Jakie siodełko rowerowe kupić ?

Wybór siodełka rowerowego jest niezwykle istotny dla osób spędzających aktywnie czas na tym środku transportu. Dłuższe wycieczki przy źle dobranym siodełku kończą się najczęściej niezbyt przyjemnym bólem w dolnej części ciała. Odpowiedź na pytanie jakie siodełko rowerowe wybrać nie jest prosta i jednoznaczna. Do tej kwestii należy podejść indywidualnie, bo to co dobre dla naszej koleżanki czy naszego kolegi, wcale nie musi być dobre dla nas. Jednoznacznej odpowiedź w tym artykule w związku z tym na pewno nie znajdziemy, ale szereg podstawowych informacji, które mogą zdecydowanie nam pomóc w momencie wyboru siodełka do naszego roweru.

Kwestia fizjologii przy doborze siodełka

Siedząc na rowerze, rowerzysta większą część swojego ciężaru ciała opiera na siodełku, natomiast mniejszą na kierownicy. W związku z tym to właśnie dolna część naszego ciała jest narażona na największe obciążenie. Przy dłuższych wycieczkach mała powierzchnia styku jaką zapewnia siodełko, przy dużym ciężarze ciała, przy jednoczesnych ruchach nóg często przekładają się na uciążliwy, intensywny ból niekiedy uniemożliwiający jazdę na rowerze. Ciężar rowerzysty rozkłada się na dwóch kościach kulszowych, znajdująca się pomiędzy nimi a siodełkiem skóra, jest ściskana i tarta co owocuje wysyłaniem do układu nerwowego sygnałów o bólu. Najintensywniejszy ból pojawia się na początku sezonu oraz przy zakupie nowego roweru lub siodełka. Z czasem tkanka i nerwy się przyzwyczajają i reakcja jest słabsza, jednak nie da się jej całkowicie wyeliminować. Także całkowitego komfortu nie da się osiągnąć przy nowym zakupie, należy dać szansę na przyzwyczajenie się pośladków do nowych warunków jazdy.

Twarde czy miękkie

Wycieczki rowerowe kończące się bólem pupy, najczęściej kończą się też obietnicą że po powrocie udamy się do sklepu rowerowego po zakup miękkiego siodła. Należy jednak pamiętać, że nie zawsze jest to najlepszym rozwiązaniem. Miękkie siodełko ma większa powierzchnię, a co za tym idzie większa jest też powierzchnia styku pośladków i krocza, co przekłada się z kolei na większe prawdopodobieństwo obtarć. Warto jest tu więc postawić na uśrednienie, siodło powinno być na tyle miękkie by nie dobijać kośćmi do twardego szkieletu.

Szerokie czy wąskie

Zapoznając się z rodzajami siodeł, szybko można spostrzec, że wśród siodeł do rowerów górskich występują siodła wąskie i długie. Jest to dobra opcja – w tym przypadku w czasie normalnej jazdy siedzenie kolarza opiera się na tylnej części siodła, która jest szersza. W momencie gdy zaczyna się ostry podjazd, ciężar ciała rowerzysty przeniesiony zostaje na przód przez przesunięcie tułowia tak że znajduje się ono na wąskim początku siodła. Tak dobrane siodło umożliwia nam jazdę cały czas w pozycji siedzącej, dociążając przednie i tylne koło. W przypadku szerokich i krótkich siodeł, taka opcja nie jest możliwa.

Także pamiętajmy by szerokość siodła dobrać tak by obie kości kulszowe spoczywały na nim, a nie były w powietrzu, pozbawione podparcia.

Plastikowe czy skórzane

Pokrycia siodeł mogą być wykonane zarówno ze skóry naturalnej jak też z materiałów syntetycznych. Wiadomo, że każda wersja ma swoje plusy i minusy, tak też w przypadku siodeł skórzanych niebywałą zaletą jest przepuszczanie powietrza i pary wodnej. Skórzane siodła mają możliwość dopasowywania się do anatomii swojego właściciela, co dodaje mu cech indywidualności. W momencie gdy siodło jest pokryte skórą licową, może być za śliskie i powodować zagrożenia. Zniwelować je można poprzez zmatowienie powierzchni siodła, ewentualnie pomocne może być również wyszywanie różnych znaków, np. reklamowych.

