Mąka kokosowa – korzyści, zastosowanie, błonnik, gluten, witaminy, minerały

Mąka kokosowa cieszy się coraz większą popularnością, ponieważ coraz więcej osób odkrywa korzyści zdrowotnych związanych z żywieniem i jej stosowaniem.  Mąka kokosowa ma wysoką zawartość błonnika, białka, zdrowych tłuszczów i jest wolna od glutenu. Ma również niską zawartość cukru, s węglowodanów i kalorii oraz ma niski wskaźnika indeksie glikemicznym.

Czym jest mąka kokosowa

Mąka kokosowa jest ulubionym składnikiem wśród dietetyków, osób które nie tolerują glutenu, w tym osób z celiakią lub wrażliwością na gluten, osób z problemami trawiennymi, takimi jak zespół nieszczelnego jelita, alergików, cukrzyków i wegetarian. Mąka kokosowa wytwarzana jest z mielonego i suszonego miąższu kokosowego. Gdy zewnętrzna zielona łuska kokosa zostanie usunięta, w środku pozostanie bogata, wewnętrzna biała wyściółka, która jest właśnie miąższem kokosowym.

Mąka kokosowa i jej korzyści zdrowotne

Istnieje wiele powodów, dla których warto skorzystać z tego, co ma do zaoferowania mąka kokosowa, zwłaszcza że zawiera dużo składników odżywczych, mało kalorii i jest uniwersalna w wielu przepisach. Ci jest bardzo rzadkie, mąka kokosowa wywołuje jakiekolwiek reakcje trawienne lub autoimmunologiczne, jak w przypadku mąk zbożowych. Korzyści zdrowotne wynikające z używania mąki kokosowej w przepisach są daleko idące i imponujące. Należą do nich:

  • Przyspiesza metabolizm. Niektóre z wielu korzyści zdrowotnych związanych z mąką z orzecha kokosowego to wysoki poziom zdrowych tłuszczów nasyconych w postaci średnio łańcuchowych kwasów tłuszczowych (MCFA). Są one zużywane przez organizm z łatwością dla zwiększenia energii, przez co wspomagają zdrowy metabolizm i zbilansowany poziom cukru we krwi.
  • Wysoka zawartość błonnika. Mąka kokosowa dostarcza imponujące wartości błonnika pokarmowego. Część kalorii i węglowodanów znajdujących się w mące kokosowej nie jest nawet absorbowana i używana, ale raczej przemieszcza się przez przewód pokarmowy, pomagając w odprowadzaniu toksyn i zbędnych produktów przemiany materii.
  • Pomaga w utrzymaniu zdrowego poziomu cukru we krwi. Mąka kokosowa jest pokarmem o niskim indeksie glikemicznym i nie podwyższa poziomu cukru we krwi. W rzeczywistości badania pokazują, że spożywanie produktów zawierających mąkę kokosową może pomóc w obniżeniu całkowitego poziomu cukru i wesprzeć jego stabilny poziom we krwi. Oznacza to, że spożywanie mąki z orzecha kokosowego niesie za sobą korzyści zdrowotne dla osób chorych na cukrzycę i tych, którzy dążą do osiągnięcia idealnej wagi.
  • Wspomaga prace serca. Badania wykazały, że mąka kokosowa ma zdolność obniżania poziomu złego cholesterolu LDL i trójglicerydów w surowicy u osób u których wykryto jego podwyższony poziom. Mąka kokosowa ma też pozytywny wpływ ze względu na wysoką podaż rozpuszczalnego i nierozpuszczalnego błonnika pokarmowego.

Mąka kokosowa i jej zastosowanie

Mąka kokosowa może być stosowana zarówno w słodkich, jak i pikantnych recepturach. Posiada delikatny zapach i smak kokosa, ale łatwo miesza się z innymi składnikami i nie dominuje nad ich smakiem. Chociaż po wyschnięciu ma całkiem lekką teksturę, staje się gęsta po ugotowaniu lub upieczeniu. Mąka kokosowa ma wysoką zawartość błonnika, więc pochłonie dużo wody podczas gotowania.  Najlepiej używać mąki kokosowej w połączeniu z innymi mąkami lub samo zastępującymi składnikami, takimi jak jajka podczas pieczenia, aby uzyskać najlepsze rezultaty. Mąka kokosowa może być również stosowana samodzielnie do zagęszczania zup i gulaszu lub do panierowania, gdzie z powodzeniem zajmie miejsce bułki tartej. Niezależnie od tego, jak jej używamy, należy się upewnić, że dobrze ja wymieszaliśmy z innymi składnikami, ponieważ mąka kokosowa ma tendencję do tworzenia grudek.

