Owsianka – niezastąpione źródło energii. Właściwości odżywcze i dietetyczne owsianki

Owsianka – niezastąpione źródło energii. Właściwości odżywcze i dietetyczne owsianki
5 (100%) 5 votes

Żaden ranking prezentujący najzdrowsze pokarmy świata nie może obyć się bez płatków owsianych i to na pierwszych miejscach listy. W zależności od punktu widzenia płatki owsiane zajmują drugą lub siódmą pozycję. Nigdy jednak, w żadnym rankingu nie spadają poniżej miejsca dziesiątego.

Płatki owsiane należą do grupy pokarmów określanych ogólnie jako płatki zbożowe, do tej grupy zalicza się:

  • płatki owsiane
  • płatki orkiszowe
  • płatki żytnie
  • płatki jęczmienne
  • płatki kukurydziane
  • płatki jaglane
  • płatki ryżowe
  • pseudozboża: gryka, amarantus, quinoa

Płatki owsiane spożywane codziennie na śniadanie w postaci owsianki stanowią doskonałe paliwo dla organizmu na wiele godzin.

Płatki owsiane  – produkcja

Startowym produktem dla procesu produkcji jest ziarniak owsa zwyczajnego, który podlega wstępnej obróbce – obtaczaniu. Czynność ta ma na celu usunięcie z ziaren resztek okrywy nasiennej i nadanie ziarnom jednolitego obłego kształtu. Obtoczone ziarna można poddać kolejnej czynności, jaką jest ich łamanie. Następnie ziarna się nawilża w parowniku, proces ten polega na poddawaniu ich działaniu pary wodnej pod wysokim ciśnieniem. Po wyjęciu z parownika ziarna odpoczywają a następnie zostają gniecione to momentu uzyskania cienkiej, płaskiej formy. Na końcu płatki poddaje się suszeniu i pakuje.

Płatki owsiane – rodzaje

Płatki owsiane dostępne są w sprzedaży w trzech rodzajach:

  • płatki zwykłe, najmniej przetworzone, ziarna owsa poddaje się obtaczaniu i nawilżaniu, w celu spożycia powinno je się gotować co najmniej 30 minut
  • płatki górskie, w trakcie ich produkcji następuje etap dodatkowego ich rozdrabniania, w trakcie którego następuje utrata części właściwości odżywczych płatków, głównie składników mineralnych; również należy je gotować
  • płatki błyskawiczne, poddawane są dodatkowemu nawilżaniu co powoduje rozmiękczenie struktury ziarniaka i szybszego wchłaniania wody w trakcie gotowania, chociaż wystarczy je namoczyć i spożywać bez gotowania

Owsianka – najzdrowsza z zup

Najlepszym sposobem na spożywanie płatków owsianych jest tradycyjna

Owsianka – właściwości odżywcze

Wszystkie trzy rodzaje płatków owsianych nie różnią się specjalnie między sobą pod względem zawartych w nich składników odżywczych. Owsianka jest zupą dość kaloryczną, w 100 g produktu zawiera się bowiem ok. 378 kalorii, a ponadto:

  • węglowodany – 63 g
  • cukier – 2 g
  • tłuszcz – 7,2 g
  • błonnik – 6,9 g
  • białko – 11,9 g

Białko zawarte w płatkach owsianych jest produktem niepełnowartościowym, to dlatego płatki powinno spożywać się zawsze z dodatkiem innych białek: jogurtu czy mleka.

Owsianka – codzienna dawka energii

  • Owsianka z zalecanymi przez dietetyków fit dodatkami jest daniem dość kalorycznym. W swojej obfitej postaci może zawierać nawet ok. 500 kalorii. Jednak są to najlepsze z możliwych kalorii. Bogata w dodatki, pełnowartościowa, z dużą ilością błonnika dostarcza energii na cały dzień. Zgodnie z założeniem, że śniadanie jest najważniejszym posiłkiem w ciągu dnia to właśnie owsianka spełnia te wymogi.
  • Owsiana pomaga utrzymywać wagę ciała za sprawą beta-glukanu – błonnika rozpuszczalnego w wodzie. Beta glukan chłonąc wilgoć w przewodzie pokarmowym wytwarza lepką warstwę, która wyściela przewód pokarmowy i jest odporna na działanie enzymów trawiennych. Jednocześnie stanowi pożywkę dla dobrych bakterii. Z drugiej strony błonnik nierozpuszczalny w wodzie poprawia funkcjonowanie jelit i na długo daje poczucie sytości.
  • Owsianka jako produkt pełnoziarnisty obniża ciśnienie krwi.
  • Owsianka dzięki zawartości rozpuszczalnego błonnika obniża stężenie cholesterolu  poprzez opóźnianie wchłaniania tłuszczów i wiązania kwasów żółciowych.
  • Owsianka wpływa na poziom cukru we krwi. Proces trawienia płatków owsianych jest bardzo powolny, dlatego zawarty w nich cukier wolno przedostaje się do krwi, nie występuje tu też gwałtowny wyrzut insuliny, jak po spożyciu innych produktów, gdy zaraz po zjedzeniu obfitego obiadu mamy ochotę na “coś słodkiego”. Dzięki powolnemu przedostawaniu się cukru do krwi jego poziom jest stały. To dlatego płatki owsiane włącza się do produktów spożywczych o niskim indeksie glikemicznym.

Owsianka