Owsianka – niezastąpione źródło energii. Właściwości odżywcze i dietetyczne owsianki

Owsianka – niezastąpione źródło energii. Właściwości odżywcze i dietetyczne owsianki
5 (100%) 5 votes

Żaden ranking prezentujący najzdrowsze pokarmy świata nie może obyć się bez płatków owsianych i to na pierwszych miejscach listy. W zależności od punktu widzenia płatki owsiane zajmują drugą lub siódmą pozycję. Nigdy jednak, w żadnym rankingu nie spadają poniżej miejsca dziesiątego.

Płatki owsiane należą do grupy pokarmów określanych ogólnie jako płatki zbożowe, do tej grupy zalicza się:

  • płatki owsiane
  • płatki orkiszowe
  • płatki żytnie
  • płatki jęczmienne
  • płatki kukurydziane
  • płatki jaglane
  • płatki ryżowe
  • pseudozboża: gryka, amarantus, quinoa

Płatki owsiane spożywane codziennie na śniadanie w postaci owsianki stanowią doskonałe paliwo dla organizmu na wiele godzin.

Płatki owsiane  – produkcja

Startowym produktem dla procesu produkcji jest ziarniak owsa zwyczajnego, który podlega wstępnej obróbce – obtaczaniu. Czynność ta ma na celu usunięcie z ziaren resztek okrywy nasiennej i nadanie ziarnom jednolitego obłego kształtu. Obtoczone ziarna można poddać kolejnej czynności, jaką jest ich łamanie. Następnie ziarna się nawilża w parowniku, proces ten polega na poddawaniu ich działaniu pary wodnej pod wysokim ciśnieniem. Po wyjęciu z parownika ziarna odpoczywają a następnie zostają gniecione to momentu uzyskania cienkiej, płaskiej formy. Na końcu płatki poddaje się suszeniu i pakuje.

Płatki owsiane – rodzaje

Płatki owsiane dostępne są w sprzedaży w trzech rodzajach:

  • płatki zwykłe, najmniej przetworzone, ziarna owsa poddaje się obtaczaniu i nawilżaniu, w celu spożycia powinno je się gotować co najmniej 30 minut
  • płatki górskie, w trakcie ich produkcji następuje etap dodatkowego ich rozdrabniania, w trakcie którego następuje utrata części właściwości odżywczych płatków, głównie składników mineralnych; również należy je gotować
  • płatki błyskawiczne, poddawane są dodatkowemu nawilżaniu co powoduje rozmiękczenie struktury ziarniaka i szybszego wchłaniania wody w trakcie gotowania, chociaż wystarczy je namoczyć i spożywać bez gotowania

Owsianka – najzdrowsza z zup

Najlepszym sposobem na spożywanie płatków owsianych jest tradycyjna

Owsianka – właściwości odżywcze

Wszystkie trzy rodzaje płatków owsianych nie różnią się specjalnie między sobą pod względem zawartych w nich składników odżywczych. Owsianka jest zupą dość kaloryczną, w 100 g produktu zawiera się bowiem ok. 378 kalorii, a ponadto:

Białko zawarte w płatkach owsianych jest produktem niepełnowartościowym, to dlatego płatki powinno spożywać się zawsze z dodatkiem innych białek: jogurtu czy mleka.

Owsianka – codzienna dawka energii

Owsianka