Witamina PP – źródła, właściwości oraz skutki niedoboru

O witaminie PP przeciętny mieszkaniec naszego kraju wie niewiele. Słyszał mnóstwo, chyba najwięcej, o witaminie C, czasem o B lub A, jednak PP mimo, że pojawia się czasem na medycznych ulotkach jest właściwie szerszemu ogółu nieznana. Tymczasem bierze ona udział w procesach metabolicznych, od niej zależy nasza uroda, zdrowie i układ nerwowy z odpornością na stres.

Witamina PP, co to jest?

Witamina PP posiada wiele różnych nazw w literaturze, nazywana jest:

  • niacyną
  • witaminą B3
  • czynnikiem przeciwalergicznym
  • kwasem nikotynowym
  • amidem kwasu nikotynowego

Mieści się w grupie witaminy B. Wielość nazw spowodowana jest jej składem, najczęściej stosuje się nazwę: witamina B, w której skład wchodzą: witamina PP, niacyna i kwas nikotynowy. Należy ona do witamin rozpuszczalnych w wodzie i jest niezwykle odporna na działanie promieni UV i temperaturę otoczenia.

Witamina PP spełnia kilka ważnych funkcji w organizmie:

  • odpowiada za prawidłowe funkcjonowanie mózgu
  • odpowiada za prawidłowe funkcjonowanie obwodowego układu nerwowego
  • odpowiada za syntetyzowanie hormonów płciowych, kortyzolu, tyroksyny, insuliny
  • bierze udział w produkcji czerwonych krwinek
  • wzmacnia zdolność komórek odpornościowych do niszczenia bakterii

Witamina PP jest niezbędna do prawidłowego funkcjonowania:

  • układu pokarmowego
  • układu nerwowego
  • układu naczyniowego
  • skóry
  • gospodarki lipidowej

Dzienne zapotrzebowanie na witaminę PP

Codziennie organizm człowieka musi otrzymać dawkę witaminy PP:

  • dzieci: 2-12 mg
  • kobiety: 14 mg
  • mężczyźni: 16
  • kobiety w ciąży: 17-18 mg
  • górny limit dzienny dla kobiet i mężczyzn: 35 mg

Przyczyny niedoboru witaminy PP w organizmie

Do rzadkości należy sytuacja występowania niedoboru witaminy PP w organizmie, a to dlatego, że to organizm przede wszystkim ją wytwarza, np. w: jelitach jako florę bakteryjną lub może ją wysentytezować z cząsteczki białkowej o nazwie trypofan, który organizm z kolei pozyskuje z pożywienia: ryb, jaj, bananów, mleka, mięsa.

W szerszej skali niedobór witaminy PP może pojawić się w krajach rozwijających się, których mieszkańcy cierpią głód. Niedobór może też spowodować dieta uboga w niacyny i tryptofan lub alkoholizm. Najczęstszymi przyczynami niedoboru witaminy PP są:

  • długotrwałe stosowanie leków przeciwgruźliczychktóre są analogami strukturalnymi niacyny
  • choroba Hartnupów, czyli  zaburzenie wchłaniania tryptofanu
  • upośledzone wchłanianie składników z przewodu pokarmowego
  • zwiększone zapotrzebowanie na witaminę PP, spowodowane zwiększeniem ilości zadań energetycznych,na przykład wskutek spożywania dużych ilości cukru
  • nadmierne zużycie tryptofanu do produkcji serotoniny, co może być spowodowane nowotworem


Szeroki wybór witaminy PP
Kliknij tutaj i sprawdź ceny!

Skutki niedoboru witaminy PP

Drastyczny niedobór witaminy PP może spowodować chorobę pelagrę, czyli chorobę szorstkiej skóry. Natomiast zachwianie w organizmie zasobów tej witaminy może prowadzić do:

  • pojawienia się permanentnie złego samopoczucia, przygnębienia, obniżenia nastroju, zmęczenia, depresji
  • stanów zapalnych skóry, jej obumierania i łuszczenia, a także przebarwienia, świąd i pieczenie
  • biegunki i zaparcia, bóle brzucha, nudności oraz wymioty
  • pleśniawki w jamie ustnej, czerwony język, zapalenie języka, zespół krwawego języka
  • spadek masy ciała i siły mięśniowej
  • zaburzenia pamięci, orientacji, zmiany zachowania
  • niedokrwistość
  • brak tolerancji na zimno
  • zaburzenia układu pokarmowego
  • obniżona koncentracja
  • amnezja
  • majaczenie i lęki
  • nadmierna aktywność
  • łuskowata wysypka, zwiększona wrażliwość na światło słoneczne

Pelagra, choroba powstała na tle niedoboru witaminy PP objawia się:

  • zaczerwienieniem i szorstkością skóry w miejscach narażonych na promienie słoneczne, otarcia i ucisk
  • pęcherze, które po pęknięciu zmieniają się we wrzody
  • przebarwienia skóry, przede wszystkim  na dłoniach,szyi i twarzy, złuszczenie się naskórka

Produkty spożywcze zawierające witaminę PP

Witaminę PP dość łatwo można dostarczyć organizmowi z zewnątrz. Jeżeli nie zachodzą szczególne okoliczności utrudniające wchłanianie ich do organizmu, wystarczy stosować urozmaiconą, zdrową dietę opartą o pełnowartościowe posiłki. Witamina PP w dość dużych ilościach znajduje się w mięsie oraz mięsnych przetworach. Najwięcej będzie jej w mięsie drobiowym oraz wieprzowym, a także w wątrobie. Znajduje się ona również w produktach roślinnych, zbożowych oraz w ziemniakach.

W produktach spożywczych witamina PP występuje jako kwas nikotynowy i amid kwasu nikotynowego. Z podziałem na: kwas nikotynowy w znacznych ilościach absorbujemy z produktów pochodzenia zwierzęcego, a amid kwasu nikotynowego z produktów pochodzenia roślinnego.

Źródła witaminy PP:

  • sery
  • drożdże
  • soja
  • mięso czerwone
  • wątroba
  • kasza jęczmienna
  • ziarna zbóż
  • słonecznik
  • fasola, groch, groszek
  • pomidory
  • ziemniaki
  • pomarańcze
  • mleko
  • zielone warzywa

Skutki nadmiaru witaminy PP

Jak wiele innych substancji potrzebnych człowiekowi nadmiar jest równie szkodliwy jak niedobór. Nadmiar witaminy PP może spowodować:

  • oporność na insulinę
  • martwicę wątroby
  • arytmię serca
  • zaburzenia skórne

Zostaw odpowiedź

Twoj adres e-mail nie bedzie opublikowany.