Typy budowy ciała- ektomorfik, mezomorfik i endomorfik

Typy budowy ciała- ektomorfik, mezomorfik i endomorfik
Oceń artykuł!

Jesteś na diecie już drugi miesiąc i nie zrzuciłeś nawet pół kilograma? Może jesteś na złej diecie! Dieta i ćwiczenia powinny być dostosowane do naszego typu budowy. Trzy podstawowe typy sylwetki to: ektomorfik, mezomorfik i endomorfin. Pierwszy raz słyszysz o czymś takim? Nie wiesz jak sprawdzić do którego typu zaliczyć siebie? Spokojnie! Przeczytaj nasz artykuł, a wszystko stanie się jasne.

Słowo wstępu

Ogólne typy budowy ciała pozwalają łatwiej określić potrzeby, cele i problemy osoby o danej sylwetce. Oczywiście cechy indywidualne nie są mniej ważne, jednak osoby przynależące do danej grupy zazwyczaj wykazują duże podobieństwo w zakresie problemów i dążeń. Niezależnie od wieku, rasy czy płci, każdą osobę da się przypisać do jednej z trzech grup. Są one nierozerwalnie związane z nasza genetyką, strukturą kośćca. Warto tez zauważyć, że niezależnie od tego do jakiego typu budowy zaliczamy się, każdy ektomorfik, mezomorfik czy endomorfin jest niezadowolony ze swojego wyglądu. Jedni chcą rozbudować masę mięśniową, drudzy ją zmniejszyć, schudnąć, bądź inaczej wyrzeźbić. Trudno zadowolić człowieka!

Przede wszystkim, należy pamiętać o tym, że reguły diety czy system ćwiczeń powinien być dopasowany do ogólnego typu sylwetki ale też dostosowany do indywidualnych cech osoby.

Charakterystyka ektomorfika

Ektomorfik charakteryzuje się drobną budową ciała. Jego głównym problemem jest budowanie masy mięśniowej. Metabolizm ektomorfika jest mocno podkręcony, przebiega niezwykle szybko. Zdecydowanie pozytywną cechą organizmu ektomorfika jest bez wątpienia jest to, że jego ciało niezwykle szybko odbudowuje wszelkie ubytki spowodowane intensywnymi treningami- oczywiście zakładając, że stosuje on odpowiednią, zbilansowaną dietę, Można więc praktycznie wykluczyć możliwość przetrenowania w przypadku osób o takiej budowie ciała. Zazwyczaj ektomorficy mają bardzo niski poziom tłuszczu, otyłość im nie straszna!

Sugerowana dieta dla ektomorfików

 Ze względu na podkręcony, szybki metabolizm ektomorficy muszą otrzymywać więcej kalorii niż osoby przynależące do innych kategorii. Do zapotrzebowania kalorycznego ektomorfików możemy swobodnie dodać 1000, 1500 a nawet 2000 kcal. Jeżeli nie otrzymają odpowiednio wysokiej ilości kalorii, to mięśnie w czasie regeneracji potreningowej zużyją całe dostępne pokłady zmagazynowanej energii, a gdy tej zabraknie, zaczną trawić mięśnie. W ten sposób wszystko, co uzyskaliśmy w czasie treningu zostanie zaprzepaszczone. Absolutnym minimum w przypadku ektomorfików jest pięć pełnowartościowych, sporych posiłków w ciągu dnia. Sugeruje się przyjmowanie dużych ilości białek oraz złożonych węglowodanów.

Treningi dla ektomorfików

Jeżeli chodzi o trening, niestety ektomorficy nie mogą sobie popuszczać. Tak jak z dietą folgowanie jest dozwolone, tak ćwiczenia muszą być wykonywane często i z rosnącym obciążeniem. Zwłaszcza jeżeli chcemy rozbudować masę mięśniową. Intensywność treningów oraz rosnący ciężar odważników pozwoli na przyrost masy. Zła wiadomość jest taka, że ektomorficy muszą odbywać naprawdę ciężkie treningi aby pobudzić należycie mięśnie do wzrostu.

