Jak jeździć na rowerach BMX? Triki i rady

Jazda na rowerach BMX (ang. bicykle motocross) ma swoje początki w Stanach Zjednoczonych lat siedemdziesiątych. Mowa tu o jeździe na rowerach z 20 lub 24 calowymi kołami i uproszczonej budowie (bez przerzutek) po specjalnie przygotowanym torze lub miejskiej dżungli. Do Polski moda na ten rodzaj kolarstwa zawitała dość późno jednak znalazła szerokie rzesze zwolenników. Jak wybrać rower BMX? Jak zacząć przygodę z jazdą wyczynową? Od jakich trików zacząć naukę? Odpowiedzi na te pytania znajdziesz w naszym dzisiejszym artykule!

Pomoc z nieoczekiwanego źródła

Z każdym rokiem, na naszym rynku pojawiają się coraz to nowe modele rowerów BMX. Każdy z nich ma inną geometrię, inny model budowy oraz stworzony jest z innych materiałów. Jak rozeznać się w tym wszystkim? Okazuje się, że pomocny będzie Youtube! To nie żart- wystarczy wpisać kilka haseł, zapoznać się z kilkoma filmikami i dużo łatwiej podejmiemy decyzję o wyborze roweru. Dzięki pomocy tej popularnej strony z filmikami, zobaczymy jaki rodzaj jazdy (a więc i roweru) najbardziej nam się podoba. Hasła do wpisania w wyszukiwarce to: skatepark bmx, flatland bmx, dirt bmx oraz street bmx.

Kasa nie gra roli

Oczywiście nagłówek jest żartem. Jak w większości dyscyplin sportowych, tak i tutaj, najdroższy sprzęt wcale nie oznacza najlepszego. Już w żadnym wypadku najlepszego dla nas.

Po rozpoznaniu kilku typów jazdy i modeli rowerów, warto zastanowić się, jaki budżet jesteśmy w stanie przeznaczyć na zakup roweru? Nie warto tu za bardzo oszczędzać, ponieważ możemy szybko pożałować skąpstwa.

Przede wszystkim należy pamiętać, że BMX to rowery wyczynowe. Skoki, grindy i lądowania to chleb powszedni, jednak nie zawsze będziemy lądować poprawnie i nie każdy trik od razu nam wyjdzie.

Prostota

BMX-y to rowery o wyjątkowo prostej budowie. Należy jednak pamiętać, że technologia użyta do ich produkcji nie jest wcale taka prosta. Aby zapewnić odpowiednią wytrzymałość częściom, wszystkie podzespoły budowane są z coraz lepszych materiałów oraz poddawane są coraz bardziej wymyślnym i zaawansowanym testom. Wszystko to zapewnia lepszą wytrzymałość i żywotność roweru. Jest tez odpowiedzią na pytanie, dlaczego te rowery tak dużo kosztują.

Jaki rozmiar BMX wybrać?

W przeciwieństwie do rowerów MTB, rozmiar rowerów BMX określa długością górnej rury (a nie długoścć rury podsiodłowej). Warto zauważyć, że współcześnie rama o rozmiarze 21,25 cali może być tak samo zwrotna jak 20 calowa rama. Wszystko zależy nie od długości lecz od kilku innych parametrów ramy. Dlatego początkujący rider nie powinien się bać zakupu rowerów z dłuższą ramą, ponieważ taka konstrukcja BMX-a daje nam zdecydowanie więcej miejsca z przodu na niektóre triki (takie jak: no footer can-can, bar spiny czy też x-upy).

Bezpieczeństwo jazdy

Po pierwsze ochraniacze. Zanim przejdziemy do opisu wykonania pierwszych trików chcemy zadbać o Twoje bezpieczeństwo. Początki nigdy nie są łatwe, jednak jeżdżąc wyczynowo są tez niebezpieczne. Bunny hop może skoczyć się upadkiem na twarz, a dzięki crankflipowi możesz stać się posiadaczem kilku dodatkowych dziur w nodze. Bezpieczeństwo ponad wszystko.

bmx

Największy wybór rowerów BMX
Kliknij i sprawdź najniższe ceny!

Pierwsze triki i dlaczego nie wychodzą

Omówimy pokrótce błędy w podstawowych trikach. Warto rozpocząć naukę właśnie od tych akrobacji, są one  świetnym materiałem wyjściowym dla bardziej skomplikowanych ewolucji. Warto obejrzeć ich wykonanie na amatorskich nagraniach zamieszczonych na stronie youtube.

Bunny hop

Podczas wykonywania tego triku na płaskiej powierzchni nie powinno Ci się stać nic złego. Oczywiście są wyjątki. Zawsze istnieje możliwość złego wylądowania, przez co Rider może przechylić się na boki. Można również za mocno poderwać przód lub tył, co równa się jednej z dwóch rzeczy- albo oznacza twarde lądowanie, albo też przekoziołkowanie nad kierownicę.

Jednak wykonanie tego trick z przeszkodą może dać bardziej spektakularne oraz bolesne efekty. Najczęściej niedoświadczony Rider nie jest w stanie doskoczyć do przeszkody przez co uderza w nią z dość dużym impetem, co zazwyczaj kończy się upadkiem.

Pamiętaj aby nie zjeżdżać z przeszkody a zeskoczyć z niej. Poderwij przednie koło tuz nad krawędzią, a nie będziesz miał problemu z twardym lądowaniem.

Wheelie i manual

Warto pamiętać, aby nie ćwiczyć tych akrobacji na mocno ubitym piasku ponieważ upadek na plecy może być naprawdę bolesny. Mniejsza prędkość umożliwi nam w miarę miękkie lądowanie. Pamiętaj też, aby nie opuszczać kierownicy zbyt energicznie, ponieważ może Cię za sobą „pociągnąć”.

Crankflip

Jeśli nie chcesz mieć dodatkowych otworów w ciele, ćwicząc ten trik musisz mieć ochraniacze. Jeśli nie masz problemu z utrzymaniem równowagi, nie potłuczesz się zbyt mocno wykonując ten trik.

Dlaczego nie wychodzi?

Powodów przez które nie wychodzą nam triki może być co najmniej kilka. Najczęściej winę ponosi:

  • złe wykonywanie, aby mieć pewność, że dobrze wykonujesz dany trik obejrzyj kilkukrotnie filmik instruktażowy lub zapytaj o radę bardziej doświadczonego ridera;
  • niedokładność oraz barak chęci- jeśli czujesz się zniechęcony i to odbiera Ci frajdę z jazdy i uniemożliwia wykonanie trików, rada jest jedna- odpocznij. Odłóż na jakiś czas BMX-a i naładuj akumulatory na dalsze szaleństwa;
  • bariera psychiczna- niestety tu nie ma innej rady niż się przełamać. Nawet jeśli trik nie wyjdzie Ci sto razy, to za sto pierwszym przełamiesz się i już nigdy nie poczujesz duszącej Cie blokady.

Jazda na BMX-ach to świetna zabawa, która rozwija koordynację ruchową oraz dostarcza pokaźne dawki adrenaliny. Triki, ewolucje, hopki- to wszystko i jeszcze więcej czeka na Ciebie jeżeli tylko się odważysz. Najważniejsze to nie poddawać się mimo początkowych trudności. Później będzie tylko lepiej!

Zostaw odpowiedź