Jak przyspieszyć metabolizm?

Jeśli chodzi o przemianę materii to jedni mają ogromne szczęście i mogą się objadać bez obawy, że będą się zmagać z nadprogramowymi kilogramami, a inni tyją, mimo że jedzą mniej. Czy da się więc jakoś podkręcić swój metabolizm?

Na tempo metabolizmu mają wpływ przede wszystkim płeć (mężczyźni zazwyczaj mają szybszą przemianę materii niż kobiety), wiek – wraz z nim zwalnia, oraz uwarunkowania genetyczne.

Organizm potrzebuje energii

Nasz organizm do prawidłowego funkcjonowania potrzebuje odpowiedniej ilości energii. PPM – czyli Podstawowa Przemiana Energii, jest to koszt, który musimy ponieść, by nasze narządy mogły w ogóle funkcjonować. PPM stanowi średnio od 50 do 70% dobowego wydatku energetycznego. Na co zużywamy taką energię? Przede wszystkim jest ona potrzebna, by mogły pracować: nerki mózg, serce czy wątroba. A czym jest pozostały procent dobowego wydatku energetycznego? Jest to PPPM, czyli Ponadpodstawowa Przemiana Materii. Do czego jest potrzebna? Zużywamy ją wykonując codzienne czynności, trawiąc i wchłaniając pokarmy oraz chcąc utrzymać prawidłową temperaturę naszego ciała.

Wiele osób stara się podkręcić swój metabolizm, by móc utrzymać odpowiednią wagę. Okazuje się, że nawet połowa tempa przemiany materii zależy od każdego z nas.

Od czego zależy nasz metabolizm?

Oprócz wieku, płci i uwarunkowań genetycznych wpływ na tempo metabolizmu ma także… miejsce w którym mieszkamy. Okazuje się, że osoby mieszkające w północnej półkoli mają lepsze tempo metabolizmu, niż ci mieszkający po drugiej stronie świata. Dlaczego? Bowiem mieszkańcy północy potrzebują dużo więcej energii, by utrzymać odpowiednią temperaturę ciała.

Pomoże ruch

Okazuje się, że kalorie spalamy nawet wtedy, kiedy odpoczywamy leżąc na kanapie. To jednak ile ich spalamy zależy przede wszystkim od masy mięśniowej ile mamy. Badania wskazują, że każdy kilogram naszych mięśni spala 12 kcal dziennie, zaś kilogram tłuszczu – około 4 kcal. Dzięki aktywności fizycznej dochodzi do rozbudowania naszych mięśni. Wydaje się, że to może nie jest zbyt wiele, jednak może okazać się istotne. Jeśli nasza masa mięśniowa jest większa, to większy jest też wydatek energetyczny.

Warto ćwiczyć przynajmniej trzy razy w tygodniu po minimum pół godziny. Najlepiej, by ćwiczenia były w miarę intensywne. Warto wiedzieć, iż tempo metabolizmu wzrasta nie tylko podczas aktywności fizycznej, ale też po zakończeniu ćwiczeń.

Wiele osób chwali sobie poranne ćwiczenia. Pozwalają nie tylko na szybkie i dobre rozbudzenie się, ale już kilka przysiadów czy brzuszków przed śniadaniem zapewni nam lepsze krążenie krwi i przyspieszy tempo przemiany materii.

Zadbaj o właściwą dietę

To co jemy ma ogromny wpływ na nasz organizm. Przede wszystkim należy jeść częściej w mniejszych porcjach i o stałych porach. Jeśli spożywamy dużą ilość pokarmów i robimy między nimi duże przerwy, to spowalniamy swój metabolizm. Warto też zadbać o odpowiednią kaloryczność spożywanych posiłków. Należy też pamiętać, że w różnych okresach życia (podczas dojrzewania, gdy przestajemy uprawiać sport, w okresie przekwitania, gdy kończysz karmić piersią itp.)

Trzeba jeść przynajmniej 70 dag warzyw dziennie, z czego niespełna połowa powinna być surowa, a druga część gotowana. Warzywa zawierają dużo błonnika, który reguluje pracę kwasów żółciowych. Błonnik znajdziemy również w np. czosnku, kaszy gryczanej, brązowym ryżu, otrębach pszennych czy fasoli. To z kolei przyspiesza perystaltykę jelit. Dieta powinna być zróżnicowana. Posiłki, które jemy powinny być bogate w węglowodany (50%), tłuszcz (30%) i białko (20%). Ważne, by nasza codzienna dieta była zbilansowana. Nie można też się głodzić, bo to spowolni nasz metabolizm.

Jeśli chcemy podkręcić swój metabolizm to powinniśmy pamiętać również o piciu wody. Zaleca się picie przynajmniej dwóch litrów wody w ciągu dnia. Nie wolno też jednak przesadzić, bo osiągniemy efekt odwrotny niż zamierzaliśmy. Woda oczyści również nasz organizm z toksyn.

4b5aed7d35a4c48e03e7a1e1c3384b52
Witaminy dla sportowców
Kliknij i sprawdź ceny!!!

Jeśli sami przygotowujemy posiłki powinniśmy też zadbać o dobre przyprawianie potraw. Niektóre przyprawy przyspieszają przemianę materii. Są to np. cynamon, imbir, bazylia czy oregano.

Jeśli chcemy przyspieszyć przemianę materii warto byśmy darowali sobie wprowadzanie restrykcyjnych diet odchudzających. Warto mieć świadomość, że gubienie nadprogramowych kilogramów za każdym razem jest coraz trudniejsze. Duże wahania wagi są bardzo niekorzystne dla naszego zdrowia. Często też pojawia się efekt jojo, a więc w efekcie końcowym jest znacznie gorzej niż na początku.

Suplementy diety

Jest też wiele suplementów diety, które mają na celu pomóc w przyspieszeniu tempa metabolizmu. O ile nie ba żadnych oficjalnych badań jednoznacznie stwierdzających skuteczność tych medykamentów, to mają one wielu swoich zwolenników. Są też jednak osoby podchodzące bardzo sceptycznie do suplementów i przekonane, że ich działanie to jedynie placebo.

Chcąc przyspieszyć metabolizm można również sięgnąć po zioła. Tu też nie ma jednoznacznych, specjalistycznych badań. Wiadomo jednak, że niektóre zioła mają działanie przeczyszczające.

Zostaw odpowiedź

Twoj adres e-mail nie bedzie opublikowany.