Dieta w Hashimoto – doświadczenia Hashimotki

Każdy chorujący na Hashimoto powinien zdawać sobie sprawę, jak wielkie znaczenie ma dieta w przebiegu jego choroby. Niestety nie mówi nam tego żaden lekarz, do którego udajemy się po pomoc w ujarzmieniu dolegliwości, z którymi się zmagamy. Pół biedy, gdy dość szybko zaczynamy orientować się samodzielnie i modyfikujemy swoją dietę tak, aby czuć się lepiej. Gorzej, gdy przez kilka lat wierzymy lekarzom i posłusznie przyjmujemy skierowania na coraz to inne badania lub recepty na kolejne lekarstwa.

Dieta w chorobie Hashimoto ma kluczowe znaczenie. To dzięki niej jesteśmy w stanie znacznie poprawić jakość swojego życia. Bardzo często nie zdajemy sobie sprawy lub bagatelizujemy wpływ jedzenia na stan naszego zdrowia. Jedna bułeczka lub kawka z mleczkiem, przecież nas nie zabiją – tak właśnie myślimy. I jest to prawda, ale trzeba wziąć pod uwagę, że pojedynczy, zły nawyk powtarzany codziennie przez dłuższy czas tworzy schemat naszej diety. To właśnie te małe grzeszki, na które pozwalamy sobie codziennie mają ogromny wpływ na nasze samopoczucie i zdrowie, szczególnie gdy chorujemy na Hashimoto.

Hashimoto – niedoczynność tarczycy

Samo Hashimoto nie powoduje żadnych objawów. Jednakże trwający od dłuższego czasu stan zapalny będący wynikiem ataku przeciwciał na narząd tarczycy, a potem na inne narządy, sprawia że pojawia się szereg przykrych dolegliwości. Hashimoto jest najczęstszą przyczyną niedoczynności tarczycy, więc z początku zaczynają pojawiać się takie objawy jak:

  • spowolnienie organizmu – przewlekłe zmęczenie, senność pomimo długich godzin snu, spadek motywacji do wykonywania codziennych obowiązków i spowolnienie metabolizmu, które mogą oznaczać zaparcia lub nadmierne tycie;
  • sucha skóra, której nie pomagają żadne kremy;
  • suche i łamliwe włosy oraz rozdwajające się paznokcie;
  • obrzęki całego ciała – opuchlizna twarzy, powiek, a czasem całego ciała,
  • obniżenie nastroju, uporczywe negatywne myśli, depresja.

Dieta w Hashimoto

Zazwyczaj, gdy już zaczniemy interesować się temat diety w Hashimoto, zostajemy zbombardowani całą masą często sprzecznych informacji. Pierwsze, o czym trzeba pamiętać, to nie dać się zwariować. Jedną z głównych przyczyn Hashimoto jest stan emocjonalny chorującej osoby. Nadmierna wrażliwość, silna potrzeba kontroli nad życiem, przebyte traumy i silny stres sprawiają, że jesteśmy bardziej podatni na tę chorobę. Tak więc pierwsze od czego trzeba zacząć, to przeanalizowanie swojego życia i usunięcie z niego wszystkich stresorów. Może nawet nie zdajemy sobie z tego sprawy, ale pojawienie się Hashimoto, to znak dla nas samych, że niesiemy w sobie jakiś problem, z którym musimy dojść do porządku. W przeciwnym wypadku choroba może się pogłębiać i doprowadzić do stanu, gdy nie będziemy w stanie zrobić już nic.

Przykładowe stresory:

  • praca, która od dawna nie sprawia już satysfakcji,
  • wyżywający się na nas szef,
  • współlokatorzy, którzy doprowadzają nas do białej gorączki,
  • konflikt z rodzicami, partnerem,
  • brak umiejętności przebaczenia za krzywdy wyrządzone nam w dzieciństwie,
  • konflikt wewnętrzny związany z koniecznością wyboru podążania za własnymi marzeniami, a poczuciem stabilizacji jaką daje nam praca, której nie lubimy.

