Pij sok z buraka, a będziesz zdrowy! Sprawdź właściwości i wartości

Po świątecznych szaleństwach kulinarnych warto pomyśleć o oczyszczeniu i zupełnej odnowie organizmu. Niektórzy ten proces pozostawiają na czas postu, który nastąpi kalendarzowo za ponad miesiąc, ale im szybciej zaczniemy reperować niedobory mineralne naszego organizmu, tym szybciej poczujemy się lepiej i także szybciej przygotujemy nasz organizm na nadchodzącą wiosnę. Dlaczego mamy wstydzić się wystającego brzucha oraz bladej cery, skoro jest jeszcze na tyle sporo czasu na to, by wyeliminować wszystkie te zjawiska zanim zaczniemy spacerować słonecznymi ulicami naszych miast i miasteczek? Wielu dietetyków oferuje różne programy odchudzania i oczyszczania organizmu. Można spośród wielu ofert przedstawianych w Internecie wybrać tę jedną, jedyną lub łączyć ze sobą wszystko to, co najlepsze z każdej poznanej dotychczas metody na odchudzanie, oczyszczenie, podniesienie poziomu ważnych związków mineralnych w naszym ciele. Bardzo ważnym składnikiem naszego organizmu jest żelazo. Przy jego niedoborze szwankują wszystkie funkcje życiowe.

Regularne dostarczanie żelaza do organizmu

Odbywa się między innymi poprzez regularne spożywanie buraków – w każdej postaci. Buraki są warzywem niezwykle wdzięcznym, ale niedocenianym. Wielu niecierpliwych smakoszy często narzeka na to, że bardzo długo trzeba je gotować, aby zmiękły. Mają w sobie bardzo dużo żelaza, błonnika, witaminy C, D, E. Sok z buraka to specyfik, który każdy z nas powinien pić przynajmniej 3 razy w tygodniu. Najlepiej jest przygotowywać sok ze świeżych buraków w domowej sokowirówce, ale nie każdy takową posiada. W tym wypadku jest to o tyle wygodne, że w pełni mamy świadomość, co wkładamy do urządzenia i co przetwarzamy na sok. Słowem – żadnej chemii i sztucznych dodatków. Oczywiście, dla podniesienia wartości odżywczych, do buraków można dodawać inne owoce lub warzywa. Świetnie smakują soki buraczkowo – pomarańczowe, a już dodany do buraków szpinak lub jarmuż to zupełna bomba witaminowa i żelazowa dla każdego zapracowanego i narzekającego na brak snu.

Anemio żegnaj!

Buraki w każdej formie, pieczonej, gotowanej lub przecieranej na sok pomagają skutecznie zwalczyć anemię. Jeśli zauważacie u siebie:

  • spadek nastroju, postępujący nastrój depresyjny
  • niepokojące cienie pod oczami
  • symptomy bezsenności
  • osłabienie siły fizycznej
  • trudności w koncentracji
  • bladą cerę
  • postępujące chudnięcie
  • brak apetytu
  • problemy z przełykaniem

może być to znak, ze i Was dopada anemia. Jest ona dość charakterystyczna dla osób z melancholijnym nastrojem, nieco wycofanych i ignorujących naturalne, regularne przyswajanie posiłków. Soki z buraków są wspaniałym środkiem na całościowy detoks organizmu. Jeśli nie możecie ich wyciskać na bieżąco we własnych domach, możecie kupować je w formie soków jednodniowych, mieszczących się w butelkach lub mniejszych buteleczkach i sprzedawanych w supermarketach. Na szczęście, właściciele supermarketów poszli już dawno po rozum do głowy i obok standardowych produktów żywieniowych nie brakuje miejsca na “zdrowe półki żywnościowe”. Znajdziemy tam nie tylko soki z buraków, ale także z innych warzyw, np. marchwi, która jest bogatym nośnikiem karotenu, wpływającym na poprawę jakości cery.

Burak – jaki jest – chyba nie każdy widzi!

Buraki w sezonie letnim są bardzo tanie, więc można je kupować na kilogramy bez zastanowienia. Nie znudzi się nam ich smak pod warunkiem, że za każdym razem będziemy je odmiennie i różnorodnie doprawiać. Sok z buraków to najprostsze rozwiązanie na przetworzenie tego warzywnego surowca. Naszym zdaniem najlepiej smakuje bez cukru, ale jest to kwestia gustu, większość woli chyba jednak słodzić. Cukier jednak zabija nieco charakterystyczny, naturalny smak buraka. Dziś, przy odrobinie pomysłowości, z buraków można zrobić właściwie wszystko, nawet ciasta (propozycja dla vegan i wszystkich uczulonych na gluten). Wybrane pomysły na aranżację buraków w zdrowych daniach:

  • domowy barszczyk ukraiński (zupa, której trzonem są buraki, można dodać jeszcze mieszanki mrożonych warzyw, mnóstwo przypraw, czerwoną fasolę)
  • sałatka z gotowanymi buraczkami, szpinakiem oraz wędzonym twarogiem – bardzo lekka i smaczna
  • ciasto z buraków i mąki orkiszowej, coś w rodzaju “czerwonego murzynka”, nie trzeba lukrować!
  • buraki pieczone w plasterkach, podane z sosem pieczarkowym i dużą ilością zieleniny
  • sałatka z tartych buraków, chrzanu, czerwonego groszku, soi gotowanej
  • sałatka buraczkowo – ziemniaczana z marchewką i majonezem

Jedz, pij, ciesz się do woli i… zdrowiej!

Po ubogaceniu naszej codziennej diety w buraczkowe dobrodziejstwo już po miesiącu zauważa się poprawę jakości krążenia krwi. Poprawia się także koncentracja oraz wszelkie ważne dla każdego z nas funkcje życiowe. Przybywa nam energii, czujemy się lżejsi i wolni od toksycznych elementów atakujących nasze ciała z każdej strony. Chętniej udzielamy się towarzysko, odkrywamy nowe plany na przyszłość, słowem, robimy wszystko to, o co siebie do niedawna nawet nie podejrzewaliśmy. Nie zapominajmy o tym, by choć kilka razy w tygodniu zabrać ze sobą do pracy sok z buraków.

Czytaj więcej: Sok z buraka – wartości odżywcze i właściwości lecznicze

Zostaw odpowiedź

Twoj adres e-mail nie bedzie opublikowany.