Ornityna – zastosowanie, właściwości, korzyści zażywania, ornityna a arginina

Ornityna to jeden z aminokwasów białkowych – oznacza to, że jest wykorzystywana do tworzenia białek. Stanowi aminokwas przejściowy w cyklu mocznikowym. Inna nazwa ornityny to l-ornityna.

Korzyści zażywania ornityny

L-ornityna jest uważana za potężny odmładzacz. Jest najsilniejszym z wszystkich aminokwasów, które zostały zbadane w związku z HGH – naturalnego hormonu wzrostu produkowanego przez przysadkę mózgową. HGH zatrzymuje także procesy starzenia działając odmładzająco.

Badania ornityny wykazały ponadto, że jest ona zdolna do regeneracji wątroby, tkanek serca i grasicy. Działa także wspomagająco na układ odpornościowy i pomaga w budowaniu masy mięśniowej.

Większość z przytaczanych tu badań została przeprowadzona na zwierzętach w laboratoriach badawczych. Jedno z nich ukazuje, że suplementy zawierające l-ornitynę mogą skutecznie regenerować gruczoły nadnerczowe, co zwiększa skuteczność działania naszego układu odpornościowego. Dzięki temu organizm łatwiej zwalcza wirusy, komórki nowotworowe i bakterie. Poza tym odtruwa nas z wszelkich pokładów amoniaku w ciele.

Wpływ HGH obejmuje też ponowny wzrost tkanek wątroby, serca, skóry, nerek i śledziony. HGH stanowi też klucz w rzeźbieniu ciała, dlatego jest używana przez wielu kulturystów do zwiększenia masy mięśniowej,

Ornityna jest ważna, gdy z powodu różnych czynników poziom amoniaku w naszym ciele wzrasta. Zwykle są to choroby wątroby lub bardzo długie i intensywne ćwiczenia cardio. Badania wykazały, że ornityna pomaga zredukować zmęczenie po długotrwałych ćwiczeniach.

Redukcję zmęczenia zaobserwowano również u osób z encefalopatią wątrobową oraz u osób cierpiących na poalkoholowego kaca.

W opublikowanym w sierpniu 2002 wydaniu Journal of Surgical Research stwierdzono, że podawanie ornityny zwierzętom laboratoryjnym poprawiło gojenie się ran, co autorzy przypisują szybszej produkcji kolagenu – związku ważnego w tworzeniu nowej tkanki łącznej.

Jedno badanie powiązało l-ornitynę z l-argininą. W efekcie u ochotników zauważono poprawę masy mięśniowej a także zwiększenie wydajności kulturystów i ciężarowców. Badanie to jest już jednak dosyć leciwe i do tej pory nie zostało powtórzone by potwierdzić jego wyniki.

Wzrost poziomu  HGH jest porównywalny do wzrostu obserwowanego przy zażywaniu l-argininy. Ornityna ma natomiast zdolność redukowania stężenia amoniaku w naszym ciele. Z tego powodu jest często polecana dla osób ćwiczących dłużej niż 45 minut.

Ornityna – kiedy zażywać?

Ornitynę najlepiej zażywać tuż przed pójściem spać. Pomoże ona poprawić naturalne uwalnianie HGH, które rozpoczyna się około 90 minut po zaśnięciu. Ornityna pomoże ci też poprawić jakość snu.

Ornityna – jak zażywać?

Suplementy zawierające ornitynę powinny być przyjmowane każdego dnia w ilości od 2 do 6 gramów. Większość badań opierała się na zażywaniu właśnie takiej dawki. Dawki przekraczające 10g mogą powodować nieprzyjemności żołądkowo – jelitowe.

Ornityna a mięśnie i sprawność fizyczna

Amoniak gromadzący się w mięśniach powoduje ich zmęczenie. Nasze nerki konwertują ornitynę na argininę – kolejny aminokwas, który przynosi korzyści organizmowi na kilka sposobów. Arginina jest prekursorem związku zwanego tlenkiem azotu, który pomaga rozszerzać naczynia krwionośne, gdy potrzebujesz dodatkowej krwi do tkanek. Arginina pomaga również wytwarzać kreatynę – związek potrzebny do kontraktacji.

Badania sugerują, że zażywanie dodatkowej ornityny może pomóc zwiększyć siłę fizyczną i wytrzymałość. Przykładowo, badanie opublikowane w listopadzie 2008 r. w Nutrition Research wykazało, że zdrowi pacjenci, którzy wzięli ekstrakcję ornityny, doświadczali mniejszego zmęczenia po wysiłku niż grupa placebo. Autorzy badania stwierdzili, że ornityna sprzyja bardziej efektywnemu wykorzystaniu energii przez komórki i zalecają ją jako suplement diety zapobiegający zmęczeniu.

L-ornityna w kapsułkach
Kliknij i sprawdź ceny!

Ornityna w pożywieniu

Ornityna to aminokwas, który nasz organizm może sam wytwarzać. W ramach cyklu moczowego komórki wątroby wytwarzają ornitynę z argininy aminokwasowej, którą spożywamy w wielu różnych produktach spożywczych. Źródła ornityny obejmują mięso, ryby, jaja i produkty mleczarskie. Najlepsze źródła argininy to indyk, orzeszki ziemne, soja, białka jajka i nasiona sezamu.

Suplementy L-ornityny są również dostępne w sklepach ze zdrową żywnością i są ogólnie uważane za bezpieczne. Ornitynę znajdziemy też w wielu napojach sportowych promujących spalanie tłuszczu i budowanie tkanki mięśniowej.

Ornityna a arginina

Ornityna jest często łączona z argininą i sprzedawana jako suplement do budowy mięśni. Badania laboratoryjne wykazały, że ornityna zwiększa zarówno poziom insuliny, jak i poziom hormonu wzrostu, niezbędnego do budowy i utrzymania mięśni podczas intensywnego treningu fizycznego. Ornityna może również pomóc w walce z utratą mięśni, która jest normalną częścią procesu starzenia się.

W miarę starzenia się, nasze ciało staje się coraz mniej skuteczne w syntezie białek i nie regeneruje tkanki mięśniowej tak szybko jak wcześniej. Również siła i muskulatura zaczynają spadać. Pomagając podwyższyć poziom hormonu wzrostu, ornityna może przyspieszyć produkcję tkanki mięśniowej i zredukować skutki starzenia.

Chociaż zarówno arginina jak i ornityna chronią i budują masę mięśniową, to uważa się że ornityna jest dwukrotnie skuteczniejsza w stymulowaniu produkcji hormonu wzrostu.

Zostaw odpowiedź

Twoj adres e-mail nie bedzie opublikowany.