Tryptofan – właściwości zdrowotne i zastosowanie

Tryptofan jest aminokwasem, który pełni wiele funkcji w ludzkim organizmie. Jest to aminokwas, którego nie jesteśmy w stanie syntezować sami, w związku z czym musimy pozyskiwać go razem z pokarmem, dlatego na rynku istnieje wiele suplementów z tryptofanem. Warto wiedzieć, że należy on do grupy niezbędnych aminokwasów, dlatego warto znać jego właściwości oraz skutki niedoboru w organizmie.

Tryptofan – właściwości dla zdrowia

Tryptofan pełni wiele ważnych funkcji w naszym organizmie, wspomagając jego prawidłowe funkcjonowanie. Oto niektóre z właściwości tryptofanu:

  • Tryptofan pozyskiwany z pokarmu działa kojąco na nerwy, łagodzi objawy stresu oraz pomaga osobom, które zmagają się z bezsennością.
  • Aminokwas łagodzi objawy chorób neurologicznych takich jak stany depresyjne czy lęki nerwicowe.
  • Naukowcy uważają, że tryptofan jest odpowiedzialny za produkcję serotoniny i melatoniny, które wpływają na nasze samopoczucie i zdrowy sen. W wielu przypadkach ciężkich depresji psychiatrzy zamiast tryptofanu przepisują pacjentom leki psychotropowe, które powodują wzmożoną ilość serotoniny w jednych komórkach, przy zupełnym jej braku w innych; może wtedy dojść do tak ciężkich depresji, które doprowadzą człowieka do samobójstwa.
  • Tryptofan chroni oczy przed promieniowaniem UV; suplementację nim poleca się szczególnie osobom starszym, które narażone są na zaćmę.
  • Aminokwas wpływa na rozwój komórek.
  • Wspomaga również metabolizm węglowodanów w organizmie.
  • Po spożyciu posiłku bogatego w tryptofan wzrastają funkcje naszych neuroprzekaźników.
  • Suplementację tryptofanem poleca się szczególnie kobietom, które karmią piersią, ze względu na to, że jego wysokie stężenie wspomaga proces laktacji.
  • Tryptofan powinny wprowadzić do swojej diety także osoby, które się odchudzają, głównie ze względu na to, że suplement przyspiesza trawienie oraz hamuje łaknienie.
  • Tryptofan bierze udział w syntezie rodopsyny.
  • Regularne stosowanie tryptofanu zwiększa naszą odporność.\
  • Przy dłuższej suplementacji tryptofan pomaga w wydzielaniu większej ilości hormonu wzrostu.
  • Suplementację tryptofanem stosują często osoby, które zawodowo zajmują się sportem lub przygotowują się na wzmożony wysiłek fizyczny, ze względu na to, że tryptofan zwiększa ilość masy mięśniowej.
  • Tryptofanem suplementują się często sportowcy, ze względu na to, że jest on niezbędny do budowy tkanki mięśniowej. W związku z tym polecany jest każdemu kto planuje wyrzeźbić swoją sylwetkę.
  • Aminokwas jest ważnym składnikiem enzymów NAD i NADP.
  • Jest bardzo ważny przy syntezie witaminy B6 oraz niacyny.

Niedobór tryptofanu – skutki

Uważa się, że niedobór tryptofanu może powstać w wypadku, gdy układ pokarmowy nie jest w stanie go wchłonąć, przez nadmiar innych białek.  Inną przyczyną niedoboru aminokwasu może być stan zapalny. Istnieje również teoria, która mówi, że aby tryptofan mógł się wchłonąć do mózgu, potrzebne jest zachowanie równowagi między węglowodanami, a białkami w organizmie.  Warto wiedzieć, że stężenie aminokwasu będzie mniejsze również u osób chorych na AIDS oraz u osób, które cierpią na reumatoidalne zapalenie stawów.

Niedobory tego aminokwasu mogą być przyczyną:

  • Stłuszczeń wątroby,
  • Zaniku tkanek i mięśni,
  • Zahamowania wzrostu,
  • Degeneracji kanalików nasiennych,
  • Stwardnienia naskórka,
  • Zahamowania pracy gruczołów mlecznych, co jest szczególnie niebezpieczne w przypadku kobiet karmiących piersią,
  • Degeneracją mięśni gładkich,
  • Około rogówkowego wzrostu naczyń.
  • Tryptofan charakteryzuje się działaniem terapeutycznym; pomaga szczególnie przy rzuceniu palenia.
  • Aminokwas może także złagodzić objawy napięcia przedmiesiączkowego oraz menopauzy.

Źródła tryptofanu

Jeżeli nie chcesz stosować żadnych suplementów zawierających tryptofan, możesz spożywać produkty, które naturalnie go zawierają. Będą to na przykład:

  • Żółty ser,
  • Mleko,
  • Biały ser,
  • Ryby,
  • Banany,
  • Suszone daktyle,
  • Białe mięso – drobiowe,
  • Produkty o dużej zawartości soi.

Tryptofan – zastosowanie

Tryptofan możemy wprowadzać do organizmu na dwa sposoby. Możemy dostarczać aminokwasu w postaci suplementów diety; musimy się przy tym liczyć, że wprowadzamy do organizmu niepotrzebne związki. Możemy również spożywać naturalne produkty, które dostarczą nam dzienne zapotrzebowanie na ten aminokwas. Poniżej najprostszy przepis, który zaspokoi zapotrzebowanie na tryptofan na 24 godziny:

  • Sałatka amino

Składniki: ser mozarella – 1 opakowanie, łosoś wędzony – 100 gram, oliwki – 10 sztuk, parmezan – do dekoracji, 5 listków ulubionej sałaty, sok z połowy cytryny, oliwa z oliwek – 2 łyżki, sól, pieprz, czosnek suszony do smaku.

Jeśli jednak nie masz czasu na przygotowywanie posiłków, możesz sięgnąć po kapsułki lub inne preparaty zawierające tryptofan.

Mozarellę kroimy w kostkę, łososia dzielimy na drobniejsze kawałki. Na dnie miski układamy ulubiona sałatę, następnie dodajemy mozarellę, rybę oraz oliwki. Mieszamy sok z cytryny z oliwą z oliwek, solą pieprzem i czosnkiem suszonym. Polewamy sałatkę dressingiem i cieszymy się smakiem oraz dostarczeniem tryptofanu.

Tryptofan
Kliknij i sprawdź ceny!

Tryptofan – przeciwwskazania

Mimo niepodważalnych właściwości, które korzystnie wpływają na zdrowie, istnieją pewne przeciwwskazania do stosowania tryptofanu. Należą do nich:

  • Hipoglikemia,
  • Nowotwory,
  • Zażywanie antykoncepcji hormonalnej,
  • Występowanie rzadkoskurczy,
  • Sklerodermia,
  • Zażywanie sterydów.

Zostaw odpowiedź

Twoj adres e-mail nie bedzie opublikowany.