Komosa ryżowa jako źródło pełnowartościowego białka

Komosa ryżowa, quinoa to kolejna roślina, której tradycja sięga nawet 5 tys. lat wstecz. Jako jeden z podstawowych pokarmów Inków, wraz z podbojem przez Hiszpanów zawędrowała do Europy. Do tej pory uprawia się ją na obszarach Ameryki Południowej, gdzie jest główną rośliną uprawną. Quinoa jest spokrewniona z polską komosą białą. Jej popularność znacznie wzrosła wraz z pojawieniem się idei fit. Najczęściej po tę roślinę sięgają osoby pozostające na diecie bezmięsnej, a to za sprawą bogactwa pełnowartościowego białka, witamin i minerałów.

Właściwości odżywcze komosy ryżowej

Komosa ryżowa, albo quinoa, albo ryż peruwiański należy do roślin z rodziny pseudozbóż, czyli takich, które zawierają dużo skrobi, ale de facto nie są prawdziwym zbożem. Wysokie i cenione wartości odżywcze komosy ryżowej polegają przede wszystkim na zawartości:

  • pełnowartościowego białka
  • kwasów tłuszczowych przyjaznych człowiekowi
  • witamin
  • składników mineralnych

Komosa ryżowa posiada również saponiny, dzięki którym wykazuje intensywne działanie:

  • przeciwalergiczne
  • przeciwzapalne
  • przeciwgrzybicze
  • przeciwwirusowe
  • immunostymulujące

Nasiona quinoa zawierają również w obfitości flawonoidy, dzięki którym komosa jest znana ze swoich antyoksydacyjnych właściwości, w przeciwieństwie do tradycyjnych zbóż, które w ogóle nie zawierają flawonoidów. Surowe nasiona komosy zawierają:

  • węglowodany – 64%
  • wodę – 13%
  • proteiny- 14%
  • tłuszcz – 6%

a ponadto:

  • wapń
  • żekazo
  • magnez
  • fosfor
  • potas
  • sód
  • cynk

100 g ugotowanej komosy ryżowej posiada 149 kcal. Komosa nie zawiera glutenu i jest łatwostrawna. To dlatego tak doskonale sprawdza się w diecie bezglutenowej czy diecie redukcyjnej. 

Pełnowartościowe białko komosy ryżowej

Komosa ryżowa stanowi źródło pełnowartościowego białka. Posiada wszystkie aminokwasy egzogenne , czyli takie, których organizm człowieka nie jest w stanie sam wyprodukować, musi otrzymywać je z zewnątrz. Komosa zawiera rzadko spotykaną w zbożach lizynę-aminokwas absolutnie niezbędny. I dzięki właśnie tym właściwościom komosa może stać się zamiennikiem dla mięsa w diecie bezmięsnej dla wegetarian czy dla osób, które ze względów zdrowotnych nie tolerują nasyconych kwasów tłuszczowych pochodzących z mięsa.

Komosa ryżowa zapobiega miażdżycy i nowotworom

Wyciąg z nasion komosy ryżowej, jej kiełków oraz liści ma działanie antynowotworowe ponieważ hamuje proliferację komórek rakowych szczurzej prostaty oraz ogranicza jego przerzuty do innych narządów. Ziarna komosy cechuje bogactwo tłuszczów nienasyconych, głownie kwasu linolenowego, oleinowego oraz linolowego. A ich systematyczne spożywanie wpływa na obniżanie poziomu cholesterolu, tym samym zmniejszając ryzyko wystąpienia miażdżycy oraz innych chorób związanych bezpośrednio z działaniem układu krążenia.


Komosa ryżowa
Kliknij tutaj i sprawdź ceny!

Komosa ryżowa a gluten

Komosa ryżowa jest częstym składnikiem diety bezglutenowej, ponieważ nie zawiera glutenu. Z tego właśnie powodu jest zalecana osobom cierpiącym na celiakię, czyli nadwrażliwość trzewną na gluten. Z prowadzonych cały czas badań wynika, że komosa, spożywana nawet codziennie jest całkowicie bezpieczna dla osób z celiakią. Co nie zmienia postaci rzeczy, że odnotowano przypadek alergii na komosę.

Komosa ryżowa dla cukrzyków

Z całą pewnością potwierdzono, że komosa ryżowa posiada niski indeks glikemiczny, który wynosi 35. Dzieje się tak za sprawą zawartości węglowodanów złożonych z niewielką ilością cukrów prostych. Ponadto błonnik z komosy działa obniżając poziom glukozy we krwi. Obie te cechy pozwalają na bezpieczne spożycie komosy osobom chorym na cukrzycę. Co więcej, podczas badań zauważono, że podając komosę ryżową osobom, które nigdy wcześniej jej nie jadły skutkowało to wyraźnym i obserwowalnym zmniejszeniem stężenia glukozy i insuliny we krwi.

Komosa ryżowa w dietach

Komosa ryżowa jest stosunkowo kaloryczna jak na roślinę. 100 g ugotowanej, gotowej do spożycia komosy zawiera 149 kcal. To szczególnie ważne dla osób stosujących dietę restrykcyjną. Jednak wystarczy wprowadzać ją do jadłospisu w sposób kontrolowany, a to wystarczy, by regulować kalorie a jednocześnie korzystać z dobroczynnych wartości komosy. Komosę ryżową można stosować wymiennie z kaszami, na ciepło lub jako składnik sałatek warzywnych. Komosa ryżowa zalecana jest sportowcom jako posiłek przed treningiem dodającym trwałej energii, a także przy dietach redukujących ze względu na zawartość białka.

W jaki sposób podawać komosę?

Komosę cechuje lekko gorzkawy smak, który nie wszystkim przypada do gustu. Można go zlikwidować płucząc nasiona zimną wodą przed ich zagotowaniem. Dobrym sposobem na pozbycie się goryczy jest uprażenie nasion komosy na patelni, uzyska ona ciekawego orzechowego smaku. Najprościej komosę ryżową przygotować tak jak każdą kaszę. Można ją również wcześniej zamoczyć na kilka godzin.

Na podstawie: Komosa ryżowa – właściwości lecznicze i wartości odżywcze. Przepisy na ziarna Quinoa

Zostaw odpowiedź

Twoj adres e-mail nie bedzie opublikowany.