Jak dobrać dętkę rowerową? Garść porad zakupowych

Koła to najważniejsza część każdego roweru. Bez dobrego ogumienia i prawidłowej geometrii nie zajedziesz daleko. Spora część kolarzy przywiązuje do sprawności swoich dwóch kółek niewiele uwagi, podczas gdy regularna wymiana zużytych lub niesprawnych części koła może odwdzięczyć się wspaniałym komfortem jazdy oraz podwyższeniem standardu bezpieczeństwa. Chcesz na ten temat wiedzieć więcej? Już mówimy co i jak.

Jak zbudowane jest koło rowerowe i gdzie znajduje się dętka?

Niewymienne części budowy koła to:

  • piasta, łącząca koło z resztą roweru;
  • szprychy, łączące piastę i obręcz koła;
  • obręcz, która ma bezpośredni kontakt z ogumieniem.

Do części wymiennych zaliczamy takie elementy, jak opona, która ma styczność z podłożem oraz wypełniająca ją dętka rowerowa.

Sposobów na konfigurację kół jest wiele i nie ma jednej właściwej odpowiedzi na pytanie, który z nich jest najwłaściwszy. Istnieją opony niewymagające użycia dętki, czyli tzw. opony bezdętkowe, opony clincher zawsze stosowane z montażem dętki oraz szytki — opony z wbudowaną dętką.

W jaki sposób dowiedzieć się, którego rodzaju dętki potrzebujesz?

W tej części nie będziemy zajmować się już oponą bezdętkową ani szytką — w jej przypadku dętkę wymieniamy wraz z całą otaczającą ją oponą. Pozostaje nam jedynie clincher wymagający starannego doboru dętki.

Jedyne potrzebne nam do tego dane to rozmiar koła zwyczajowo podawany w calach, szerokość opony i rodzaj wentyla. Wiedza na temat średnicy twojego koła przeniesie cię wprost do regału dętek rowerowych 26, 27.5, 28, 29 – zależnie od posiadanego sprzętu. Z kolei informację na temat wymiarów opony znajdziesz na jej bocznej ściance.

Następnie zwróć uwagę na wymagany typ wentyla. W obręczy koła znajdziesz otwór, którego średnica podpowie ci, czego konkretnie szukać w sklepie rowerowym.

  • Jeżeli średnica otworu to 6,5 mm — bez wahania wybierz wentyl francuski, nazywany również presta wentylem.
  • Dwie pozostałe możliwości dotyczą otworu o średnicy 8,5 mm:
  1.  schrader, znany także jako wentyl samochodowy, pozwoli ci na pompowanie powietrza do kół na każdej stacji benzynowej;
  2. wentyl angielski, którego alternatywna nazwa brzmi dunlop, to niezwykle prosta i stabilna konstrukcja minimalizująca ryzyko uszkodzeń mechanicznych.

Awarie w trasie? Są na to sposoby!

Naszą pierwszą poradę można scharakteryzować za pomocą starego porzekadła: przezorny zawsze ubezpieczony. Mając na uwadze wysokie ryzyko związane z możliwością przebicia opony oraz dętki, warto zawsze mieć ze sobą zestaw naprawczy oraz pompkę rowerową. Jeśli jesteś cyklistą ze skłonnością do wybierania dalekich tras, powinieneś sprawić sobie podstawowy set, który może zabezpieczyć twój powrót do domu w razie awaryjnej sytuacji.

Alternatywą dla tych, którzy nie czują się komfortowo w roli mechanika, producenci przygotowali udogodnienie w postaci dętki antyprzebiciowej. Klasyczna dętka rowerowa antyprzebiciowa jest wykonana z gumy o znacznie większej grubości niż klasyczna. Podczas gdy na oponie mogą być obecne liczne uszkodzenia, dętka ta zachowuje pełną integralność. Jest ona jednak znacznie cięższa od dętek standardowych, co spowalnia ruch koła, eliminując stosowanie jej w jeździe sportowej. Na rynku dostępne są także samouszczelniające dętki z płynem, który w razie niewielkich uszkodzeń siłą odśrodkową wypychany jest w miejsce przebicia, tym samym zasklepiając je przy bardzo małej utracie ciśnienia powietrza.

Teraz możesz już śmiało zdecydować, który rodzaj dętki dobierzesz do swoich opon. Powodzenia na trasie!

Zostaw odpowiedź