Trening plyometryczny – co to i dlaczego warto z niego korzystać?

Obecnie zdrowy tryb życia i ćwiczenia stały się modne – i słusznie, bowiem ma to zbawienny wpływ na nasz organizm. Istnieje wiele form aktywności fizycznej, wiele osób wciąż szuka czegoś nowego, mniej powszechnego. Czymś takim jest właśnie trening plyometryczny.

Ćwiczenia plyometryczne, czyli jakie?

Zadaniem treningu plyometrycznego jest rozwój szybkości, wzmocnienie mięśni i ogólna poprawa kondycji oraz sprawności organizmu. Ćwiczenia te angażują różne partii naszego ciała, dzięki temu dość szybko możemy zauważyć efekt naszych starań.

Dzięki ćwiczeniom plyometrycznym zwiększa się nasza gibkość (mięśnie dostosowują się do aktywności w znacznie większym zakresie ruchu). Dzięki nim mamy mocniejsze mięśnie, dzięki czemu – szybsze przyspieszenie i wyskok. To sprawia, że mamy zwiększony rozwój mocy naszego organizmu.

Ćwiczeniami plyometrycznymi są: podskoki w miejscu, wieloskoki, podskoki obunóż, wskakiwanie i zeskakiwanie na pudło, wyskok z głębokiego siadu, przeskoki przez płotki/przeszkody.

Ważna rozgrzewka

Zanim zaczniemy trening plyometryczny musimy pamiętać o odpowiedniej rozgrzewce. Może to być jogging, ćwiczenia wzmacniające czy ćwiczenia mięśni brzucha oraz pleców. Rozgrzewka powinna trać od 10 do 15 minut. Dzięki temu przygotowujemy swój układ mięśniowo-szkieletowy do intensywnego wysiłku.  

NOW-03308-5

Suplementy diety dla sportowców

Kliknij i sprawdź ceny!

Podczas treningu należy też pamiętać o odpowiednim przygotowaniu. Warto odpowiednio dobrać sprzęt i urządzenia, z których będziemy korzystać. Ćwiczenia powinniśmy wykonywać na równej, płaskiej (może być trawiastej) nawierzchni. Jeśli chodzi o sprzęt, to idealnie nadadzą się: piłki lekarskie, płotki, skrzynie, pochylnia, ławeczka itp. Strój zaś powinien być wygodny i przewiewny. Dużą wagę należy przywiązać do obuwia – jeśli będzie właściwie amortyzowało stopę, to unikniemy bądź zminimalizujemy ryzyko wystąpienia kontuzji.

W trakcie treningu powinniśmy być maksymalnie skupieni. Każdy ruch należy wykonywać z odpowiednią starannością – tylko wtedy osiągniemy najlepsze efekty. Powinniśmy utrzymywać takie samo tempo przez cały trening.  Trzeba także wystrzegać się zeskoków z bardzo dużych wysokości. W przypadku pojawienia się jakiegokolwiek bólu (np. w kostce) – należy przerwać ćwiczenia.

Co zrobić zanim przystąpimy do treningu plyometrycznego?

Z ćwiczeń plyometrycznych powinny zrezygnować dzieci. Niewskazany jest też osobom w okresie dojrzewania. Powodem jest zbyt duże obciążenie na młode organizmy. Zanim do nich przystąpimy warto też przejść odpowiednie badania, które wykażą czy nie mamy zaburzenia asymetrii, co wpływa na motoryczność naszego ciała.

Plusy i minusy treningu plyometrycznego

Ćwiczenia plyometryczne mogą przynieść wiele korzyści, aczkolwiek mają też pewne wady. Oprócz wzrostu mocy mięśniowej (masa mięśniowa nie zwiększa się), większej siły, poprawy gibkości, zwinności szybkości oraz koordynacji nerwowo-mięśniowej i ogólnie lepszej kondycji i sprawności ruchowej może dojść do obniżenia komfortu psychicznego. Zdarza się też, że dojdzie do uszkodzeń w obrębie układu ruchu. Łatwo też nabawić się przeciążeń głównie stawów, więzadeł i ścięgien.

Zostaw odpowiedź

Twoj adres e-mail nie bedzie opublikowany.