Daktyle – poznaj ich właściwości, korzyści oraz przeciwwskazania

Gdy byliśmy dziećmi, nasi rodzice częstowali nas słodyczami chcąc pochwalić nas za to, że grzecznie się zachowywaliśmy lub spełniliśmy ich oczekiwania. Słodycze towarzyszyły też im w chwilach odpoczynku przy kawie lub podczas biesiad rodzinnych. Nic więc dziwnego, że jako dorosłe osoby, łakniemy słodyczy celem przywołania przyjemnych wspomnień i poprawienia sobie nastroju. Niestety słodycze dostępne w sklepach, chociaż mają smak naszego dzieciństwa, to jednak jedzone w nadmiarze sieją spustoszenie w naszych organizmach. Nie dość, że nie mają w sobie żadnych składników, które sprawiłyby, że nasz organizm funkcjonowałby lepiej, to zamiast tego ich skład to często same konserwanty, barwniki i tłuszcze trans. A jak wiadomo, są to dodatki, których lepiej unikać jeżeli chcemy się cieszyć zdrowiem do późnej starości. Istnieją jednak produkty o słodkim smaku, które nie tylko cieszą podniebienie, ale także mogą przyczynić się do tego, że nasz organizm dostanie takiej ilości witamin i innych składników mineralnych, dzięki którym jakość naszego życia znacznie się podniesie. Jednym z takich pokarmów, których jedzenie dostarcza nam mnóstwa korzyści, są daktyle.

Daktyle – co powinniśmy o nich wiedzieć ?

Daktyle to owoce palmy, która uprawiana jest w południowo-zachodniej Azji, północnej Afryce i na południu Stanów Zjednoczonych. Palmy daktylowca mogą osiągać wysokość nawet do 25 metrów. Ciekawostką jest to, że zazwyczaj daktyli nie poddaje się procesowi suszenia. Po prostu zostawia się je na palmie, aż same wyschną. W Polsce to właśnie suszone daktyle są najłatwiej dostępne i najpopularniejsze.

Mało kto wie, że możemy wyróżnić trzy typy daktyli: twarde, półtwarde i miękkie. Twarde daktyle zazwyczaj mielone są na mąkę, z której później wytwarza się chleb. Półtwarde daktyle najczęściej zjada się na surowo. Z kolei z miękkich daktyli uzyskuje się miód daktylowy. Ze względu na ilość korzyści jakich dostarcza nam spożywanie daktyli, w krajach arabskich daktylowce nazywane są „drzewem życia” .

Korzyści z jedzenia daktyli

Oprócz niepowtarzalnego smaku, daktyle wszechstronnie i pozytywnie wpływają na organizm. Dzieje się tak dlatego, że są one bardzo dobrym źródłem witaminy B ( B1, B2, B3, B5, B6, kwas foliowy) oraz składników mineralnych, takich jak: magnez, potas, żelazo, selen, wapń, cynk, fosfor, kobalt, mangan. Ze względu na dużą ilość kwasu foliowego, są one polecane kobietom w ciąży. Stanowią też bardzo smaczną i szybko pobudzającą przekąskę, dlatego powinny je spożywać osoby systematycznie uprawiające jakikolwiek sport. Poniżej najważniejsze powody, dla których daktyle powinny częściej gościć w naszych posiłkach:

  • dodają energii – zawierają w sobie wiele cukrów prostych, które mogą stanowić alternatywę dla kolejnego kubka kawy. Są też idealną przekąską przed wybraniem się na siłownię;
  • wspomagają trawienie – daktyle posiadają mnóstwo błonnika, który istotnie wpływa na komfort trawienia. Daktyle mogą być lekarstwem na męczące nas zaparcia;
  • zwiększają odporność – daktyle zawierają w sobie wiele antyoksydantów, które wspomagają pracę naszego układu odpornościowego.Warto też sięgać po nie w czasie choroby, gdyż zawierają w sobie składniki działające podobnie jak aspiryna;
  • wzmacniają kości i zęby – dostarczają nam wapnia, boru i manganu;
  • uzupełniają poziom żelaza we krwi – owoce te zawierają w sobie dużo żelaza, dlatego osoby, które cierpią na jego niedobór, powinny zainteresować się włączeniem daktyli do swojej diety;
  • pomagają utrzymać zdrowe serce – dzięki zawartemu w daktylach magnezowi i potasowi, obniża się ciśnienie krwi;
  • łagodzą reakcje alergiczne – jako jedne z nielicznych owoców, daktyle zawierają w sobie siarkę, która pomoże zniwelować reakcje alergiczne;
  • poprawiają widzenie – dzięki zawartej w daktylach luteinie, wyostrza się wzrok;
  • poprawiają nastrój – daktyle zawierają w sobie tryptofan. Jest to aminokwas, dzięki któremu wytwarza się serotonina, a serotonina jak wiadomo ma istotny wpływ na poprawę naszego nastroju;
  • wspomagają proces odkwaszania organizmu – daktyle mają działanie zasadotwórcze (alkalizujące).

Przeciwskazania do spożywania daktyli

  • niektóre problemy żołądkowe – z daktyli powinny zrezygnować osoby, które męczą wzdęcia;
  • cukrzyca – ze względu na dużą zawartość cukru i wysoki indeks glikemiczny tych owoców, nie powinny ich jeść również osoby chorujące na cukrzycę;
  • migreny – z powodu dużej ilości tyraminy, która może wywoływać bóle głowy, daktyli nie powinny też jeść osoby cierpiące na migrenę.

Jak wykorzystać daktyle w kuchni ?

  • samodzielna przekąska – gdy mamy ochotę na coś słodkiego lub gdy szybko chcemy dodać sobie energii;
  • zamiennik cukru – wystarczy je zalać wrzątkiem i zmiksować, a powstałą w ten sposób masę dodawać do wypieków lub do herbaty;
  • dodatek do owsianki, koktajli i sałatek;
  • do dań wytrawnych – w kuchni arabskiej łączy się je z kaszą kuskus, mięsem i warzywami;
  • dodatek do ciast lub batoników – dzięki dodaniu daktyli do wypieków, nie będzie już potrzeby dodawania do niego cukru.

Zostaw odpowiedź

Twoj adres e-mail nie bedzie opublikowany.