Zacznij przygodę ze squashem. Poznaj Zasady gry

Ostatnio dużą popularność wśród osób prowadzących aktywny tryb życia zdobywa squash. Ta dziedzina sportu kojarzy nam się z tenisem, a co za tym idzie pewna elitarnością. Wbrew pozorom sport ten może uprawiać praktycznie każdy. W przeciwieństwie do tenisa nie zawsze musimy posiadać partnera do gry. Równie dobrze we własnym towarzystwie możemy odbijać piłkę o ścianę. Tak naprawdę squash swoje pochodzenie zawdzięcza Anglikom. Według historii wywodzi się on z potrzeby zabicia nadmiaru czasu przez więźniów. Jak wiadomo człowiek potrzebuje ruchu, a squash idealnie odpowiadał wymaganiom i czynnikom panującym w celi. Wystarczyła piłka (niekoniecznie dobrej jakości) oraz rakietka do odbijania. Ten sposób spędzania czasu trafił również do elitarnych szkół, skąd rozprzestrzenił się na cały świat.

Dlaczego warto uprawiać squash?

Co raz więcej czasu spędzamy w pracy. Po powrocie do domu również zasiadamy przed monitorami telewizora lub komputera. Najczęściej styczność z aktywnością fizyczną mamy pokonując drogę dom-auto- praca. A co gdyby w przerwie między pracą, a domem wstąpić na trening squasha? Zdecydowanie nasze życie poprawiłoby się na lepsze. Oto kilka zalet wynikających z uprawiania squasha:

  • Redukujemy stres, który wywołany jest problemami w pracy, domu lub życiu osobistym. Gra w squasha to świetny sposób na odreagowanie codziennych niepowodzeń.
  • Regularne uprawianie squasha uczy nas samodyscypliny i utrwala zdrowy nawyk. Poprawia naszą motywację i pozytywnie wpływa na pozostałe dziedziny życia.
  • Już po miesiącu treningów, po 2 razy w tygodniu możemy zauważyć skutki w postaci: utraty kilogramów, lepszego samopoczucia, poprawy wyglądu skóry oraz bardziej umięśnionej sylwetki.
  • To super sport dla kobiet i mężczyzn. Może być okazją do przyjacielskich spotkań i rozmów.
  • To również świetna alternatywa dla osób, które chciałyby grać w tenisa, ale nie mają pary. W squasha można grać w pojedynkę.
  • Nie musisz kupować własnego sprzętu. Wystarczy, że zapiszesz się na zajęcia, gdzie możesz wypożyczyć potrzebne gadżety.
  • Osoba o wadze 80 kilogramów podczas 60 minutowego treningu w squasha spala 1008 kcal, czyli około połowę dziennego zapotrzebowania. Dla porównania przy tych samych parametrach przy grze w tenisa spalamy 672 kcal, a biegając 882 kcal.

Zasady gry w squasha?

Dla początkujących polecamy zapoznać się zasadami gry obowiązującymi w squashu. Jako pierwszą pod rozeznanie trzeba wziąć przestrzeń, po której będziemy się poruszali. Kort do squasha stanowi zamknięte pomieszczenie. Na ścianach narysowane są czerwone linie autowe. Z kolei na podłodze kortu wytycza się specjalne pola, czyli dwa kwadraty do serwowania, po jednym dla każdego zawodnika oraz dwa większe kwadraty, ograniczone liniami poprzeczną i środkową.

Mecz zaczynamy od losowania serwu. Odbywa się to poprzez kręcenie rakietą, na zasadzie podobnej do „orzeł czy reszka”. Jeden z zawodników  wybiera, którą stroną rakieta upadnie na podłogę. Zwycięzca ma prawo wyboru pola serwisowego. I tak gracz zmienia pole serwisowe po każdym zdobytym punkcie, aż do momentu utraty serwu. Wtedy przeciwnik wybiera stronę z której chce zacząć i sytuacja się powtarza.

Zawodnik musi odbijać piłkę, aby uderzyła w przednią ścianę kortu i odbiła się od podłogi nie więcej niż raz. Grę rozpoczynamy serwem. W tym celu trzeba stanąć, przynajmniej jedną nogą w kwadracie serwowym. Piłka musi w pierwszej kolejności dotknąć przedniej ściany poniżej linii autowej. Z kolei na podłodze jest miejsce, w które powinna trafić piłka, czyli duży kwadrat przeciwny do kwadratu serwowego. Jeżeli te trzy warunki są spełnione serw uznaje się za prawidłowy. Przeciwnik może stać w miejscu, gdzie swoim ustawieniem nie przeszkadza serwującemu. Dozwolone jest zagranie piłki z powierza (tzw. „volley”) zanim odbije się od parkietu. Następnie podczas gry piłka może uderzyć w dowolną liczbę ścian, ale zanim upadnie musi uderzyć w przednią ścianę.

Punkty tracimy, gdy piłka odbije się 2 razy o podłogę zanim zostanie uderzona, przekroczy dowolną linię autową oraz gdy w wyniku ustawienia zawodnika na korcie uniemożliwiamy mu odbicie piłki, gdy był na to gotowy. Gra jest rozgrywana do 11 punktów. W wyniku utraty punktu, przeciwnik otrzymuje serwis.

zasady gry w squasha

Zestaw do gry w Squasha
Kliknij i sprawdź ceny!

