Glutation jako związek odtruwający i jego źródła

Czym jest glutation?

Glutation to organiczny związek chemiczny, który charakteryzuje się właściwościami przeciwutleniający, a zbudowany jest z reszt aminokwasowych kwasu glutaminowego, cysteiny i glicyny. Glutation występuje naturalnie we wszystkich żywych organizmach: roślinach i zwierzętach. Charakteryzuje się tym, że jest nietrwały poza organizmem. Synteza glutationu przebiega w organizmie w 2 etapach: w pierwszym z nich kwas L-glutaminowy i L-cysteina przekształcane sa przez enzym  syntetazę y-glutamylocysteinową w y-glutaminocysteiną a w kolejnym etapie łączy się ona z glicyną dzięki syntetazie glutationowej. Glutation występuje w formie izomerów.

Działanie glutationu

Niski poziom glutationu w organizmie może wskazywać na jakąś chorobę, co oznacza, że organizm nie jest w stanie usuwać wolnych rodników, które uszkadzają komórki w tkankach. Z niskim poziomem glutationu wiążą się również problemy trawienne i znaczny spadek odporności.

Glutation to tripeptyd, który jest przede wszystkim antyoksydantem. Zatem jego rolą jest niszczenie szkodliwych wolnych rodników oraz usuwanie toksyn i metali ciężkich np. ołowiu, które dostają się do organizmu z pożywienia i powietrza. Kolejna funkcja to opóźnianie procesów starzenia komórek ponieważ glutation wspomaga funkcjonowanie słabnącego wraz z upływem lat układu immunologicznego. Ponadto glutation posiada zdolność regeneracji białek, które uległy zniszczeniu przez wolne rodniki. Oprócz typowego, detoksykacyjnego charakteru glutation sprawdza się na wiele innych sposobów w naszym organizmie. Nie dość, że uczestniczy w transporcie aminokwasów, odpowiedzialny jest za  produkcję koenzymów, to jest nieodzowny do prawidłowego funkcjonowania i rozmnażania się limfocytów. Komórki te są odpowiedzialne za zwalczanie chorobotwórczych drobnoustrojów. Co więcej, glutation jest związkiem biorącym udział w przemianie nadtlenku wodoru w wodę, co zwiększa żywotność erytrocytów. Glutation polecany jest osobom prowadzącym aktywny tryb życia. Oczyszcza organizm i przyczynia się do utrzymania odpowiedniej siły mięśniowej oraz wysokiego poziomu sprawności. W efekcie poprawia wydolność i skraca czas regeneracji. Co więcej, glutation hamuje aktywność kortyzolu, co jednocześnie wspomaga pracę i syntezę testosteronu.

Glutation a nowotwory

Kolejny przykład na prozdrowotne działanie glutationu to jego znaczenie w leczeniu nowotworów. Poza omówionymi właściwościami antyoksydacyjnymi i zdolnością do produkcji ochronnych limfocytów glutation stanowi naturalną ochronę organizmu przed szkodliwym działaniem chemio- i radioterapii. Komórki nowotworowe nie są zdolne do produkcji glutationu w przeciwieństwie do zdrowych, zatem niższe stężenie glutationu w chorych komórkach zwiększa ich wrażliwość na efekty leczenia onkologicznego. Z drugiej strony wysoki poziom glutationu w zdrowych komórkach redukuje działania niepożądane leków antynowotworowych (m.in nudności, wymioty, biegunkę lub wypadanie włosów).

Podsumowując, działanie glutationu można kreślić jako:

  • Wzmocnienie układu immunologicznego,
  • Zabijanie wolnych rodników,
  • Zapobieganie proliferacji nowotworów,
  • Neutralizowanie toksyn,
  • Zapobieganie beztlenowej przemianie materii,
  • Naturalny detoks,
  • Naturalne przeciwutlenianie.

Co osłabia działanie glutationu?

Glutation jest niezbędny w organizmie, gdyż bez niego komórki ciągle utleniałyby się i niszczyły, a odpornośc na zakażenia bakteryjne, wirusowe i proliferacja komórek nowotworowych byłaby niska. Z kolei wątroba szybko uległaby urazom spowodowanym obciążeniem toksynami. Jego brak jest zatem ryzykowny dla organizmu. Co zatem osłabia działanie i stężenie glutationu?

  • Długotrwałe przyjmowanie leków, np. przeciwbólowych z paracetamolem,
  • Zanieczyszczone powietrz, smog i kwaśne deszcze,
  • Toksyny, nikotyna, alkohol,
  • Stres, zmęczenie,
  • Dieta bazująca na węglowodanach prostych i nasyconych kwasach tłuszczowych,
  • Promieniowanie radiacyjne.

Wymienione powyżej czynniki przyczyniają się do obniżania poziomu glutationu we krwi i powodują beztlenową przemianę materii. Taki sposób funkcjonowania organizmu prowadzi do zakwaszania organizmu. W jego wyniku we krwi pojawia się odczyn chorobowy, co świadczy o podatności organizmu na choroby i osłabieniu układu immunologicznego.

Źródła glutationu w pokarmach

Glutation to niezwykle istotny dla zdrowia związek ponieważ najważniejszym nieenzymatycznym przeciwutleniaczem który produkuje nasz organizm. To od niego zależy prawidłowe funkcjonowanie innych antyoksydantów, min.: witaminy C i E. Glutation chroni  przed rozprzestrzenianiem się toksyn, niweluje wolne rodniki, pomaga w regenerowaniu tkanek, a co więcej: odtruwa organizm, oczyszcza go i wzmacnia odporność. Poziom glutationu można podnieść dzięki odpowiedniej diecie. Produkty mleczne i zbożowe, jaja, tłuszcze, oleje i większość napojów to produkty o niskiej zawartości glutationu. Dowiedz się jak dawkować gluatation i skąd go pozyskiwać.

Główne źródła glutationu to:

  • Awokado
  • Truskawki
  • Melony
  • Szparagi
  • Kapusta
  • Brokuły
  • Czosnek
  • Szpinak
  • Kurkuma
  • Ostropest plamisty
  • Orzechy włoskie.

Pomimo tego, że człowiek sam wytwarza glutation, nie zaszkodzi przyjmować go również z pożywieniem, zwłaszcza że jesteśmy wystawieni na czynniki, które ten poziom mogą obniżać.  Jedzenie wyżej wymienionych pokarmów dostarcza cysteiny czyli aminokwasu budującego glutation.  Zarówno warzywa jak i owoce są dobrym  źródłem glutationu, tak jak i żółte przyprawy: curry, kurkuma i cynamon.  Niestety warzywa i owoce najlepiej spożywac surowe, ponieważ ich gotowanie powoduje, że traca one część sowich właściwości.

Dawkowanie glutationu

Dawkowanie nie jest do końca określone, ale istnieją domniemania co do dziennego zapotrzebowania na glutation. Mówi się, że 2 dawki suplementu z glutationem dziennie o zawartości 250 mg zaspokoją zapotrzebowanie jednej dorosłej osoby. Badania dowodzą, że glutation powinien być dostarczany do organizmu wraz z substancjami, które spotęgują jego przyswajanie, a są to: witamina B12 , witamina C i witamina E.

Zostaw odpowiedź

Twoj adres e-mail nie bedzie opublikowany.