Ćwiczenia oddechowe – oczyszczanie, odporność, odkwaszanie, koncentracja, stres

Wszyscy oddychamy przez cały czas, ale czy robimy to właściwie? Sposób w jaki oddychamy może wpływać na samopoczucie fizyczne i psychiczne. Właściwe oddychanie może zmniejszyć poziom stresu, poprawić wydajność podczas treningów oraz wzmocnić odporność na infekcje i choroby. Zły oddech może prowadzić do ataków paniki, a nawet stanów takich jak bezsenność i depresja.

Dlaczego prawidłowe oddychanie i ćwiczenia oddechowe są tak ważne

Prawidłowe oddychanie w tym ćwiczenia oddechowe oznacza, że nasz organizm otrzymuje odpowiednią ilość tlenu, uzupełniając nasz mózg i inne ważne narządy podstawowymi składnikami odżywczymi. Jeśli nie oddychamy prawidłowo, nasze ciało może zostać niedotlenione, co prowadzi do wielu chorób jak również do zakwaszenia organizmu. Nieprawidłowe oddychanie może również wpływać na poziom dwutlenku węgla we krwi.

Jak wykonywać ćwiczenia oddechowe

Aby wykorzystać naszą pełną pojemność płuc, powinniśmy oddychać przeponą. Świetną wskazówką jest obserwowanie, jak oddychają dzieci. Ich brzuszki poruszają się w górę i w dół podczas oddychania. Możemy spróbować wziąć głęboki wdech i poczuć, jak rozszerza się nasz brzuch, nie pozwalając, by klatka piersiowa podniosła się. Nauczymy w ten sposób korzystania z przepony i głębokiego oddychania. Możemy ćwiczyć w ten sposób:

  • Leżąc płasko na plecach na łóżku lub kanapie.
  • Kładąc jedną rękę na brzuchu, a drugą na klatce piersiowej.
  • Bierzemy głęboki wdech i wypychamy brzuch do góry.
  • Staramy się ograniczyć ruchy klatki piersiowej do minimum, aby skoncentrować się na głębokim oddychaniu.

Ćwiczenia oddechowe pomogą nam zachować głęboki sen

Jeśli mamy kłopoty z zasypianiem, możemy lepiej liczyć oddechy niż owce.  Po prostu wydychajmy powietrze przez usta, następnie wdychajmy przez nos, licząc do 4. Wstrzymując oddech liczymy znowu do 4 i wypuszczamy licząc do ośmiu. Ta technika ta rozluźni przywspółczulny układ nerwowy (system odpoczynku) i pomoże uspokoić się, dzięki czemu będziemy mogli łatwiej i szybciej zasnąć. Ponieważ sen jest absolutnie niezbędny dla zdrowego stylu życia, należy robić wszystko, co możliwe, aby był możliwie jak najlepszy. Nauka oddychania jest jednym z ważnych aspektów.

Ćwiczenia oddechowe jako afrodyzjak

Oddychanie przez nos może pomóc w rozgrzaniu sypialni, działając jak naturalny afrodyzjak. Oddychanie nosem wytwarza tlenek azotu w jamie nosowej i pomaga w otwieraniu naczyń krwionośnych, co zwiększa przepływ krwi, a to z kolei poprawia libido. Jeśli to nas nie przekonuje, spróbujmy oddychać przez nos i sprawdzić, jak to działa. Po części jest to również spowodowane umiejętnością redukcji stresu przez ćwiczenia oddechowe. Wiadomo, że stres nie jest sprzymierzeńcem seksualności. Głębokie oddychanie pomaga skupić się ponownie na chwili obecnej.

Ćwiczenia oddechowe pomagają w koncentracji

Jeśli czujemy się zmęczeni lub po prostu nie możemy skoncentrować się na wyraźnie określonych celach, warto sprawdzić oddech. Jeśli oddychamy zbyt szybko (z powodu stresu lub innych czynników), możemy mieć zaburzoną równowagę tlenu i dwutlenku węgla w organizmie. Może to wpłynąć na zdolność do jasnego myślenia i koncentracji. Szybkie, płytkie oddychanie jest powszechne u osób z lękiem, szczególnie przed atakiem paniki i podczas niego. Chociaż płytki oddech może nie prowadzić bezpośrednio do ataku paniki, może sprawić, że poczujemy się bardziej zestresowani. Spowolnienie i pogłębienie oddechu mogą działać odwrotnie – ma działanie uspokajające.