Taktyka gry w squasha

Podczas meczu należy zadbać o właściwe ustawienie. Dlatego warto znać kilka sztuczek technicznych. Najlepiej jest stanąć w pobliżu punktu T, który znajduje się w miejscu skrzyżowania linii poprzecznej i środkowej. Daje to możliwość szybszego manewrowania zagraniami. Gra już sama w sobie wymaga szybkiego przemieszczania się. Pamiętajmy przy tym, aby nie utrudniać partnerowi dostępu do piłki i nie narażać się na ryzyko uderzenia przez niego rakietą. Po każdym uderzeniu trzeba pamiętać o powrocie do punktu T. Potrzebny jest do tego szeroki rozstaw nóg.

Uderzając piłką w przednią ścianę trzeba celować poniżej linii serwisowej.  Powinniśmy sterować nią, aby po odbiciu od przedniej ściany odbiła się od podłogi, za polem serwisowym. Do tego sportu potrzebna jest koncentracja. Powinniśmy bacznie obserwować piłkę. To pozwoli na przyspieszenie naszej reakcji. Dodatkowo granie piłką wzdłuż bocznych ścian, blisko nich oraz zagrywanie prosto w tylny narożnik pozwoli zyskać nam na czasie. Przez to zmuszamy przeciwnika do biegania, uniemożliwiając mu skuteczne uderzenie kontratakujące.

Co jest potrzebne, żeby zacząć grę w squasha?

Jeżeli zapoznałeś się z zasadami gry w squasha to pierwszą czynność masz już za sobą. Pamiętaj, że najważniejsze to mieć chęci, a motywacja znajdzie się sama. Jak wiadomo squash to wyczerpująca dyscyplina, która wymaga kondycji i wysiłku. Dlatego, aby zacząć ją uprawiać powinieneś przygotować swoje ciało. Już przy pierwszych treningach zauważysz ile pozytywnej energii daje Tobie regularne wymachiwanie rakietą.

Rozgrzewka przed squashem i nawadnianie organizmu

         Pamiętaj, aby po wejściu na kort rozgrzać wszystkie partie mięśni. Dodatkowo musimy również rozgrzać piłkę, gdyż zimna słabo się odbija. Przychodząc na kort należy też wykonać kilka odbić w celu wyczucia przestrzeni. W trakcie rozgrzewki zawodnicy odbijają krótkie piłki pod ścianą dwa, trzy razy do siebie, a następnie podają piłkę do przeciwnika. Zanim wybierzesz się na trening nie zapomnij zabrać ze sobą wody. Podczas wysiłku następują spore jej ubytki. Z tego względu trzeba pić nie tylko po wysiłku, ale również podczas treningu lub w trakcie zawodów, gdyż brak płynów znacznie zmniejsza naszą wydolność. Dodatkowo w życiu codziennym nie zapominaj też o regularnym uzupełnianiu węglowodanów.

           Odpowiednia rozgrzewka pozwoli Tobie uniknąć kontuzji. Wpływ ma na to tez sposób i tempo gry. Powinniśmy unikać krótkiego i intensywnego wysiłku, który zastąpimy dłuższym i systematycznym treningiem. Wiadomo, że początki bywają trudne. Gra w squasha wymaga wprawy. Nie powinno się podejmować tego sportu bez przynajmniej półrocznego uprawiania treningów ogólnorozwojowych. W parze z nimi musi iść dieta umożliwiająca regenerację mięśni.  

Strój i wyposażenie do squasha

Zazwyczaj wykupując karnet w cenie mamy również koszt wypożyczenia stroju. Ważne jest, żeby podczas treningu mieć obuwie, które nie będzie rysowało, ani brudziło podłogi. Wygodne buty to ważny element każdego gracza. Muszą one umożliwiać amortyzację i komfort poruszania się. Nieodpowiednie obuwie wpłynie negatywnie na nasze stawy. Z kolei ubranie, które nakładamy na trening powinno być wygodne, przewiewne i wykonane z naturalnych materiałów umożliwiających na oddychanie dla skóry.

Kolejną kwestią jest wybór rakiety dopasowanej do naszej sylwetki. Niedoświadczeni gracze mają z tym problem. W tej kwestii powinni poradzić się trenera. Warto wiedzieć, że rakiety różnią się między sobą parametrami takimi jak: waga, wyważenie, położenie sweet pointa, czyli miejsca w rakiecie, którym uderzamy piłeczkę, aby osiągnęła największą prędkość. Na początek poleca się korzystanie z rakiet w wypożyczalni. Jak najczęstsze testowanie sprzętu pozwoli nam dopasować go do swoich potrzeb.  W parze z rakietą idzie piłeczka, która występuje w kilku rodzajach. Przede wszystkim jedne odbijają się słabiej a inne mocniej. Osobom początkującym poleca się piłeczki dobrze odbijające się od podłoża.

Zostaw odpowiedź

Twoj adres e-mail nie bedzie opublikowany.