Żylaki a sport – czy i co można ćwiczyć mając żylaki?

Żylaki są dość częstym schorzeniem, dotykającym wiele osób.  Żylaki, czyli przewlekła niewydolność żylna znacznie utrudniają życie codzienne, są też bardzo nieestetyczne. Objawem pojawienia się żylaków jest uczucie ciężkich nóg. Zazwyczaj pojawia się ono wieczorem. Aby uniknąć tego problemu należy stosować odpowiednią profilaktykę, która związana jest także z ruchem.

Powodem pojawienia się żylaków jest nadciśnienie żylne Spowodowane jest ono niewydolnością bądź niedorozwojem zastawek, które znajdują się w żyłach powierzchniowych naszych nóg. Przewlekła niewydolność żylna powstaje także wyniku zakrzepicy żył w naszych nogach.

Kto jest narażony na żylaki?

Żylaki są powszechną dolegliwością. Szacuje się, że ma je mniej więcej 20% społeczeństwa. Okazuje się, że są na nie znacznie bardziej narażone kobiety aniżeli mężczyźni. Żylaki pojawiają się też częściej u osób starszych. Mogą być uwarunkowane genetycznie. Zdarza się też, że przyczyną jest ciąża, praca w ciągłej pozycji siedzącej lub stojącej oraz nadwaga czy otyłość.

Żylaki kończyn dolnych powinny być rozpoznane przez lekarza, który przeprowadzi z pacjentem wywiad lekarski. Warto wiedzieć, że dolegliwość ta jest diagnozowana nie tylko poprzez uczucie ciężkości nóg, ale też w zaawansowanych przypadkach przez ból nóg, który ustępuje jeśli np. poleżymy z kończynami uniesionymi powyżej poziomu ciała.

Ruch pomaga w walce z żylakami

Leczenie żylaków można podzielić na kilka części. Jedną z nich jest m.in. ruch. To właśnie dzięki niemu można zapobiec niewydolności kończyn dolnych. Należy też zwrócić uwagę na stanowisko pracy – jeśli cały czas siedzimy, to warto co jakiś czas wstawać i przejść się kilka kroków, by „rozprostować nogi”. Podczas odpoczynku warto trzymać nogi np. na wałku czy piłce, by były powyżej poziomu ciała.

Najlepsze efekty przyniosą jednak regularne spacery oraz ćwiczenia.

Jaki sport dla osób mających żylaki?

Jeśli zmagamy się z żylakami, to niestety nie każdy sport jest dla nas wskazany. W walce z taką dolegliwością pomoże np. pływanie oraz różnego rodzaju sporty wodne. Gdy jesteśmy w wodzie – działa ona na nasze nogi jak opatrunek uciskowy. Dlatego warto ćwiczyć na basenie, wachlarz możliwości jest dość duży – można się zdecydować nie tylko na zwykłe pływanie, ale i aquajogging czy aquaaerobik. Co ciekawe, jeśli pływamy na większych głębokościach, to ucisk na nogi jest większy, więc i efekt jest lepszy. Zrezygnować należy jednak z jacuzzi, które podrażnia żyły (wysoka temperatura woda jest niewskazana), co może być późniejszą przyczyną wystąpienia zapalenia żył.

f-bingo-zielony-zel-na-zylaki-i-ciezkie-nogi-500ml

Preparaty na żylaki
Kliknij i sprawdź ceny!

Osobom mającym problemy z żyłami polecany jest też aerobik i fitness. Wówczas pracują nogi (oraz inne części naszego ciała). Można też skorzystać z zajęć tanecznych, dużą popularnością cieszy się np. zumba.

Polecana jest też jazda na rowerze, która sprawia, że silnie pracują nasze łydki. Dzięki temu nie dochodzi do wstecznego przepływu krwi w nogach. Należy mieć jednak świadomość, że osoby z żylakami powinny zrezygnować z uprawiania tego sportu wyczynowo.

Mając żylaki można też wykonywać kilka prostych ćwiczeń samemu w domu. Warto podczas siedzenia podnosić nogi na przemian – na palcach i piętach. Wskazana jest każda aktywność dotycząca pracy nóg.

Tych sportów należy unikać

Osoby z niewydolnością żylną powinny się wystrzegać sportów siłowych. Mogą one bowiem zbyt mocno obciążać nasze kończyny dolne i spowodują odwrotny efekt od zamierzonego. Nie wskazane są też niektóre sporty zimowe np. narciarstwo, snowboard oraz saneczkarstwo. Mający problemy z żyłami powinni też zrezygnować z boksu, surfingu, piłki nożnej oraz różnego rodzaju sportów zespołowych – mogą sprawić, że nabawimy się kontuzji, a wtedy będziemy unieruchomieni na dłużej, co nie jest wskazane przy żylakach.

Zostaw odpowiedź

Twoj adres e-mail nie bedzie opublikowany.