Ćwiczenia oddechowe pomagają w utrzymaniu zdrowej skóry

Jeśli oddychamy w taki sposób, że nie dostarczamy wystarczającej ilości tlenu organizmowi, może to spowodować wypryski, przebarwienia i inne oznaki niezdrowej skóry. Dzieje się tak dlatego, że skóra nie otrzymuje wystarczającej ilości krwi bogatej w tlen, przez co wygląda na nie odżywioną. Nauka prawidłowego oddychania jest również niezbędna do maksymalnego wykorzystania treningu. To bardzo ważna sprawa, ponieważ wiadomo, że ćwiczenia fizyczne są jednym z fundamentów zdrowego stylu życia.

Ćwiczenia oddechowe a poziom odczuwania bólu

Istnieją teorie, które sugerują, że nieprawidłowy oddech może prowadzić do bólu w klatce piersiowej, bólów głowy, karku i bólu w górnej części pleców. Może to wynikać z tego, że klatka piersiowa i mięśnie górnej części ciała muszą pracować zbyt ciężko, jeśli nie angażujemy w oddychanie przepony.  Tak więc, jeśli regularnie odczuwamy ból w klatce piersiowej, ból pleców lub któryś z wymienionych rodzajów bólu, ale nie udało nam się znaleźć przyczyny, oddech może być jedną z kilku rzeczy do rozważenia. Ból może być niezwykle wyniszczający. Niezależnie od tego, czy jest to ból głowy, ból pleców, czy ból zęba, gdy odczuwamy ból, mamy tendencję do wstrzymywania oddechu, rozpoczynania płytkiego oddychania i napinania. Pozwalając sobie świadomie oddychać głębiej, ciało rozluźnia się, a napięcie z nim związane zostaje uwolnione.

Ćwiczenia oddechowe sposobem alkalizowania organizmu

Głębokie natlenianie organizmu jest jednym z najskuteczniejszych sposobów alkalizowania ciała. Zbyt szybkie oddychanie może powodować nierównowagę pH poprzez stymulowanie układu nerwowego do uwalniania zbyt wielu hormonów stresu, powodując nadmierną reakcję na stres. Z drugiej strony, płytki oddech może również powodować brak równowagi, pozostawiając pozbawiony ciała tlen i pozostawiając nadmierne ilości dwutlenku węgla we krwi, co z kolei prowadzi do zakwaszenia organizmu. Dlatego głębokie oddychanie przeponowe zapewnia nam prawidłową równowagę pH. Przyjmowanie pełnych oddechów, które wypełniają brzuch, zwiększa spożycie tlenu, które oczyszcza organizm na poziomie komórkowym, poprawiając trawienie poprzez obniżanie hormonów stresu. Po prostu należy wykonywać ćwiczenia oddechowe, wypełniające dolną część płuc Zaledwie kilka minut ćwiczeń każdego ranka lub podczas treningu pomoże nam utrzymać organizm w jego lekko zasadowym stanie.

Ćwiczenia oddechowe wspomagają układ limfatyczny

Jednym z głównych powodów, dla których ćwiczenia oddechowe przynoszą wiele korzyści dla zdrowia, jest fakt, że połączone działanie płuc, przepony i klatki piersiowej działa jak pompa dla układu limfatycznego. Układ limfatyczny jest często określany jako system oczyszczania organizmu. Oczyszcza on organizm z niepotrzebnych, a nawet szkodliwych produktów metabolicznych. Ciało ludzkie zawiera dwa razy więcej limfy niż krwi. Ale w przeciwieństwie do układu krążenia, któremu w praca pomaga serce aby utrzymać przepływ krwi, układ limfatyczny nie posiada pompy do przepychania płynów limfatycznych w organizmie. Opiera się jedynie na naszym oddechu i ruchu, aby spełniać funkcję oczyszczania i chronić komórki poprzez usuwanie szkodliwych substancji. Gdyby ruch limfy zatrzymał się całkowicie umarlibyśmy z powodu otrucia. Ćwiczenia oddechowe wspomagają ruch mięśni wymagany przez układ limfatyczny do efektywnego krążenia płynu limfatycznego. Prawidłowo działający system limfatyczny wspiera każdy inny system w organizmie, w tym układ odpornościowy, trawienny, detoksykacyjny i nerwowy.

Zostaw odpowiedź

Twoj adres e-mail nie bedzie opublikowany.