Charakterystyka mezomorfika

Mezomorficy to „szczęściarze” w naszych trzech grupach. Można powiedzieć, że reprezentują wszystkie najlepsze atrybuty z obu pozostałych grup, jednak nie posiadają ich wad. Czy może być lepiej? Mezomorficy nie miewają problemów ze zmianą wagi ciała- jeżeli chcą chudną lub zwiększają masę. Ich metabolizm możemy śmiało określić jako „normalny”. W porównaniu z wyżej omówioną grupą, przedstawiciele mezomorfików są zazwyczaj silniejsi, a ich ciało zawiera niewiele więcej tłuszczu.

Sugerowana dieta i ćwiczenia dla mezomorfia

Dużym plusem metabolizmu mezomorfika jest fakt, że nie ma potrzeby dostarczania tak dużych ilości kalorii jak ma to miejsce w przypadku ektomorfia.  Przedstawiciele mezomorfików powinni stosować się do ogólnych zasad zdrowego odżywiania. Jeżeli będą oni przesadzać z ilością kalorii, w niedługim czasie mogą otłuścić sylwetkę.

Jedną z niewielu wad tego typu budowy ciała jest wydłużony okres regeneracji organizmu między sesjami treningowymi. Często też u mezomorfików można zauważyć zbytnią pewność siebie- ślepą wiarę w ich cudowną genetykę. Oczywiście, genetyka nie jest bez znaczenia, jednak nie zrobi ona za nas całej „brudnej roboty”. Nie poświęcając odpowiedniej uwagi zbilansowanej diecie oraz ćwiczeniom, nawet mezomorficy mogą zmienić się w grubaski. Zrzucanie zbędnych kilogramów jest trudniejszym zadaniem, niż zadbanie aby nie pojawiły się one na naszym ciele.

Charakterystyka endomorfika

Endomorfik to typ budowy charakteryzujący się sporymi rozmiarami. O przedstawicielach tego typu sylwetki możemy śmiało powiedzieć: ”kawał chłopa”. Endomorficy mają krępą budowę ciała oraz ciężkie i grube kości. Największym problemem przedstawicieli tego rodzaju budowy ciała jest wyjątkowo wolny metabolizm.

Sugerowana dieta dla endomorfika

Endomorficy potrzebują bardzo niewielkie ilości kalorii, aby utrzymać stałą masę ciała. Zaleca się aby osoby o tym typie budowy przykładały uwagę do zmniejszonego spożycia węglowodanów oraz tłuszczów. Warto włączyć do swojej diety ryby, indyk oraz białka jaj- innymi słowy, chude źródła białka. Dobrym sposobem na utrzymanie odpowiedniej, stałej wagi jest spożywanie siedmiu niewielkich posiłków dziennie. To umożliwi endomorfikom  lepsze spalanie kalorii.

Treningi dla endomorfików

Endomorficy przede wszystkim w czasie treningów powinni skupić się na ćwiczeniach aerobowych, takich jak jazda na rowerze czy pływanie. Każdy trening powinien składać się z kilku serii ćwiczeń o umiarkowanym ciężarze, z niewielkim i ściśle kontrolowanym czasem odpoczynku pomiędzy seriami. W związku ze znacznie spowolnionym metabolizmem charakterystycznym dla endomorfików, znacznie wydłuża się czas, który należy przeznaczyć na odpoczynek i regenerację około treningową.

Każdy z wymienionych typów budowy ma swoje plusy, ale też i minusy. Z kolei każdy przedstawiciel danego typu sylwetki, zawsze wolałby być przedstawicielem innego typu- tak to już jest, że trawa jest zieleńsza gdzie nas nie ma. Pamiętajmy, że ciężką praca, odpowiednimi treningami i dobrze zbilansowaną dietą możemy osiągnąć każdy wyznaczony przez nas cel- wystarczy tylko chcieć!