Mąka kokosowa, jak jej używać

Podczas pieczenia z mąką kokosową najlepiej jest stosować równy stosunek płynu do mąki. Woda będzie łatwo wchłaniała się podczas procesu pieczenia, więc nie dodając wystarczającej ilości płynu, gotowy produkt może okazać się zbyt suchy zbyt suchy i kruchy. Możemy również użyć oleju kokosowego wraz z mąką kokosową, aby wydobyć z niej więcej korzyści i zachować wilgoć wypieku. Aby uzyskać najlepsze wyniki, zaleca się użycie mąki kokosowej jako zamiennika do około 20% całkowitej mąki w recepturze. Oznacza to, że jeśli pieczemy na przykład z mąki migdałowej lub mąki pszennej, możemy zastąpić 20% jednej z tych mąk właśnie mąką kokosową.

Mąka kokosowa wolna od glutenu

Ponieważ mąka kokosowa jest wolna od glutenu, który zazwyczaj wiąże składniki razem, jajko może go zastąpić i utrzymać produkt. W wersji wegańskiej zamiast jajka może użyć maki owsianej lub zmielonych nasion lnu.   Mąka kokosowa jest zdrowszą alternatywą dla mąk węglowodanowych. Dodając mąkę kokosową do pieczonych ciasteczek, które mogą być bogate w cukier i mają skłonność do zwiększania poziomu glukozy we krwi, można obniżyć indeks glikemiczny w recepturze. Oznacza to, że cukier w recepturze będzie wpływał na poziom glukozy we krwi wolniej, nie powodując skoków i spadków poziomu energii.

Mąka kokosowa jako żywność funkcjonalna

Mąka kokosowa ma inne korzyści zdrowotne niż inne produkty kokosowe, na przykład olej, i stanowi doskonałą alternatywę dla konwencjonalnej mąki. Uważana za żywność funkcjonalną, mąka kokosowa wykazuje właściwości, które znacząco wpływają na zdrowie i jest cennym źródłem odżywiania.  Mąka kokosowa jest doskonałym źródłem błonnika pokarmowego, jest bogata w białko, nie zawiera glutenu i ma niski indeks glikemiczny. Mąka kokosowa jest szczególnie polecana osobom z problemami alergicznymi, które powodują spożywanie pszenicy lub glutenu. Mąka kokosowa jest bezpieczna do spożycia u osób z celiakią lub nadwrażliwością na gluten, zespołem nieszczelnego jelita, a także u chorych na cukrzycę.

Mąka kokosowa
Kliknij i sprawdź ceny!

Wartości odżywcze mąki kokosowej

Mąka kokosowa zawiera wiele niezbędnych minerałów niezbędnych do prawidłowego funkcjonowania organizmu. Należą do nich:

  • Minerały: mąka kokosowa jest źródłem elektrolitów, ponieważ jest bogata w minerały, takie jak mangan, wapń, selen, fosfor i potas. Wykazano, że obniżają one ciśnienie krwi i pomagają w eliminacji toksyn z organizmu.
  • Mąkę kokosową można uznać za chelator ze względu na jej zdolność usuwania metali z organizmu. Dwa minerały o największym stężeniu, fosfor i potas są niezbędne w wielu procesach metabolicznych. Wspomagają zdrowie kości i nerwów, a także układ trawienny.
  • Aminokwasy: Aminokwasy są często określane jako pierwiastki budulcowe, ponieważ są podstawą, na której powstają białka. Chociaż organizm w naturalny sposób syntetyzuje aminokwasy, niektóre z nich muszą pochodzić z pożywienia. Mąka kokosowa dostarcza 18 różnych aminokwasów niezbędnych do zachowania zdrowia zdrowia, w tym waliny, argininy, tyrozyny, leucyny, lizyny i kwas glutaminowy.
  • Walina: Niezbędny aminokwas niezbędny do wzrostu mięśni. Powodem, dla którego spożywamy napój o wysokiej zawartości białka po intensywnym treningu, jest dostarczenie zmęczonym mięśniom aminokwasów, których potrzebują do naprawy i wzrostu.
  • Arginina: Wspomaga krążenie i zmniejsza dyskomfort wynikający z cukrzycy i artretyzmu. Arginina działa również jako przeciwutleniacz poprzez redukcję peroksydacji lipidów, co jest szkodliwym procesem, który powoduje zniszczenie komórek przez wolne rodniki
  • Lizyna: Niezbędny aminokwas, który jest niezbędny dla zdrowia skóry głowy i włosów.
  • Kwas glutaminowy: Chociaż ten aminokwas jest produkowany przez organizm, sportowcy biorący udział w rygorystycznym treningu korzystają z dodatkowego źródła kwasu glutaminowego dla zdrowia mięśni.

Zostaw odpowiedź

Twoj adres e-mail nie bedzie opublikowany.