Elektrolity czyli główny składnik napoi izotonicznych, dlaczego są tak istotne i jak przeciwdziałać niedoborom

Elektrolity czyli główny składnik napoi izotonicznych, dlaczego są tak istotne i jak przeciwdziałać niedoborom
5 (100%) 4 votes

Czujesz się osłabiony, a może miewasz bardzo często obniżone samopoczucie, brakuje Ci energii a co gorsza miewasz problemy na treningach? To mogą być niedobory elektrolitów, które bywają bardzo niebezpieczna dla zdrowia. Przy regularnych ćwiczeniach bardzo ważne jest aby prawidłowo dbać o równowagę elektrolitów, w przeciwnym wypadku można doprowadzić organizm do wycieńczenia i interwencji lekarza. O tym jak rozpoznać niedobory, jak je leczyć i zapobiegać w dalszej części artykułu.

Czym są elektrolity

Elektrolity to specyficzne roztwory chemiczne niezbędnych dla naszego organizmu pierwiastków. Ich wodne roztwory służą przede wszystkim do przewodnictwa elektrycznego. Dzieli się je na aniony czyli naładowane ujemnie i kationy czyli naładowane dodatnio, służą również do właściwego rozprowadzania wody w organizmie. Organizm wytwarza je z pozyskanych mikroelementów.

Dlaczego elektrolity są ważne

Elektrolity chociaż mogą wydawać się nieistotne są niezwykle ważne dla naszego organizmu, a właściwie do jego całej pracy i funkcji życiowych. Właściwe stężenia elektrolitów we krwi powodują właściwe przewodnictwo elektryczne a zatem impulsy i pracę mięśni. Jest to niezwykle istotne nie tylko dla najważniejszego mięśnia jakim jest serce, ale również dla każdego poszczególnego mięśnia na przykłady przy pracy rąk czy nóg. Dlatego są tak istotne przy wysiłku fizycznym i ruchu czyli przede wszystkim dla sportowców, gdyż oni są narażeni na duże i częste ubytki elektrolitów we krwi.

Co powoduje niedobory elektrolitów w organizmie

Główną przyczyną niedoborów jest zbyt niska ilość dostarczanych pierwiastków z których składają się elektrolity, są to pierwiastki takie jak potas, magnez czy sód. Oznacza to, że do naszego organizmu dociera za mało tych składników i organizm nie może wytworzyć niezbędnych elektrolitów. Często takie sytuacje spowodowane są:

  • głodówką
  • nieodpowiednią dietą
  • problemami żołądkowymi: wymioty, ostra biegunka
  • nadmierny wysiłek

 

  • utrata wody z organizmu w upały czy przy wysiłku

Najlepszy sposób na uzupełnienie elektrolitów dla sportowców i osób uprawiających sporty

Najlepszym sposobem są napoje izotoniczne, które zawierają komplet składników niezbędny dla naszego organizmu do prawidłowego funkcjonowania. Podczas ciężkiego treningu warto mieć ze sobą taki napój – izotonik zamiast zwykłej wody, gdyż zawiera on znacznie więcej mikroelementów i jest on skierowany do osób aktywnych, które uprawiają różne sporty i mają zwiększoną podaż na substancje z których powstają elektrolity.

 

Jak przeciwdziałać powstawaniu niedoborów elektrolitów

Aby właściwie przeciwdziałać powstawaniu niedoborów trzeba przede wszystkim dbać o zróżnicowaną i bogatą w witaminy i makroelementy dietę. To właściwie podstawowy punkt dbania o niepowstawanie niedoborów w organizmie. Nie ma powodów do obaw jeżeli uprawiamy sporty wyczynowe, wtedy jedynie warto zadbać o dodatkowe uzupełnienie elektrolitów. Najczęściej stosowanym i polecanym przez specjalistów jest stosowanie napoi izotonicznych, które uzupełniają owe niedobory zwłaszcza podczas treningu.

