Serwatka – wartości odżywcze, właściwości zdrowotne, kuracja serwatkowa

Serwatka – wartości odżywcze, właściwości zdrowotne, kuracja serwatkowa
5 (100%) 3 votes

Serwatka jest płynem o żółtawej lub zielonkawej barwie, który powstaje przy wyrobie twarogu, podczas jego oddzielania od mleka tłuszczu i sera. Podgrzane mleko przelewa się przez sito z grubymi oczkami, na którym układa się gazę. Twaróg zostaje na materiale, natomiast serwatka spływa do naczynia umieszczonego pod sitkiem. Jej korzystne dla zdrowia właściwości doceniał już Hipokrates. Stosowano ją zarówno na poprawę funkcjonowania układu pokarmowego jak i na wsparcie kondycji skóry i włosów. W celach pielęgnacyjnych stosowano kąpiele serwatkowe i balsamy z serwatki.

Serwatka – wartości odżywcze

Serwatka zawdzięcza swoje właściwości prozdrowotne dużej zawartości składników mineralnych i witamin. Można powiedzieć, że to prawdziwa bomba! Poleca się jej stosowanie zarówno osobom zdrowym jak i cierpiącym na różnego rodzaju infekcje czy choroby. W stu gramach serwatki znajduje się jedynie 26 kalorii oraz:

  • Witaminę B1
  • Witaminę B2
  • Witaminę B6
  • Witaminę B12
  • Kwas pantotenowy
  • Biotynę
  • Jod
  • Sód
  • Fosfor
  • Wapń
  • Wapno
  • Witaminę A
  • Magnez
  • Witaminę C
  • Żelazo

Serwatka – właściwości zdrowotne

Serwatka stała się ostatnio produktem zapomnianym i rzadko stosowanym, a szkoda. Ze względu na dużą zawartość witamin i minerałów poleca się jej stosowanie przy różnych dolegliwościach oraz na wzmocnienie odporności. Kurację płynem serwatkowym można stosować podczas:

  • Leczenia problemów związanych z żołądkiem i jelitami – cukier i kwas mlekowy zawarte w serwatce korzystnie oddziaływają na florę bakteryjną, lekko zakwaszając dolny odcinek jelita, co sprawia, że neutralizują się szkodliwe substancje. Dzięki czemu układ pokarmowy funkcjonuje dużo sprawniej.
  • Leczenia zapalenia płuc, szkorbutu czy reumatyzmu.
  • Odchudzania, gdyż znacznie przyspiesza procesy metaboliczne.
  • Problemów z nadciśnieniem.
  • Dolegliwości związanych z układem nerwowym – serwatka wpływa na niego korzystnie przez dużą zawartość wapnia i potasu.
  • Obniżonej odporności – duże ilości kwasu askorbinowego działają na poprawę układu immunologicznego.
  • Problemów i chorób związanych ze skórą.
  • Hemoroidach oraz dnie moczowej.
  • Podwyższonego poziomu złego cholesterolu we krwi – zawarte w nim białka serwatkowe zmniejszają jego poziom.
  • Silnych bóli – niektóre związki znajdujące się w serwatce mają działanie podobne do środków przeciwbólowych. Działanie serwatki można porównać nawet do działania morfiny.
  • Leczenia depresji oraz niwelowania objawów przewlekłego stresu.
  • Leczenia wrzodów i raka żołądka.

Serwatka – zastosowanie

Żółto-zielony płyn znajduje zastosowanie wewnętrzne jak i zewnętrzne. Od lat serwatka była używana przez medyków ludowych. Swoje zastosowanie znajduje w kuchni. Możemy przygotowywać z niej musujące napoje lub dodawać do zup na przykład przygotować na niej zakwas do żuru lub dodać do czerwonego barszczu zamiast octu. Poleca się dodawanie jej także do ciasta na chleb na zakwasie. Będzie również świetną bazą do różnego rodzaju koktajli owocowych lub smoothie.

Serwatkę możemy także stosować zewnętrznie, między innymi robiąc z niej okłady przy wszelkich problemach związanych ze skórą. Popularne są także serwatkowe kąpiele, które korzystnie wpływają na kondycję skóry, nawilżając ją oraz ujędrniając. Można również zrobić balsamy do ciała lub kremy na bazie serwatki.  Z kolei średniowieczni Europejczycy uważali, że ciecz można stosować jako afrodyzjak.

Serwatkę stosują również sportowcy, najczęściej korzystają z jej sproszkowanej wersji, ponieważ można ją dłużej przechowywać. Duże ilości białka oraz niska zawartość tłuszczu sprawiają, że jest to idealny produkt dla osób, które planują zwiększyć przyrost masy mięśniowej.

1-1-300x300 Serwatka - wartości odżywcze, właściwości zdrowotne, kuracja serwatkowa

Serwatka
Kliknij i sprawdź ceny!

Kuracja serwatkowa – kiedy i jak ją stosować?

Warto wiedzieć, że zanim zaczniemy kurację serwatkową, powinniśmy się do niej odpowiednio przygotować. Przede wszystkim:

  • Ogranicz spożywanie słodyczy.
  • Postaw na odpoczynek i nie zapominaj o tym, aby się wysypiać – śpij przynajmniej 8 godzin dziennie.
  • Po przebudzeniu, na 30 minut przed zjedzeniem śniadania wypij szklankę wody z cytryną.
  • Przed i podczas trwania kuracji zrezygnuj z picia kawy i czarnej herbaty.
  • Nie zapominaj o nawadnianiu organizmu, dostarczaj mu dużo płynów najlepiej w postaci naparów z ziół, takich jak: krwawnik, melisa, pokrzywa czy nagietek. Dobrą opcją będzie także zielona herbata.

Takie przygotowanie pozwoli ci na łagodniejsze przechodzenie objawów tej oczyszczającej kuracji. Nie będzie czuć nadmiernego zmęczenia, nie będą również konieczne zbyt częste wizyty w toalecie.

Właściwa kuracja

Dzień pierwszy

Śniadanie – koktajl z owoców

Drugie śniadanie – sok owocowo-warzywny

Obiad – gotowany brokuł

Lunch – napój z serwatki i jabłko

Kolacja – zupa jarzynowa

Dzień drugi

Śniadanie – koktajl z banana

Drugie śniadanie – napój z serwatki i pomarańczy

Obiad – ulubione warzywa gotowane na parze

Lunch – sok z ananasa

Kolacja – zupa ryżowa

Dzień trzeci

Śniadanie – koktajl z cytrusów

Drugie śniadanie – napój z serwatki i marchewka

Obiad – warzywa gotowane na parze

Lunch – sok wielowarzywny

Kolacja – zupa pomidorowa

Po zakończonej kuracji organizm będzie wyraźnie oczyszczony z toksyn i naładowany energią.  Wzmocni się również odporność, a metabolizm przyspieszy. Serwatkę można pić codziennie również po kuracji.

Komentarze