Dieta w Hashimoto – od czego zacząć ?

Stan emocjonalny

Nasz stan emocjonalny ma niebagatelne znaczenie w przebiegu Hashimoto. To właśnie od próby stabilizacji swojego życia i eliminacji stresu powinniśmy zacząć, gdy dowiemy się, że chorujemy na tę chorobę. Ten proces powinien być wspomagany przez dostarczenie organizmowi jak najwięcej składników mineralnych i witamin. Nigdy nie odwrotnie. Wszelkie badania dowodzą, że to czym odżywiamy nasze organizmy ma ogromny wpływ na nasz nastrój, a także stan emocjonalny. Z doświadczenia jednak wiem, że uporządkowanie swojego życia może zająć trochę czasu, dlatego rozpoczęcie zdrowej diety w Hashimoto i porządków w swoim życiu w tym samym czasie, jest najlepszych pomysłem.

Zdrowa dieta

Zasięgając informacji w internecie, co powinniśmy jeść, a czego unikać mając Hashimoto, zostajemy zbombardowani niezliczonymi opcjami. Jedno uważają, że najlepsza w Hashomoto jest dieta Paleo, inni że wegańska, a jeszcze inni twierdzą, że należy za wszelką cenę unikać glutenu. Nie rozwieję jednak wątpliwości na ten temat. Każdy przypadek jest inny, dlatego też to co sprawdza się w przypadku jednej osoby, może być nic nie warte w przypadku kogoś innego.

Trawienie

Wypróbowawszy prawie każdą dostępną dietę zalecaną przy Hashimoto już wiem, że najpierw powinno zacząć się od kwestii trawienia. W przypadku Hashimoto bardzo często mamy bowiem do czynienia z zespołem złego wchłaniania, jelita przesiąkliwego, brakiem soków żołądkowych lub enzymów trawiennych. To kolejny często bagatelizowany etap leczenia, do którego jednak będziemy wciąż wracać, gdy żadna z diet i suplementacji nie przyniesie skutku. Zastanówmy się: co z tego, że jemy wyłącznie zdrowe jedzenie, przestrzegamy wszystkich zasad, jeżeli wszystkie te witaminy i minerały nie zostały prawidłowo wchłonięte i nie odżywiają naszego organizmu tak jak powinny to robić?

Co prawda wykluczenie glutenu lub innych źle trawionych przez nas pokarmów już powinno przynieść jakiś skutek i wyciszyć nasz organizm, jednakże do pełnego wyzdrowienia potrzebujemy o wiele więcej. Potrzebujemy tych wszystkich mikro i makroskładników, które przyjmujemy wraz ze zdrowym pożywieniem. Stosując jakąkolwiek dietę zalecaną przy Hashimoto, pamiętajmy więc, aby codziennie dbać o prawidłowe trawienie, florę bakteryjną oraz przywrócenie prawidłowego stanu naszym jelitom i żołądkowi.

Suplementacja witamin i minerałów jest podstawą każdej zdrowej diety
Kliknij teraz i sprawdź ceny!

Trzy kroki do zdrowia

Podsumowując, gdy chcemy poczuć się lepiej i zniwelować objawy Hashimoto, powinniśmy zacząć od następujących kroków:

  1. Eliminacja stresorów, usunięcie gniewu, konfliktów wewnętrznych i zewnętrznych z naszego życia.
  2. Wprowadzenie do swojego jadłospisu urozmaiconych posiłków opartych na zdrowych, nieprzetworzonych produktach, przestrzeganie godzin posiłków, celebracja ich z rodziną.
  3. Zadbanie o florę bakteryjną, stan naszych jelit i żołądka.

Zostaw odpowiedź

Twoj adres e-mail nie bedzie opublikowany.