Jakie są dozwolone ćwiczenia i zajęcia w czasie ciąży?

Lekarze są zgodni- każda kobieta w ciąży powinna się ruszać. Jest to zdrowe nie tylko dla mamy, ale i dla maluszka. Dzięki systematycznym, lekkim i przyjemnym ćwiczeniom można w znacznym stopniu ograniczyć ciążowe dolegliwości takie jak na przykład bóle placów lub obrzęki nóg. Ćwiczenia dostarczą energii i poprawią samopoczucie przyszłej mamy. Pomogą również szybciej wrócić do formy sprzed ciąży. Kobiety, które planują rozpocząć ćwiczenia powinny skonsultować się ze swoim lekarzem prowadzącym.

Korzyści płynące z ćwiczeń w trakcie ciąży

  • pomagają uniknąć dolegliwości ciążowych- takich jak zaparcia, obrzęki i żylaki nóg, skurcze łydek czy bóle kręgosłupa;
  • sprzyjają utrzymaniu odpowiedniej masy ciała,
  • pozytywnie wpływają na dobre samopoczucie – kobiety w dobrej kondycji fizycznej są pozytywnie nastawione do świata, nie czują się ociężałe (jest to szczególnie ważne pod koniec ciąży, gdy brzuch jest duży),
  • korzyści są widoczne również w czasie porodu- ćwiczenia rozciągające mięśnie krocza sprawiają, że poród przebiega sprawniej
  • pomagają dotlenić dziecko- w badaniach klinicznych odwiedzono, że we krwi aktywnej kobiety jest większe stężenie hemoglobiny, a to przekłada się na dotlenienie dziecka. Maluszek urodzi się silniejszy i sprawniejszy.

10 zasad ćwiczeń w ciąży

Umiarkowany wysiłek fizyczny jest wskazany dla ciężarnych kobiet. Doda Ci więcej energii, poprawi jakość snu i pomoże wrócić do twojej sylwetki sprzed ciąży.

  1. Poinformuj swojego lekarza prowadzącego, o tym, że chcesz ćwiczyć w czasie ciąży. Przedyskutujcie, jakie ćwiczenia i formy aktywności możesz bezpiecznie wykonywać, a jakich powinnaś się wystrzegać.
  2. Jeżeli przed ciążą byłaś aktywna fizycznie to również podczas jej trwania możesz ćwiczyć. Będziesz musiała jednak wprowadzić pewne modyfikacje w swoim schemacie ćwiczeń.
  3. Nie powinnaś ćwiczyć częściej niż trzy razy w tygodniu.
  4. Nie ćwicz na siłę. Pamiętaj, że nie możesz się przemęczać. Nie staraj się ćwiczyć tak intensywnie jak przed ciążą. Na to jeszcze będzie czas.
  5. Pij bardzo dużo wody, odpowiednie nawadnianie organizmu jest bardzo ważne i dla Ciebie i dla maluszka.
  6. Odpowiedni strój pomoże Ci w ćwiczeniach. Luźne, przewiewne ubranie będzie lepsze niż obcisłe legginsy.
  7. W miarę upływu czas, brzuch będzie rósł. Zmieni to Twój środek ciężkości. Weź to pod uwagę w czasie ćwiczeń.
  8. Po trzecim miesiącu nie wykonuj ćwiczeń w pozycji leżącej!
  9. Wybieraj ćwiczenia lekkie, rozciągające i relaksacyjne.
  10. Poszukaj zajęć dla przyszłych mam. Pod okiem wykwalifikowanego trenera i w otoczeniu innych kobiet w ciąży możesz czuć się swobodniej niż na siłowni. To też dobre miejsce do wymiany ciążowych rad i doświadczeń

Najczęściej wybierane ćwiczenia i zajęcia w czasie ciąży

TAI-CHI

Płynne ruchy przy akompaniamencie spokojnej muzyki działają relaksacyjnie. Poprawiają krążenie, zmniejszają bóle stawów i kręgosłupa, wypływają również korzystnie na samopoczucie. Elementy rozciągania wzmacniają wszystkie partie mięśni. Są to zajęcia, na które mogą uczęszczać kobiety w każdym momencie ciąży

JOGA

Joga, tak jak tai-chi pomaga odprężyć się i zrelaksować. Wpływa korzystnie na krążenie oraz poprawia ogólną sprawność fizyczną. Wzmacnia, i co ważne dla kobiet w ciąży, rozciąga mięśnie- zwłaszcza mięśnie krocza.

SPACERY

Spacery na łonie natury działają zbawiennie! Łagodzą stres, koją zmysł, dotleniają i mamę i maluszka. Nic nie poprawia humoru tak jak spacer po słonecznym lesie lub łące.

PŁYWANIE

Pływanie angażuje wszystkie mięśnie naszego ciała, a przy tym nie wymaga dużego wysiłku. Rewelacyjnie uśmierza bóle kręgosłupa oraz zwiększa pojemność płuc. Woda odpręża i koi. Pływanie zalecane jest zwłaszcza pod koniec ciąży, kiedy duży brzuch utrudnia ruch. Kobiety w ciąży powinny wybrać basen, w którym woda jest ozonowana a niechlorowana, gdyż chlor niekorzystnie wpływa na płód.

TANIEC

Kobiety wybierające tą aktywność przede wszystkim tryskają humorem i dobrym samopoczuciem. Możesz chodzić na zajęcia wspólnie z partnerem, co pozwoli zacieśnić więź między wami.

Zrezygnuj jednak z nowoczesnych, dynamicznych rodzajów tańca- mogą grozić upadkiem.

ĆWICZENIA W SZKOLE RODZENIA

Ćwiczenia pod okiem specjalisty, który potrafi indywidualnie dopasować ćwiczenia do kobiety są wskazane na każdym etapie ciąży. Przygotowują do porodu, zmniejszają wiele z ciążowych dolegliwości. Miejsce, w którym spotykają się przyszłe mamy jest też świetne do wymiany ploteczek i informacji.

Aktywna mama- to szczęśliwa mama. Ćwiczenia w ciąży poprawiają samopoczucie i korzystnie wpływają na zdrowie, tak kobiety jak i dziecka. Ważne, aby skonsultować się z lekarzem prowadzącym, zanim rozpocznie się jakąkolwiek formę aktywności. Ten piękny, wyjątkowy czas w życiu kobiety powinien być wypełniony dobrymi emocjami, a takich z pewność dostarczą ćwiczenia.

Zostaw odpowiedź

Twoj adres e-mail nie bedzie opublikowany.