Elektrolity w trakcie uprawiania sportu i wysiłku fizycznego

Wysiłek i sport to aktywności, które zmuszają nasz organizm do szybszej i bardziej efektywnej pracy, co łączy się z dużo większym zużyciem wielu substancji. Taką substancją jest na przykład tłuszcz, który jest głównym źródłem energii. Jednak aby mięśnie poprawnie pracowały potrzebna jest również duża ilość elektrolitów, które są podczas takiego treningu fizycznego zużywane. Z tego powodu zaleca się, aby osoby uprawiające sport sięgały po napoje izotoniczne i dbały o swoją dietę.

f-isostar-napoj-izotoniczny-cytrynowy-250ml Elektrolity czyli główny składnik napoi izotonicznych, dlaczego są tak istotne i jak przeciwdziałać niedoborom

Isostar napój izotoniczny 250ml

Kliknij i sprawdź ceny!

8 produktów bogatych które odbudują Twoją gospodarkę elektrolitową
  • owoce takie jak: morele, banany, figi, grejpfruty, kiwi
  • mleczko kokosowe
  • produkty mleczne jak jogurty, mleko, białe sery
  • warzywa takie jak: ziemniaki, pomidory,
  • orzechy na przykład laskowe
  • płatki owsiane
  • kasze
  • kakao (najwyższą zawartość ma gorzkie kakao, a nie mleczna czekolada!)

Skutki niedoborów elektrolitów

Skutki niedoborów elektrolitów są bardzo niebezpieczne, ponieważ mogą prowadzić do ustania stałego lub częściowego mięśni co nazywa się paraliżem. Jest to najgorszy z możliwych scenariuszy i zdarza się tylko przy ostrych niedoborach spowodowanych głodówkami i nieodpowiedzialną dietą połączoną z małą ilością płynów. Oprócz tego mogą pojawić się charakterystyczne objawy takie jak: łamliwość kości, nierówna praca serca, omdlenia, a do najłagodniejszych należą: obniżenie samopoczucia, spadek energii, bóle mięśniowe, drżenie mięśni, obrzęki a także zaparcia lub rzadziej biegunki.

Uważaj! Elektrolity a odwodnienie

Podczas odwodnienia organizmu spada również poziom elektrolitów we krwi, często to również niedobory elektrolitów powodują obniżenie nawodnienia organizmu co prowadzi do wyraźnych objawów odwodnienia jak: zmniejszenie plastyczności skóry, słabość, zmęczenie mięśni. Należy pamiętać, że do utrzymania prawidłowej gospodarki elektrolitowej niezbędne jest odpowiednie nawodnienie organizmu!

Normy poszczególnych elektrolitów w organizmie

sód – 3250mg na litr

wapń – 100mg na litr

magnez – 24mg na litr

potas – 156mg na litr

Badanie poziomu elektrolitów – badanie krwi

Aby zbadać prawidłowy poziom elektrolitów we krwi czyli w organizmie wystarczy udać się do laboratorium na pobranie krwi i zrobienie odpowiednich badań na poziomy elektrolitów podczas morfologii. Jest to wyjątkowo proste badanie, dlatego jeżeli regularnie uprawiamy port wyczynowy warto znać normy i badać swój poziom elektrolitów od czasu do czasu.

Izotoniki – napoje służące uzupełnieniu niedoborów elektrolitowych

Izotoniki czyli inaczej napoje izotoniczne to specjalnie skomponowane napoje, które mają w swojej zawartości zwiększone ilości magnezu, potasu i wapnia, które po wypiciu napoju zostaną wchłonięte do organizmu i uzupełnią niedobory pozwalając na zachowanie właściwej gospodarki elektrolitowej. Jeżeli chodzi o sód to rzadko znajduje się on w napojach izotonicznych ponieważ najczęściej spożywamy jego odpowiednie ilości wraz z solą, która obecnie na całym świecie występuje pod postacią soli jodowanej.