Tyrozyna w sporcie i jej wpływ na organizm. Dawkowanie i stosowanie.

Czym jest tyrozyna?

Tyrozyna należy do grupy 22 aminokwasów, stanowiących podstawową jednostkę budulcową białka. Tyrozyna jest jednym z aminokwasów, który stanowi nadzwyczaj ważną rolę w diecie, ponieważ to z tego aminokwasu powstają istotne w funkcjonowaniu organizmu substancje. Tyrozyna między innymi stanowi bazę do tworzenia melaniny i tyroksyny. Tyrozyna jest kluczowa w prawidłowym rozwoju małych dzieci, leczeniu chorych na mocznicę oraz osób niedożywionych. Tyrozyna powstaje w wątrobie jako rezultat procesu przekształcenia fenyloalaniny. Tyrozyna pełni rolę w powstawaniu neuroprzekaźników takich jak dopamina oraz noradrenalina. Dopamina to katecholamina istotna w funkcjonowaniu emocjonalnym oraz procesach kurczliwości mięśni i produkcji hormonów. Z kolei noradrenalina ma wpływ na układ krwionośny, ponieważ wydzielana jest w wyniku oddziaływania bodźców stresowych. Działanie noradrenaliny polega między innymi na przyspieszaniu bicia serca i regulacji przepustowości naczyń krwionośnych. Kolejną rolą tyrozyny jest intensyfikacja procesów glikogenolizy i lipolizy, czyli rozkładu cukrów i tłuszczy. Bez tyrozyny nie powstanie też melanina odpowiedzialna za właściwy kolor skóry i jej odporność na promieniowanie UV.

Wpływ tyrozyny na organizm

Działanie tyrozyny można przedstawić za pomocą konkretnych funkcji spełnianych w organizmie:

  • Usuwanie zmęczenia fizycznego i stresu a także przemęczenia psychicznego poprzez podtrzymywanie normalnego poziomu neurotransmiterów,
  • Podwyższanie możliwości koncentracji przy zwiększonym wysiłku umysłowym w szkole i pracy a także podczas redukcyjnej diety i w momentach przesileń między porami roku, kiedy organizm jest osłabiony,
  • Wspomaganie pracy układu nerwowego, w tym mózgu a także poprawa odporności na stres,
  • Hamowanie apetytu,
  • Stymulacja produkcji melaniny, noradrenaliny, adrenaliny i dopaminy,
  • Katalizowanie procesów glikogenolizy i lipolizy.

Tyrozyna w sporcie

Tyrozyna najbardziej sprzężona jest z działaniem układu nerwowego, którego funkcje determinuje i kontroluje poprzez wpływ na neuroprzekaźniki.   Największe zastosowanie tyrozyna ma jednak w sporcie. Tyrozyna znacząco wpływa na kondycję i osiągi fizyczne. Neuroprzekaźniki są odpowiedzialne za przekazywanie  sygnały nerwowe od receptorów do ośrodkowego układu nerwowego. Sygnał musi swoją wartością przebić wartość progową bodźca, a także w odpowiednim czasie pokonać drogę od receptora czuciowego do ruchowego  i do rdzenia itd. Zatem im więcej neurotransmiterów w organizmie tym większa prędkość przekazywania i przesyłania sygnału między poszczególnymi  strukturami. Duża zawartość tyrozyny w organizmie zapewnia sprawne przesyłanie bodźców treningowych podczas treningu. Tyrozyna zatem wpływa na prędkość procesów modelowania sylwetki. Tyrozyna intensyfikuje produkcję noradrenaliny, co organizm wykorzystuje podczas spalania tkanki tłuszczowej. Taki proces to lipoliza. Większa zawartość adrenaliny to również zmniejszone uczucie głodu, a zatem brak bodźca nakłaniającego do spożywania posiłku.

Tyrozyna
Kliknij i sprawdź ceny!

Dawkowanie i stosowanie tyrozyny

Tyrozyna to związek endogenny, a więc zawarta jest naturalnie w pokarmie takim jak: mięso, jajka, sery, odżywki białkowe. Są to produkty zawierające wysoka zawartość białka. Jednak w życiu sportowców przyjmowanie tyrozyny z pokarmem może być niewystarczające. Dlatego podejmują oni suplementację tyrozyną. Decydując się na jej stosowanie warto skonsultować swoją decyzję z lekarzem, trenerem i ustalić bezpieczne dawkowanie i pory stosowania.

Kto powinien stosować tyrozynę?

Ze względu na to, że tyrozyna poprawia wydolność i zwiększa efektywność wysiłku fizycznego oraz pomaga w stanach przemęczenia przeznaczona jest dla osób podejmujących ponadprzeciętną aktywność fizyczną. Dlatego dobry wpływ tyrozyny na organizm zauważą i docenią głównie sportowcy, osoby ciężko trenujące ale tez osoby borykające się z nadwagą ale też, co ciekawe osoby lubiące korzystać z opalania na solarium.  Osoby narażone na stres i chroniczne i zmęczenie również będą miały większe szanse zwalczyć te negatywne stany dzięki zażywaniu tyrozyny.

Jak dawkować tyrozynę?

Zazwyczaj przyjmuje się że suplementacja tyrozyna bazuje na przyjmowaniu od 500 do 2000 mg tyrozyny rano, po przebudzeniu oraz przed wysiłkiem fizycznym, np. treningiem. Inna szkoła mówi, że stosowanie tyrozyny zależy od masy ciała i panuje zasada przyjmowania 100mg na kg ciała, przy czym dawka ta powinna być rozbita na 3 równe porcje, przyjmowane w ciągu 1 dnia. Niezależnie od masy ciała maksymalna dawka nie powinna wynosić 10 g.  Dodatkowo podczas planowania przyjmowania tyrozyny należy mieć na względzie, że własna tolerancję na przyjmowanie tyrozyny trzeba obliczyć samemu. Robi się to w ten sposób, że zaczyna się od minimalnych dawek stopniowo je zwiększając w celu poznania możliwości swojego organizmu. Ważny jest efekt przyjmownaia odpowiedniej ilości tyrozyny – bowiem 2 gramy przyjęte przed treningiem mogą znacznie zwiększyć wyniki i osiągi sportowe.

Skutki uboczne i przeciwwskazania do stosowania tyrozyny

Należy pamiętać aby przy planowaniu suplementacji tyrozyny sprawdzić, czy nie jest się osobą z podwyższonym stale poziomem dopaminy i upewnić się, ze nie choruje się na czerniaka.

Tyrozyna charakteryzuje się silnym wpływem na ośrodkowy układ nerwowy. Jest on bardzo wrażliwy na delikatne nawet zmiany zawartości tej substancji w organizmie.  Dlatego łącząc tyrozynę z używkami należy zastanowić się dwa razy, czy chcemy sięgnąć po kieliszek wódki czy inną używkę, ponieważ może być to tragiczne w skutkach.  Tyrozyna jest o tyle bezpieczna, że skutki uboczne nie sa aż tak drastyczne jak w przypadku innych stymulatorów układu nerwowego.  Tyrozyna bowiem zwiększa poziom noradrenaliny i dopaminy w sytuacjach wytężenia fizycznego, psychicznego i umysłowego.  W związku z tym logiczne jest, że skutkiem może być bezsenność, jeśli tyrozyna została przyjęta przed snem. Badania przeprowadzane na zwierzętach wykazują, że przy długotrwałej suplementacji tyrozyną jest ona całkiem bezpieczna.

 

Zostaw odpowiedź

Twoj adres e-mail nie bedzie opublikowany.