektownie! Wymaga niestety dużo siły, rewelacyjnej koordynacji ruchów i umiejętności falowania w wodzie. Właśnie od tego specyficznego falowania (rytmicznych, skoordynowanych ruchów  tułowia i nóg), które przypomina sposób pływania delfina wzięła się nazwa tego stylu. Styl motylkowy zarezerwowany jest dla zaawansowanych pływaków.

Nauka pływania wymaga odwagi i samodyscypliny a także nieustępliwości. Efekty u jednych będą pojawiać się szybciej, u inny wolniej- niezależnie od tego nie należy się zniechęcać! Pływanie niesie szereg wspaniałych korzyści dla ciała jak i ducha, warto więc poświęcić odrobinę czasu aby nauczyć się pływać. Gwarantujemy, że za rok kąpiele w jeziorze czy morzu staną się Twoją ulubioną aktywnością!

Zostaw odpowiedź

Twoj adres e-mail nie bedzie opublikowany.