W przypadku modeli siodełek z wyższej półki spotkać możemy plastykowe lub kevlarowe osłony mocowane na tylnym boku siodła, mające na celu zabezpieczenie przed przetarciem z boku.

f-siodelko-sportourer-x-race-gel-flow-czarne

Siodełko rowerowe

Kliknij i znajdź najniższe ceny

Amortyzacja siodła

Najlepszą amortyzacją przy jazdach rowerem są wbrew pozorom nasze nogi. W momencie zjazdu po nierównym terenie, niezależnie od posiadanego siodełka, najlepiej nieznacznie unieść się ponad siodło, tak by ciężar ciała oparł się na nogach. Wyposażenie siodła w amortyzator w sztycy, to dobre rozwiązanie dla osób jeżdżących rekreacyjnie, przełoży się to na tłumienie drgań i wstrząsów.

Firma Brooks ma w swojej ofercie dwa rodzaje amortyzacji sprężynowej. Jeden z nich polega na zastosowaniu dwóch sprężyn podpierających tylną część siodła, natomiast przednia część jest zawieszona przegubowo. Tutaj amortyzacja nierówności następuje poprzez zmianę nachylenia siodła. Druga opcja proponowana przez Brooks, to trzy sprężyny, które powodują że część na której siedzi rowerzysta jest zawieszona prawie niezależnie od reszty roweru.

Wybór siodełka w przypadku płci pięknej

Wybór siodełka w przypadku kobiet ma istotne znaczenie, gdyż w ich przypadku ciężar ciała spoczywa bezpośrednio na zewnętrznych narządach płciowych, czyli wargach sromowych. Ten istotny szczegół został już zauważony przez producentów i zapoczątkowano projektowanie specjalnych siodełek dla kobiet. Siodełka te mają podłużny otwór bądź wgłębienie w samym środku siodła, które jest wypełnione miękką substancją.

Siodełko a impotencja

W prasie publikowane są co jakiś czas artykuły z danymi w myśl których rowerzyści mają problemy z życiem seksualnym przez siodełko – nie ma na to jednak niepodważalnych dowodów. Wielogodzinne siedzenie na wąskim siodle negatywnie wpływa na te części ciała, jednak należy tu zauważyć że odniesienie ma to do sportowców, którzy spędzają na rowerze 5 godzin dziennie, przez 5 dni w tygodniu. Także w myśl starego przysłowia – co za dużo to nie zdrowo.

Tu polecanie jest siodło z centralnym rozcięciem idącym do tyłu siodła. W tego typu siodełkach nacisk na krocze jest zmniejszony, a pupa opiera się kośćmi kulszowymi na tylnej części siodła.

Ustawienie siodełka

  • wysokość – prawidłowo gdy pedał znajduje się w najniższej pozycji, to kolano rowerzysty powinno być minimalnie zgięte

  • położenie w poziomie – siodełko powinno leżeć prosto, a więc linia siodełka powinna przebiegać prostopadle do pionu

Jeśli jazda powoduje ból

  • obniż przód siodełka,

  • delikatnie przesuń siodełko do przodu

  • podczas jazdy starać się aby pupa była umiejscowiona na szerszej części siodełkach

  • podwyższyć kierownicę, tym samym powodując utrzymanie bardziej pionowej pozycji ciała

  • jeździć w spodenkach kolarskich bez bielizny pod nimi, gdyż szwy mogą powodowac obtarcia

  • w przypadku zjazdów – szczególnie na wyboistej nawierzchni – przenieść ciężar ciała na stopy lekko się unosząc na nogach

  • zmienić siodełko 😉

Pamiętajmy też o prawidłowej konserwacji naszego siodełka (podobnie jak i całego roweru), przy modelach skórzanych po umyciu należy stosować środki ochronne do skóry, inaczej może on nam po prostu popękać.

Zostaw odpowiedź

Twoj adres e-mail nie bedzie opublikowany.