GABA – działanie, efekty i dawkowanie suplementu

Mając na uwadze ile różnych odzywek i suplementów diety można znaleźć na sklepowych półkach lub w Internecie, wiemy, że całkiem łatwo pogubić się lu zwyczajnie dać zmanipulować. Suplementacja u sportowców jest naprawdę ważna, jednak każdy z nas ma inne treningi, inną dietę i inne potrzeby. O zasadach suplementach sportowej dowiedziałeś się sporo z naszego artykułu. Dziś chcemy omówić jeden ze specyfików dostępnych na rynku- GABA. Czym jest GABA? Jakie korzyści płyną z zażywania tego preparatu? Odpowiedzi na wszystkie pytania dotyczące suplementu diety GABA znajdziesz poniżej.

GABA czyli…

GABA, czyli kwas gamma-aminomasłowy, jest to suplement stosowany najczęściej przez kulturystów w celu przyspieszenia procesów anabolicznych oraz regeneracyjnych w mięśniach. Ten związek ma szereg właściwości, które wpływają nie tylko na budowę mięśni, ale również na układ nerwowy. Między innymi GABA rozluźnia, uspokaja, ułatwia zasypianie oraz łagodzi objawy lękowe. Z tego właśnie powodu należy zażywać go ostrożnie, przez krótki czas i tylko w okresie wzmożonego wysiłku fizycznego.

GABA- działanie

GABA to związek z grupy aminokwasów, który nie posiada w swojej strukturze białek. Jest bardzo ważnym neuroprzekaźnikiem, który ogranicza aktywność całego układu nerwowego. Ze względu na swoje działanie (wycisza, ułatwia koncentrację, zmniejsza pobudliwość i odpręża), GABA wykorzystywane jest przede wszystkim w leczeniu chorób oraz zaburzeń na tle nerwowym, między innymi w leczeniu ataków paniki, ADHD, epilepsji oraz stanów lękowych. W badaniach udowodniono również, że w mniejszych dawkach (od dwóch do trzech gramów) GABA przyspiesza regenerację organizmu po intensywnym wysiłku fizycznym oraz pozytywnie wpływa na przyrost tkanki mięśniowej. Dlatego też, ten związek jest chętnie stosowany przez sportowców, oraz osoby amatorsko ćwiczące, w okresach zintensyfikowanych treningów.

Efekty stosowania kwasu gamma-aminomasłowego

GABA wpływa na cały układ nerwowy. Podnosi próg pobudliwości komórek nerwowych a tym samym ogranicza ich wrażliwość na bodźce. Oznacza to, że po zażyciu substancji odczuwa się ukojenie, rozluźnienie, uspokojenie oraz– ze względu na uwalnianie endorfin– poprawę.

Ważną zaletą suplementu GABA jest jego dość silne działanie nasenne. Zażyty bezpośrednio przed położeniem się do łóżka pozwala szybciej zasnąć oraz pogłębia sen. Ponieważ nasz organizm regeneruje się głównej mierze właśnie w nocy, stosowanie GABA przyczyni się do znacznie szybszej i zauważalnie bardziej skutecznej regeneracji włókien mięśniowych uszkodzonych podczas treningów. Ma to duże znaczenie zwłaszcza dla sportowców, którzy codziennie muszą radzić sobie z bardzo dużymi obciążeniami treningowymi oraz chcą maksymalnie przyspieszyć proces regeneracji.

 GABA zwiększa też produkcję GH, czyli hormonu wzrostu. To bardzo istotna wiadomość dla kulturystów. Odgrywa on bez wątpienia kluczową rolę w procesie budowy masy mięśniowej, a co więcej ułatwia spalanie tkanki tłuszczowej. Warto zauważyć, że około 70% hormonu wzrostu wytwarzanych jest w czasie snu. Lepszy wypoczynek, który zawdzięczamy suplementowi GABA przekłada się na większe stężenie GH w organizmie.

