Ławeczki do ćwiczeń- jak wybrać odpowiednią?

Ławeczki do ćwiczeń to integralna część krajobrazu każdej siłowni. Oczywiście ten sprzęt z powodzeniem może być elementem również siłowni domowej. Jakie są rodzaje ławek do ćwiczeń? Jakie ćwiczenia można na ich wykonywać? Na te i wiele innych pytań odpowie przygotowany przez nas artykuł. Zapraszamy do lektury!

Ławki do ćwiczeń

Zapewne dla wielu czytelników ławeczka do ćwiczeń kojarzy się jedynie z „wyciskaniem na klatę”, jednak przy odrobinie wyobraźni można z jej użyciem przeprowadzić wieloaspektowy trening całego ciała.

Ławeczka jest rewelacyjnym dopełnieniem domowej siłowni. Wystarczy odrobina wolnego miejsca. Jeśli jednak i ta odrobina w Twoim mieszkaniu to dużo, zawsze możesz zdecydować się na zakup ławeczek składanych (ich rozłożenie zajmuje kilka sekund).

Największą zaletą ławki do ćwiczeń jest możliwość wykonania wielu ćwiczeń, na różne partie mięśni, z dodatkowym obciążeniem jak i bez niego. Ogranicza nas jedynie nasza wyobraźnia i pomysłowość. Pamiętaj jednak być ćwiczenia dostosować do Twojego poziomu zaawansowania, tak aby nie nabawić się kontuzji.

Rodzaje ławek do ćwiczeń

Ławka prosta

To podstawowy model ławki. Polecana jest zazwyczaj osobom początkującym ponieważ pozwala wykonywać całą gamę ćwiczeń podstawowych.

Ławka skośna

Ten model przeznaczony jest do wykonywania brzuszków- wzmacniania mięśni brzucha, lecz nie tylko. Ławka skośna pozwala również pracować nad mięśniami klatki piersiowej. W porównaniu do ławeczek prostych, skośne pozwalają skupić się na wybranych partiach ciała w większym stopniu oraz wykonywać ćwiczenia o zdecydowanie wyższym poziomie trudności. Ten rodzaj ławek ma zazwyczaj kilka stopni nachylenia, dzięki czemu możemy dobrać najbardziej optymalną pozycję dla nas oraz wykonywać ćwiczenia o zróżnicowanym stopniu trudności. Gwarantuje nam to lepsze efekty treningu.

Ławka regulowana

Ten rodzaj ławek to połączenie dwóch wyżej wymienionych modeli ławek- prostej i skośnej. Ten model umożliwia regulację nachylenia oraz wysokości od podłoża. Niektóre ławki regulowane pozwalają ustawić oparcie ławki w kącie ujemnym. Nawet wykonując jedno ćwiczenie, w różnych pozycjach ustawienia ławki, możemy liczyć na efekty. Wiele możliwości regulacji ławki pozwala nam na wykonywanie ogromnej ilości różnorodnych ćwiczeń.

Ławka pod sztangę

Ławka pod sztangę jest zdecydowanie najbardziej popularnym modelem ławek treningowych. Pozwala ona wykonywać ćwiczenia na praktycznie każdą grupę mięśni, część ciała. Zależnie od modelu może posiadać całą gamę możliwych regulacji i dodatków. Wiele z nich ma tez zintegrowany stojak, który umożliwia bezpieczne odłożenie sztangi w czasie treningu.

ławka do ćwiczeń

Największy wybór ławek do  ćwiczeń!
Kliknij i sprawdź najniższe ceny!

Dodatki do ławek

Aby móc ćwiczyć więcej partii mięśni, niektóre z ławek wzbogacone są o dodatkowe elementy, takie jak:

  • modlitewnik – wykorzystywany jest do treningu ramion,
  • linki do ćwiczeń – umożliwiają wykonanie dodatkowych ćwiczeń rąk,
  • miejsce na hantle – to specjalnie przygotowany schowek na hantle dzięki któremu unikniemy bałaganu,
  • dźwignia – wykorzystywana jest do treningu nóg,
  • rozpiętki – pozwalają wykonywać ćwiczenia na klatkę piersiową.

Na co warto zwrócić uwagę przy zakupie ławeczki do ćwiczeń?

Przede wszystkim należy zwrócić uwagę na:

  1. Możliwość regulacji, tak kąta nachylenia oparcia jak i poziomu siedziska. Im więcej możliwości regulacji ławki, tym więcej ćwiczeń o zróżnicowanym poziomie trudności można na niej wykonać. Gwarantuje to naszym mięśniom nowe bodźce, co przyspieszy ich wzrost i rozwój. Trening będzie też bardziej intensywny i da nam lepsze efekty w krótszym czasie. Nie bez znaczenia jest tu tez komfort ćwiczeń, który zapewni właśnie odpowiednia regulacja.
  2. Możliwość szybkiego składania ławki treningowej. Ten punkt jest szczególnie ważny jeżeli nie możesz mieć na stałe rozłożonej ławki treningowej ze względu na niewiele miejsca. Łatwe i szybkie rozłożenie i złożenie sprzętu umożliwi przyjemny trening i zachowanie porządku w naszej siłowni. Jeśli rozkładanie sprzętu zajęłoby dużo czasu i byłoby uciążliwe- nasza chęć do ćwiczeń przeminęłaby z wiatrem.
  3. Stabilność ławki- zapewni nam bezpieczeństwo treningu. Należy zwrócić uwagę na materiał wykonania ławki i grubość blach oraz (obowiązkowo!) jaki maksymalny ciężar dany model jest w stanie utrzymać.
  4. Tapicerka powinna być trwała i wytrzymała. Odpowiednia tapicerka zapewni nam potrzebą wygodę oraz komfort treningu. Nie bez znaczenia jest też wrażenie estetyczne. Dodatkowe przeszycia zwiększają trwałość tapicerki i odporność na przetarcia.
  5. Wykończenie ławeczki- czym pokryte są elementy ławki? Czy metalowe elementy są odporne na korozję? Jak zabezpieczone są nogi ławki (czy porysują nam panele)? Oczywiście najważniejsze jest bezpieczeństwo ćwiczeń, jednak te elementy również nie są zupełnie bez znaczenia.

Wybór odpowiedniego sprzętu do ćwiczeń jest bardzo ważny. Musi być to przemyślana i świadoma decyzja aby nie pozostawiła po sobie niesmaku i niezadowolenia po nietrafionym zakupie. Mamy nadzieję, że nasz artykuł odpowiedział na wszystkie możliwe pytania jakie stawia przed sobą osoba chcąca kupić ławkę do ćwiczeń i tym smamy wzbogacić swoją domową siłownię.

Zostaw odpowiedź

Twoj adres e-mail nie bedzie opublikowany.