Dieta wegańska pełna kontrowersji – produkty, zdrowie, efekty diety

Dieta wegańska nigdy nie była stricte dietą w dzisiejszym, głównie odchudzającym rozumieniu. Dieta wegańska to mocno sprecyzowany sposób odżywiania a przede wszystkim określona filozofia życia. W swoich założeniach wyklucza ona całkowicie wykorzystywanie oraz okrucieństwo wobec zwierząt. Weganin to osoba, która odżywia się przede wszystkim produktami roślinnymi, wyłączając z diety mięso, drób, ryby i wszelkie pokarmy pochodzące od zwierząt.

Wegetarianizm a weganizm

Wegetarianie wyłączają ze swojej diety większość produktów odzwierzęcych, natomiast weganie pozbawiają swoją dietę całkowicie produktów pochodzących od zwierząt. Tak jak wegetarianizm wcale nie gwarantuje szczupłej sylwetki, tak trudno wyobrazić sobie miłośnika diety wegańskiej o obfitych kształtach. Z pewnością produktem ubocznym weganizmu jest spadek wagi i to stały. Dieta wegańska pomaga również w zwalczaniu wielu cywilizacyjnych chorób, jednak jak każda dieta nie jest  remedium na wszystko.

Dieta wegańska, zasady

Filozofia weganizmu zezwala na spożycie wyłącznie produktów pochodzenia roślinnego. Piramida żywieniowa dla wegan wygląda następująco:

  • najniższy poziom piramidy to: wszelkie zboża, owoce, warzywa
  • średni poziom piramidy to: rośliny strączkowe, rośliny oleiste, glony morskie, grzyby, orzechy, mleko roślinne, tofu
  • najwyższy poziom piramidy to: cukier, (miód), kawa, herbata

Weganin powinien jeść potrawy przede wszystkim na surowo, ewentualnie może je gotować, jednak przy tym sposobie odżywiania ubytki witamin czy minerałów, jakie powstają podczas obróbki termicznej, mogą przynieść wyraźne szkody. Właściwie dieta wegańska wydaje się być optymalna z punktu widzenia dostarczania organizmowi witamin i mikroelementów. Owoce i warzywa wzmacniają układ odpornościowy, chronią przed infekcjami, dostarczają antyoksydantów, ale przede wszystkim mnóstwo potasu, fosforu, magnezu czy żelaza.

Produkty zbożowe dostarczają mnóstwo cennego białka i niezbędnego błonnika. I to zawsze na tym punkcie powstają wszelkie spory pomiędzy wyznawcami diety a jej przeciwnikami. Spór dotyczy właśnie jakości białka, czy lepsze jest białko zwierzęce czy roślinne? W przypadku wielu składników porównuje się tę samą ilość produktu z jego zawartością białka. Na przykład pestki dyni posiadają nieco więcej białka niż ta sama ilość wołowiny, soja zawiera więcej białka niż mieści się w tej samej masie mięsa z kurczaka. Przy czym mięso zawiera jeszcze szkodliwe tłuszcze, a rośliny dodatkowe mikroelementy.

Dieta wegańska, dieta odchudzająca

Produktem ubocznym diety wegańskiej jest utrata masy ciała. Niska kaloryczność potraw, lekkość ich trawienia przez organizm sprawia, że utrata wagi będzie naprawdę widoczna. Przechodząc na dietę wegańską traci się ok. 1 kg tygodniowo. Dzieje się tak przede wszystkim za sprawą wszechobecnego błonnika, który usprawnia pracę jelit poprzez poprawę perystaltyki i tempa samego trawienia. Jednocześnie zawarty w pokarmach błonnik pęcznieje w żołądku powodując uczucie sytości. Skutkiem jedzenia pożywienia o wysokiej zawartości błonnika będzie obniżenia poziomu cholesterolu we krwi oraz również pośrednio, ochrona organizmu przed chorobami nowotworowymi, szczególnie jelita grubego.

Dieta wegańska zdrowa/niezdrowa

Nawet przeciwnicy diety wegańskiej przyznają, że chroni ona przed:

  • otyłością
  • nadciśnieniem tętniczym
  • chorobami układu krążenia
  • cukrzycą
  • chorobami nowotworowymi
  • kamicą żółciową
  • zaparciami
  • hemoroidami
  • próchnicą zębów

Jednak, aby ściśle poddać się diecie wegańskiej trzeba dysponować obszerną wiedzą na temat odżywiania. Gdy na weganizm przechodzi osoba nieposiadająca wystarczającej wiedzy na temat zdrowego odżywiania istnieje duże prawdopodobieństwo, że prędzej czy później nastąpią niepożądane efekty. Nieprawidłowo skomponowane posiłki będą prowadzić do niedoborów energetycznych, a przede wszystkim do wystąpienia braków białka, witamin z grupy B, wapnia, żelaza czy cynku. Nieprawidłowo prowadzona dieta wegańska może doprowadzić do wielu chorób:

  • anemii
  • krzywicy
  • osteoporozy
  • zaburzeń tarczycy
  • zaburzeń miesiączkowania
  • biegunek
  • zaburzeń neurologicznych

Częstym błędem nowych uczestników diety jest skupienie się wyłącznie na niejedzeniu mięsa i produktów pochodzenia zwierzęcego. Powoduje to w krótkim czasie ograniczenie diety do kilku produktów. Tymczasem dieta wegańska wymaga tym bardziej urozmaiconych i odpowiednio skomponowanych posiłków, by codziennie dostarczać organizmowi niezbędną ilość składników odżywczych. Dieta wegańska musi być:

  • urozmaicona
  • odpowiednio zbilansowana
  • pełnowartościowa każdego dnia

Produkty wegańskie
Kliknij i sprawdź ceny!

Dlatego zdaniem specjalistów od żywienia utrzymanie powyższych cech dla każdego dnia diety jest niemożliwe bez szerokiej wiedzy. Jest to szczególnie ważne, gdy do rodzinnej diety wegańskiej włącza się dzieci. Pochopne lub nieumiejętne pozbawienie dzieci wielu składników odżywczych może prowadzić do upośledzenia zarówno fizycznego jak i psychicznego dziecka. Warto o tym pamiętać, decydując się na tak drastyczne kroki.

O tym, że dieta wegańska nie jest dla każdego przekonują wypowiedzi wielu osób, które w ślad za modą zdecydowały się na zastosowanie tej diety u siebie. Nawet po kilku miesiącach jej przestrzegania lub po jeszcze dłuższym czasie, wracają do jedzenia mięsa z uwagi na stan zdrowia i negatywne zmiany, jakie zaszły w organizmie. Dlatego przechodzenie na dietę wegańską powinno być prowadzone pod kontrolą lekarza.

Weganie nie jedzą produktów pochodzenia zwierzęcego

To oczywiste, a jednak weganie są dowodem na to, że jedzenie mięsa i produktów pochodzenia zwierzęcego wcale nie jest niezbędne do życia. Można doskonale funkcjonować, być pełnym energii i zdrowia bez jedzenia zwierząt.

 

Zostaw odpowiedź

Twoj adres e-mail nie bedzie opublikowany.