GABA wpływa na nasz organizm na kilka innych sposobów. Między innymi ma wpływ na :

  • poprawę koncentracji i zdolności kojarzenia,
  • zapobieganie skurczom mięśni,
  • zwiększenie apetytu,
  • obniżenie ciśnienia krwi,
  • obniżenie poziomu kortyzolu (kortyzol nazywany inaczej hormonem stresu- wzmaga procesy kataboliczne),
  • łagodzenie negatywnych objawów stresu,
  • zwiększenie odporności,
  • wzmożenie produkcji kolagenu.

Dawkowanie GABA

Rozpoczynając suplementację najlepiej zażywać od 1 do 2 gramów GABA dziennie. Kobiety oraz osoby z niską wagą ciała powinny ograniczyć się do jednego grama. Jeśli po upływie pięciu minut nie odczujemy działania substancji (wyciszenie, lekkie rozluźnienie, szybkie zaśnięcie), następnym razem możemy zwiększyć dawkę o 50 procent. Oczywiście trzeba bacznie obserwować reakcję naszego organizmu. Nie należy przyjmować większej niż 5 gram dawki GABA dziennie. Jeśli będziemy przekraczać ta dawkę możemy znacznie zwiększyć ryzyko wystąpienia skutków ubocznych. Dawka optymalna, sugerowana przez producentów to 2-3 gramy.

Należy pamiętać o tym, ze po kilku dniach stosowania odczucia związane z zażywaniem określonej dawki GABA powinny się zmniejszyć, a w końcu zupełnie zaniknąć. Jest to skutek zwiększonej tolerancji na działanie tego aminokwasu.

Przyjmowanie GABA

GABA nie należy przyjmować dłużej niż przez kilka tygodni. Wskazaniem do jego zażywania u sportowców jest okres intensywnych treningów, kiedy ich organizm ma zwiększone zapotrzebowanie zarówno na energię jak i problemy z regeneracją. Przekraczanie dziennej zalecanej dawki GABA (czyli 5 gram) i/lub przedłużanie suplementacji stwarza poważne ryzyko uzależnienia. Absolutnie zabronione jest łączenie GABA z alkoholem, ponieważ nasila on działanie suplementu.

Rano? Wieczorem?

GABA należy zażywać raz dziennie, pól godziny do godziny przed zaśnięciem. Dzięki temu GABA wpłynie na czas jaki potrzebujemy na zaśniecie oraz na jakość snu, a ponadto sprawi, że na drugi dzień będziemy czuć się świeżo, będziemy wypoczęci i będziemy mieć zdecydowanie więcej energii.

Należy pamiętać, aby nie przyjmować tego suplementu przed treningiem. Ze względu na jego działanie rozluźniające mięśnie szkieletowe, nie będą one w mogły znieść dużych obciążeń towarzyszących intensywnym treningom i wysiłkowi fizycznemu.

GABA

Największy wybór odżywek i suplementów
Kliknij i sprawdź najniższe ceny!

Skutki uboczne stosowania GABA

Tak jak znaczna część suplementów diety, również stosowanie GABA może powodować występowanie skutków ubocznych. Zazwyczaj występują one po zażyciu większej dawki specyfiku- ponad 4 gram. Należą do nich:

  • mrowienie w okolicach szyi, twarzy oraz kończyn,
  • znaczne spłycenie oddechu,
  • uzależnienie psychiczne i/lub fizyczne.

GABA jest supelemntem chwalonym przez wielu sportowców. O ile stosowany jest z głową- rozsądnie i uważnie oraz przestrzegane są zalecane dawki- nie ma powodów do niepokoju! Możemy cieszyć się jego pozytywnym wpływem na nasz organizm. Pamiętajmy jednak że każdy specyfiki może dać się nam we znaki, zamiast pomóc. Najważniejsze jest zdrowie!

Zostaw odpowiedź

Twoj adres e-mail nie bedzie opublikowany.