Manetki rowerowe – jak o nie dbać
Pierwsze oznaki ciepły dni wiosennych to dla wielu z nas powrót na dwa kółka. Jak podaje badanie CBOS z 2013 roku jazda na rowerze jest to ulubiony rodzaj aktywności aż 51% Polaków. Warto zatem przed rozpoczęciem aktywnego sezonu sprawdzić czy wszystko w naszym jednośladzie działa sprawnie.
Manetki rowerowe – co to jest i dlaczego tak są ważne?
Jednym z takich elementów, które będą wpływały na komfort, ale przede wszystkim na bezpieczeństwo jazdy są manetki rowerowe. Manetki rowerowe pozwalają na sterowanie przerzutkami, przekładnią oraz hamulcami i stanowią ważny element układu napędowego. Dzieję się tak dzięki puszczaniu i wyciąganiu linki sterującej, przymocowanej do przekładni lub przerzutek. Ruch ten ma wpływ na zachowanie łańcucha, który przemieszcza się pomiędzy zębatkami. Właściwie dobrane i w pełni sprawne manetki rowerowe są gwarantem dobrze działającego napędu i bezproblemowej zmiany biegów. Te wysokiej jakości zapewnią większą efektywność jazdy i zminimalizują kłopoty ze sterownością hamulców, które mogłoby stanowić niebezpieczeństwo.
Rodzaje manetek rowerowych
Możemy je podzielić na dwa rodzaje: obrotowe, w których cała konstrukcja umieszczona jest w rączce od kierownicy, oraz na dźwigniowe, zwane też cynglowymi, w których zmiana biegów następuje w wyniku zmiany przełożeń za pomocą dźwigienek. Istotną zaletą wersji dźwigniowych jest dynamiczna i łatwa zmiana biegów, dzięki usytuowaniu manetek przy rączkach kierownicy, manetki obrotowe zaś cechują się wysoką odpornością na uszkodzenia. Do wad manetek dźwigniowych można zaliczyć niższą odporność na uszkodzenia, szczególnie w przypadku modeli z niższej półki cenowej, manetki obrotowe zaś zwiększają grubość kierownicy i wymagają użycia większej siły podczas zmiany biegu. Podczas wyboru odpowiednich manetek warto zastanowić się nad wyborem ilości przełożeń, zarówno z przodu, jak i z tyłu roweru.
Jak dbać o manetki rowerowe, aby służyły nam latami?
Głównym czynnikiem, który wpłynie na wydajność zmiany biegów jest czystość i smarowanie manetek. Pod koniec sezonu rowerowego warto elementy napędowe starannie przetrzeć wilgotną szmatką, osuszyć i zakonserwować smarem. Z silnymi zabrudzeniami w postaci smarów lub smoły poradzi sobie środek czyszczący zawierający w składzie rozpuszczalnik – tzw. odtłuszczacz. Pierwszym krokiem powinno być odciągniecie gumowej obudowy manetki, aby odsłonić cały mechanizm zmiany biegów i zaaplikowanie odtłuszczacza. Aby manetka rowerowa działała cicho, szybko i niezawodnie warto, po dokładnym jej oczyszczeniu, spryskać obficie jej wnętrze specjalnym olejem w formie aerozolu.
Warto tę czynność powtórzyć przy zmianie biegów, aby mieć pewność, że wszystkie manetki zostały nasmarowane. W celu zwiększenia płynności zmiany biegów i zminimalizowaniu gromadzenia się brudu, dobrą praktyką jest, aby nałożyć niewielką ilość smaru na wszelkie ruchome wewnętrzne części przed zakryciem manetki gumową osłoną. Hamulce powinny być odpowiednio wyregulowane, w przeciwnym razie manetki mogą dotykać kierownicy. Kolejnym ważnym elementem który wpływa na prawidłową pracę i żywotność manetek rowerowych jest stan łańcucha. Warto sprawdzić jakie ma wyciągnięcie i czy nie tworzą się tzw. „zęby rekina”, które niosą za sobą konieczność wymiany tarcz i kasety. Zniszczona kaseta może powodować nieprawidłowości w zmianie biegów i gorszą pracę samego napędu. Dodatkowo warto dbać o odpowiednią linię łańcucha, unikać jego krzyżowania, które może prowadzić do szybszego ścierania się zębów.